26

PPRMicke skrev:
karpis skrev:

Här kommer lite bilder på toppen..

http://i45.tinypic.com/vew0lx.jpg
http://i49.tinypic.com/2u91vt0.jpg
http://i47.tinypic.com/5kpv68.jpg
http://i45.tinypic.com/2dufk78.jpg

Tjänare du kan ta ut lite mer runt ventilen så kommer det flöda lite till
Jag tycker att spalten runt ventilen är förliten  Default/hmm
sen kan du slipa av ventilen lite på insidan mot kanalen så kommer det bli bättre flöde ICQ/ab 
/// Micke

Tjena igen
jag var faktiskt in i garaget igår och filade llite i förbrännigsrummen,men jag kan inte ta så mycket mer runt ventilen har redan öppnat upp det till cylinderkanten.
Hur menar du ta på insidan av ventilen,slipa en till vinkel eller?

27

Jag måste säga att jag ser framemot att få ihop motorn och bilen till sommaren så man kan testa allt man gjort med bilen,har ju ingen erfarenhet med starkare motor i en typ1,så jag har inte den blekaste hur det känns med en motor som är starkare än en orginalet.har ju hört att många tycker att 100hk känns bra redan i bubbla.

28

Vilken kubik kommer motorn att ha?

29

Hans Landelius skrev:

Vilken kubik kommer motorn att ha?

Motorn kommer att bli 2165cc

30 Senaste redigerad av PPRMicke (2012-12-20 22:47:06)

Det är gott jobbat
Om du slipar av kanten på insidan av ventilen (innan för inslipade ytan ) cirka 30grader så kommer du se saker i flödes bänken  ICQ/ab
Sen kan du ta ett långt slippapper och dra igenom kanalen så skall du se på vad som händer i med flödet
Hur stor spalt har du när du har 2mm uppen ventil ??? mot väggen i förbräningsrumet ?? Default/hmm
Ps du måste vara nogranare under sätes ringen (du har fuskat där ) gärna 60grades vinkel där
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

31

78x94 är en favorit i min värld. Jag byggde en för några år sen med korta porschestakar och wedgeporttpoppar med 42cc i förbränningsrummet. fk89 kam med 1,4 vippor. Satt i Maroon Baboon en riktig screamer med hjullyft och låga tolvor. Tyvärr så flög svänghjulet av ett vanligt fel på Okrasavevar. Jag är av den åsikten att större motorer typ 2275 eller 2332 inte ger så mycket mer på strippen än en 2165 då längre stakar ger en lite mindre rapp motor. Hästkrafter på topp är en annan femma. Om du har neway fräsar så gör en 70 graders vinkel ner i sätet och avsluta med en 30grader ovanför 45 graden. Se till att lägga insugsanlägget ca en halv mm från ytterkant ventil och lägg avgas ca 1mm in från kant ventil. Om du har en stor 30graders fräs så trimma även ner ytan utanför sätet nån mm på bredden. Petter bromsa sin 2165 hos Johannes till 210hk och jämför man tider på strippen så låg den jag satte ihop runt dom siffrorna med. Bygg motorn innan du portar mer så att du inte får en ketchupmotor. Man kan nästan alltid porta mer motsatsen är svårare.

32

PPRMicke skrev:

Det är gott jobbat
Om du slipar av kanten på insidan av ventilen (innan för inslipade ytan ) cirka 30grader så kommer du se saker i flödes bänken  ICQ/ab
Sen kan du ta ett långt slippapper och dra igenom kanalen så skall du se på vad som händer i med flödet
Hur stor spalt har du när du har 2mm uppen ventil ??? mot väggen i förbräningsrumet ?? Default/hmm
Ps du måste vara nogranare under sätes ringen (du har fuskat där ) gärna 60grades vinkel där
/// Micke

Jag har redan en 30 graders backcut på ventilen, titta på bilden, den gråa ytan är 45graders tätytan

33

har en fundering med cnc portade 044
man ser bearbetnings "rillor" efter fräsen på dessa, antar man kan tjäna en hel del på att bara släta ut ytan med ett sandpapper ?

VW HusBuss -64 | VW Buggy -67 | VW 2176cc Oval -56

34 Senaste redigerad av karpis (2012-12-21 11:34:44)

Hans Landelius skrev:

78x94 är en favorit i min värld. Jag byggde en för några år sen med korta porschestakar och wedgeporttpoppar med 42cc i förbränningsrummet. fk89 kam med 1,4 vippor. Satt i Maroon Baboon en riktig screamer med hjullyft och låga tolvor. Tyvärr så flög svänghjulet av ett vanligt fel på Okrasavevar. Jag är av den åsikten att större motorer typ 2275 eller 2332 inte ger så mycket mer på strippen än en 2165 då längre stakar ger en lite mindre rapp motor. Hästkrafter på topp är en annan femma. Om du har neway fräsar så gör en 70 graders vinkel ner i sätet och avsluta med en 30grader ovanför 45 graden. Se till att lägga insugsanlägget ca en halv mm från ytterkant ventil och lägg avgas ca 1mm in från kant ventil. Om du har en stor 30graders fräs så trimma även ner ytan utanför sätet nån mm på bredden. Petter bromsa sin 2165 hos Johannes till 210hk och jämför man tider på strippen så låg den jag satte ihop runt dom siffrorna med. Bygg motorn innan du portar mer så att du inte får en ketchupmotor. Man kan nästan alltid porta mer motsatsen är svårare.

