1

Hur lite "deck Height" törs man köra med?
Topparna är på 54cc och det har jag inte möjlighet (läs kunskap/pengar) att påverka så då återstår ju bara "däck höjden". Den är 2 mm idag vilket ger alldeles för litet kompressionsförhållande.....
Törs man gå ner på 0.5mm? Detta skulle ge (om mina beräkningar stämmer) ett kompressionsförhållande på 9,3:1 vilket är ganska ok.

//Björn

2

Jag skulle hålla mig till 1mm och plana topparna istället, om det inte är en extrem racemotor  ICQ/ab

72a Typ3 Fastback 2625cc turbo
90a T3 Doka oturbo
68a Typ1 Autostick 1600cc sugturbo aka"Slo'white"
73a Typ3 Fastback "Coldballs" turbo
64a Typ1 2110cc turbo

3

ok, och nu till följdfrågan... :-)
Hur mycket bör det vara kvar mellan toppen och cylindern, alltså mellan de ytor som inte tätar?
Har 1,3 mm idag och om jag planar ner en 1mm då blir det ju bara 0,3 kvar.....sen lär man väl ge sig på att plana den del av toppen som inte är tätyta mot cylindern, eller? (om jag vill ha högre kompressionsförhållande)

Attans vilket svammel det blev.........

4

http://forumbilder.se/images/a342012114326d434.jpg

Så här kan man plana ner om man vill, om det är den ytan du menar?

5

Alex's skrev:

http://forumbilder.se/images/a342012114326d434.jpg

Så här kan man plana ner om man vill, om det är den ytan du menar?

Japp, precis den ytan menar jag. Tack för bilden  ICQ/ab

//B

6

Om man planar max 2,5mm räcker det att slipa bort "klackarna" (om man nu inte har toppar med annan gjutning...)
Mera, ca 7 mm, kan man ta om man sågar bort hela kylflänsen, men har man ökat slagvolymen blir det ju för mycket ?-)
Och i sådana fall får man även börja tänka på att ta ur för ventilerna i kolvtopparna.

7

Hur mycket bör man ha mellan ytan ovan och cylindern?

//Björn

8

Inget
Därför har man vändpunkt höjd (Deck height) för kompensera komp volymen
Har du mätt upp volymen i förbräningsrummen ???
Det kan skilja 2-3cc i dom
Ps Om du mäter i olika tempraturer typ 15GC ena dagen och har 20Grader C nästa dag kan det skilja 3-4 cc på volymen i topparna
Man strävar åt det skiljer mindre än en cc i dom
//// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

9

PPRMicke skrev:

Inget
Därför har man vändpunkt höjd (Deck height) för kompensera komp volymen
Har du mätt upp volymen i förbräningsrummen ???
Det kan skilja 2-3cc i dom
Ps Om du mäter i olika tempraturer typ 15GC ena dagen och har 20Grader C nästa dag kan det skilja 3-4 cc på volymen i topparna
Man strävar åt det skiljer mindre än en cc i dom
//// Micke


Inget? Jag trodde det var ytan inuti topplocket som skulle täta? Och i så fall bör man väl ha lite marginal mellan cylinder och topplock på "utsidan".
Förbränningsrummen är på 54cc.
Är inte "Vändpunktshöjden" måttet mellan kolvtop och cylindertopp? Detta mått är i mitt fall är 2mm vilket kommer att ge ganska dåligt kompressionsförhållande.
Skall försöka lägga upp en bild ikväll.

//B

10

Det räcker med att det går fritt eftersom det är som du säger i förbränningsrummet det tätar.
2 mm är inte bra för squishen heller, sikta på 1 mm.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

11

Svwerker skrev:

Det räcker med att det går fritt eftersom det är som du säger i förbränningsrummet det tätar.
2 mm är inte bra för squishen heller, sikta på 1 mm.

Då borde ju 0.3 mm räcka (har 1,3 idag och om jag går ner till 1mm i höjd så blir det ju 0,3 mm kvar)
Behöver man ta hänsyn till den olika materialutvidgningen i cylinder respektive topp?

//Björn

12

Cylindern utvidgas mer än toppen så 0,3 räcker bra.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

13

Svwerker skrev:

Cylindern utvidgas mer än toppen så 0,3 räcker bra.

Tack :-)