1

Ja...nu har jag hamnat i denna kategori.
Hazet-panelen ska lackas, budgeten kan sträckas till 50 papp med alla omkostnader inräknat.
Tre färger är det tänkt.

Kaross upp till regnlist samt inne i förarutrymmet i ljusblått.
Taket: en bård på 15 cm runt om i mörkblått o sen gult överst på taket i en oval.

Alla loggor o reklam tas fram i Tyskland o kommer på folie. Montagekostnad av detta ingår inte i budgeten.

Bussen är idag lackad i matt turkos, med oanade mängder spackel därunder. Kan vara mycket, kan också vara lite...who knows?

Har idag visat upp panelen hos en billackerare som menade att 70´+ moms inte var någon omöjlighet.
Vad säger ni andra...är detta en engångsföreteelse eller dagens sanning?

Only the dead fish follow the stream... Våga Vägra Mainstream

2

När den e nerslipad vet man ICQ/ad

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

3

Ja, men varför måste den slipas ner när det inte bubblar rost överallt?

Jag fattar att det som göms kommer fram igen så småningom, men om inget syns, så varför "öppna graven?"

Only the dead fish follow the stream... Våga Vägra Mainstream

4 Senaste redigerad av Wompa (2012-12-13 16:56:36)

Polaren fick ett pris på en omlackering av sin Corrado på 30tusen, när vi ändå talar pris...

Sweet Loretta Fart
She thought she was a cleaner
But she was a frying pan

5

Min panel kostade 12 papp för 17 år sen svart, men så blev det inte bra heller ICQ/am  ICQ/am
70+ moms låter svettigt.
Om den inte är dålig nu, foliera allt istället.

Vad ingår i dessa 70? plåtren vagn?

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

6

Hör med en lackskola, dem kan lacka billigt imellanåt.

Sweet Loretta Fart
She thought she was a cleaner
But she was a frying pan

7

Allt beror på hur den ser ut i plåten , är den rak ? , bulig , mycket spackel osv. Skall du ha showlack eller orginal då menar jag RAL solid eller bas med klarlack? mellan slip och klarlack igen?

Dagens material är ej billigt  , jag håller mycket på med Candy och där ligger liter priset från 2000 kr / lit och uppåt!
Änvänder PPGs utbud och mina kunder är supernöjda.

Du skall vara glad om någon gör jobbet under 30.000 , idag får du vad du betalar för  ICQ/ab

Jag var hos en som har en Lyxbuss och han ville både ha den svetsad och lackad ,  jobbet startar på  40.000kr med all material och 3 killar som jobbar på bussen.

Behöver du hjälp med något så är det bara att höra av dig , jag har superduktiga killar som verkligen gillar vw och brinner för att få restauera våra åk , men det är jag som håller i sprutan  ICQ/ae

Lycka till / Patrik 13 Custom Paint

Loud pipes save lifes

8

Du är inte långt från firman som lackade vår Lancia delta Integrale Giallo Ferrari, kolla bilderna på hemsidan, han älskar utmaningar och helack med dito extra jobb var human i pris med bra resultat mot pris. Var ute i god tid.
Ps Han hade en Typ1 under behandling när jag hämtade bilen i september som skulle rostlagas och lackas så VW välkommna Ds
http://www.r-olssons-billackering.com/default.html
Glöm inte att du får vad du betalar för som ovan konstaterade färgen kostar skortan och en buss har många kvadrat mot en Typ 1.

På uppfarten i dag..
Typ 1 -69 Flat 4 dubbla webrar http://www.hide.dk/Vehicles/1969vwtype1.html
Typ 3 -65 Notchback Flat 4 insprut med turbo http://www.hide.dk/Vehicles/1965vwtype3.html
Typ 2 T3 -86 Pickis Flat 4 http://www.hide.dk/Vehicles/1986vwtype2.html
Typ 3 -69 Fatback Flat 6 http://www.hide.dk/Vehicles/1969vwtype3.html
Typ 2 T3 -85 Transporter Campmobil Monaco Star http://www.hide.dk/Vehicles/1985vwtype2.html

9

Alltså, det är en renoverad o rostlagad kaross. Spackel är använt, o den är hyfsat rak som det är nu. Dock ska jag byta en dörr o en skärmkant pga en lättare krockskada. Panelen är i trafik o har varit så i ett par år utan att det har börjat jäsa av dåligt underarbete.

Det är alltså inget plåtjobb som ska göras, utom det jag fixar själv.

Jag är inte ute efter en showlack. Jag vill ha blank färg i tre kulörer på en slät kaross. Varför måste denna kaross vara plåtren, om den inte visar tendenser på att vara dåligt lagad?
Jag som amatör vet inte hur det ska göras bäst, vilken tillverkare av färg som ska användas eller hur många gånger det ska slipas eller klarlackas...det överlåter jag till den som ska göra jobbet, för förhoppningsvis är den personen bättre insatt än jag.

Ev. så kan jag få färgen levererad från Tyskland också, vi har diskuterat detta också. Eftersom att då kan de inte påstå sen att det var ju fel nyans.

Only the dead fish follow the stream... Våga Vägra Mainstream

10

Min lackade jag hos http://www.danielitobilplatlack.se/Danielito/HEM.html betydligt billigare, dock var ju det typ1.  ICQ/ad

http://farm8.staticflickr.com/7243/7344852178_9a475f7d6d_b.jpg

Är ju en bit från Åstorp...