Ja jag tror 2165  blir en trevlig motor . Jag fräste om sätena förrgår med 60/45/30 jag hade ingen 70graders.
När jag flödade dom hadde jag säten slipade med stenar som kompisen gjorde från början, såg att det bara var 60/45 ingen 30.

http://i50.tinypic.com/29f4i1k.jpg
Här mer en bild på nyfrästa säten, gråa ytan är 45 ytan.

35

Vill man verkligen ha en slät yta ned i porten? Då får man ju helt laminärt flöde. Jag tror det finns fördelar med en ruff yta i det att den kommer att fördela soppan i luften bättre eller har jag fel?

Alte Liebe rostet nicht!

36

Det finns en läsvärd tråd på Sävar ang ytfinish vid portning
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph … mp;t=70857

37 Senaste redigerad av PPRMicke (2012-12-21 14:40:26)

karpis skrev:
PPRMicke skrev:

Det är gott jobbat
/// Micke

Jag har redan en 30 graders backcut på ventilen, titta på bilden, den gråa ytan är 45graders tätytan

Det blev liten miss där
Det jag menade var om du jämnade till kanten lite över 30gradaren med en liten radie så släpper luften lättare
Sen det som jag menade om förbräningsrumet var om du lägger lite radie där som skäret till ventilfräsen har varit å skärt i alun
/// Micke

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

38

Har nu flödat igen efter jag fräste om sätena samt putsningen i förbränningsrummet,innan jag bultade dit insuget  såg jag att jag hadde gjort ett ganska stort misstag,ungefär4-5cm från insugsflänsen in i insuget hadde jag en ganska kraftig midja,alltså konade inte insuget upp riktigt,filade till det så nu konar det fint uppåt.
gjorde första flödningen med 28" vattenpelare pga att jag gjorde tidigare flödningar med den vattenpelaren,efter det gjordes det med 25".
Hann inte mäta hastigheten än.

28" med insug monterat

Lyft    flöde
2        63,7
4        102,6
6        123,7
8        148,9
10      168,8
12      182,8
14      193,6
16       201,2

25" med insug monterat

Lyft    flöde
2          59,8
4          97,3
6          117.9
8          142
10        161,4
12        171,7
14        181,4
16        188,6

39

Det är gott jobbat
i bland lönarsig  att lägga ner arbete  ICQ/ab
Hur många procent ökade flödet med insug ??? (10-12% eller mer )
Nu när du har ett par bra toppar så sluta och börja om så du inte går förlångt
För det är inget roligt jobb att svettsa i kanalerna  ICQ/ac
/// Micke

karpis skrev:

Har nu flödat igen efter jag fräste om sätena samt putsningen i förbränningsrummet,innan jag bultade dit insuget  såg jag att jag hadde gjort ett ganska stort misstag,ungefär4-5cm från insugsflänsen in i insuget hadde jag en ganska kraftig midja,alltså konade inte insuget upp riktigt,filade till det så nu konar det fint uppåt.
gjorde första flödningen med 28" vattenpelare pga att jag gjorde tidigare flödningar med den vattenpelaren,efter det gjordes det med 25".

28" med insug monterat

Lyft    flöde
2        63,7
4        102,6
6        123,7
8        148,9
10      168,8
12      182,8
14      193,6
16       201,2

25" med insug monterat

Lyft    flöde
2          59,8
4          97,3
6          117.9
8          142
10        161,4
12        171,7
14        181,4
16        188,6

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

40

PPRMicke skrev:

Det är gott jobbat
i bland lönarsig  att lägga ner arbete  ICQ/ab
Hur många procent ökade flödet med insug ??? (10-12% eller mer )
Nu när du har ett par bra toppar så sluta och börja om så du inte går förlångt
För det är inget roligt jobb att svettsa i kanalerna  ICQ/ac
/// Micke

karpis skrev:

28" med insug monterat

Lyft    flöde
2        63,7
4        102,6
6        123,7
8        148,9
10      168,8
12      182,8
14      193,6
16       201,2

25" med insug monterat

Lyft    flöde
2          59,8
4          97,3
6          117.9
8          142
10        161,4
12        171,7
14        181,4
16        188,6

Ja dom sista små förändringarna gjorde susen,nu får det duga.
jag vet inte hur mycket insugen gjorde för sista gången jag flödade gjorde jag endast med insugen på
Tack micke och Hans för tipsen.