11

Jävlar vilken grann bubbla. Snyggt färgval.  ICQ/ag

Only the dead fish follow the stream... Våga Vägra Mainstream

12

Tack, orginalkulören faktiskt...

13

Idag har två lackerare i Ängelholm fått besök. Den ena gillar amerikanare o den andre gillar vw....bägge var mycket positiva till att det kunde rymmas inom budgeten...vilket inte är helt fel.  ICQ/ab

Only the dead fish follow the stream... Våga Vägra Mainstream

14

Var du och snackade med Roger?

Ät gul snö, det kan vara öl.

15

Nix, inte än. Är hans prislista helt olik eran då?

Only the dead fish follow the stream... Våga Vägra Mainstream

16

Ingen som helst aning, vet bara att han e sjukt noggrann, gör en del Porsche-jobb

Ät gul snö, det kan vara öl.

17

Det där med att bedöma priser för en hellack på en bil som är 50 år gammal kan ju va roligt, amatörlack men med färg lite slipjobb säg 20h kostnad ca 25-35k med slipgrund+lack nästa lite noggrannare som ser lite bucklor och ojämnheter och även använder sandpaper i 6-800 för mellanslipen kanske 40-60ksen nästa som lägger ned mycket sliptimmar 100-150h säkert 80-90k mao man bestämmer mycket själv när man betalar precis som på alla andra ställen..

//micke

If it sounds good it is good!

18

För de två firmor jag besökte i Ängelholm lät inte mitt budgetförslag som något som helst problem. Jag förstod ju på din chef att mellan raderna så ville han inte ha in en bil som skulle stå en HEL dag i lackboxen, o sen var det ju ingen ny merca heller.

Det lutar mot Lacktyl i Ängelholm nu, men jag kan ju kolla med din Roger också.

Jag ska ringa runt lite nästa vecka när jag häckar i Fjollträsk.

Only the dead fish follow the stream... Våga Vägra Mainstream

19

Kör på med Ingemar på lacktyl, han e också bra ICQ/ab

Och nä, det verkade inte som min chef ville ha in din buss i sin verkstad över huvud taget, han släppte inte ens in dig när du skulle visa upp den.
Tyckte faktiskt synd om dig

Ät gul snö, det kan vara öl.

20

Ja, han vet hur man bygger sej ett gott rykte din chef...NOT.

Only the dead fish follow the stream... Våga Vägra Mainstream

21

En bekant till far min skulle ha sin fullsize jänkare lackad, 150k skulle det gå lös på...
Leffe Helander lackade den åt han istället. ICQ/ab

Mera känd som jb...

22 Senaste redigerad av PerT (2013-01-10 09:55:14)

Jag tycker att det låter som helt efterblivna priser.
För 70 K kan du själv gå en kurs, köpa utrustning samt köpa färg till flera bilar.

Då blir resultatet en bättre garagelack, förstås.
Vill du ha ett proffsresultat så kostar det naturligtvis mycket mycket mer.

Jag menar alltså inte att proffs inte är värda sina pengar.
Det är de - hantverksskicklighet är alltid obetalbart, egentligen.

Men om man nöjer sig med ett faktiskt ganska hyfsat resultat
och har plats och tiden att själv stå och våtslipa och greja - och dessutom
tålamodet och orken att börja om när man gjort fel...
Ja, då kan man försöka själv.


När man gör det själv har man ju dock aldrig nån garanti på att resultatet till sist blir bra.
Det är värt pengar att lämna bort bilen, slappna av och hämta den perfekt sedan.

Nämen, så att...

Gul-röd-grå-vit-brun-blå Baywindow -71
Vinröd T3 DH -87
Blå/blå T3 Caravelle GL -88
Blå T3 EH *såld

23

Jag har ju förmånen att bli sponsad av ett företag med €5000 till lack och applicering av dekaler som kommer att tas fram i Tyskland o sändas hit.
Jag ger egentligen f-a-n i vad lacken kostar, bara det ryms inom budgeten. Visst, det hade varit kul om det blev pengar över, men en gammal bil behöver ständig service, så kulorna kommer att gå åt.

Ny inredning ska beställas från USA, gummimatta i lastrummet, ett hyllsystem till skåpet ska fixas. Många smårenoveringar ska göras under vintern på delar av bussen. Torkaranläggningen ska bli snudd på NOS, motorn ska jag byta oljekyl o kåpor på, värmerören under bussen ska byggas om/renoveras, alla wirar ska bytas, etc. etc.

Vi snackar inte trailer-queen här, tyskarna har krävt en körklar buss...o det ska de banne mej få också.

Only the dead fish follow the stream... Våga Vägra Mainstream

24

Go go go!!! ICQ/ab

Ät gul snö, det kan vara öl.

25 Senaste redigerad av Hans-Örjan (2013-01-30 10:28:42)

Jag har börjat fundera på det här med färg på min bruks-buss.
Och jag tror tamigtusan att jag ska...... ROLLA den!

Jaja, sluta fnissa...
Kolla här >> http://forum.club8090.co.uk/viewtopic.php?t=18751
eller här >> http://www.meguiarsonline.com/forums/sh … t-job-quot

eller googla själv. Det fins massor att läsa om hur det kan göras till en bråkdel av vad det kostar
att låta en firma sprutlacka.

Jag vet inte om det är möjligt, men jag upptäcker det när jag försöker.

1600 TL -67 * Caravelle C -85 * Caravelle C -89