1

Nu har jag byggt färdigt min flödesbänk och laborerat och mätt på mina 044 toppar.
Tänkte jag höra om det finns nån som har har toppar som presterar riktigt bra men inte flödes testat dom,jag skulle gärna vilja flöda dom och studera kanalutformning och sånt,gärna 94mm borr,om det finns toppar i närheten kan jag hämta upp dom,jag bor trax utanför Hedemora.

Peter.

2

ingen som har några toppar.

3

Det kan eventuellt vara intressant längre fram i tiden. Just nu har jag fullt upp med annat. Dock har jag inga 94mm, bara ett par 90,5 och i framtiden vore det även kul att testa att porta lite själv på standardborr också. Och det är ju då intressant med ngn som bor "runt knuten" som är villig att testa.  ICQ/ab

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

4

karpis skrev:

Nu har jag byggt färdigt min flödesbänk och laborerat och mätt på mina 044 toppar.
Tänkte jag höra om det finns nån som har har toppar som presterar riktigt bra men inte flödes testat dom,jag skulle gärna vilja flöda dom och studera kanalutformning och sånt,gärna 94mm borr,om det finns toppar i närheten kan jag hämta upp dom,jag bor trax utanför Hedemora.

Peter.

Vilken typ av bänk har du byggt ?
Och hur kalibrerar du den ???
och vilken vatten pelare kör du på
Jag kör med 25" som många andra på sugsidan
upp till 28" på trycksidan
Har du testat med flödes färg i kanalena
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

5

PPRMicke skrev:
karpis skrev:

Peter.

Vilken typ av bänk har du byggt ?
Och hur kalibrerar du den ???
och vilken vatten pelare kör du på
Jag kör med 25" som många andra på sugsidan
upp till 28" på trycksidan
Har du testat med flödes färg i kanalena
/// Micke

Bänken är en Pitot typ
jag fick en kalibreringsplatta med till processorn som ska flöda 146,5 cfm på 28WC som jag kalibrerar med.
jag flödade mina mina 044 toppar på 28" vattenpelare
Har inte testat färg,har presis börjat laborer med bänken så jag är lite novis än,vart skaffar man sånn färg,kontrolerar man med färgen hur luften färdas i kanalen?

6

en bild på bänken   http://i45.tinypic.com/2j463bo.jpg

7

Tjänare igen  Peter
Det är kul att se en tok till som leker med luft
Några tips
Om du kör med 25" vatten pelare så kommer det ge dig mera info om topparna (hur högre vatten pelare hur lättare är det att få bra flöde )
Jag kör ibland på 2"kvicksilver o då kan man se saker som man inte skulle synas  annas (typ någon vinkel/radie som behöver ändras i kanalen )
Om du försöker att köra på så små vatten pelare som möjligt så är det alltid svårare för luften att ströma fritt i kanalen
sen är ett U-rör för vatten pelaren en bra sak att ha för du kommer se när det pulsar i kanalen
/// Micke

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

8

PPRMicke skrev:

Tjänare igen  Peter
Det är kul att se en tok till som leker med luft
Några tips
Om du kör med 25" vatten pelare så kommer det ge dig mera info om topparna (hur högre vatten pelare hur lättare är det att få bra flöde )
Jag kör ibland på 2"kvicksilver o då kan man se saker som man inte skulle synas  annas (typ någon vinkel/radie som behöver ändras i kanalen )
Om du försöker att köra på så små vatten pelare som möjligt så är det alltid svårare för luften att ströma fritt i kanalen
sen är ett U-rör för vatten pelaren en bra sak att ha för du kommer se när det pulsar i kanalen
/// Micke

Ja det är kul o leka lite med luft,alltid roligare att mäta och få fakta än gissa och tro att det är eller blir bra.
jag ska ta till mig tipsen av dig med att köra 25"
Just nu håller jag på att tillverka en pitot som jag ska mäta lufthastighet i insugskanalen,ska testa den dom kommande dagarna.
Micke såg du mina flödes siffror jag fick på 044 topparna som jag har på min projekt sida,jag tyckte jag fick dom att flöda bra men lufthastigheten vet jag ingenting om än,jag misstänker att min minsta diametern i porten kanske är lite för stor,minsta delen sitter presis under ventilsätet och är 38mm,jag kör med 42mm ventil, det var en kompis som började porta topparna för ca 2år sen,det var han som gjorde diametern under sätet,det jag har gjort efteråt är att jag har tagit upp ingången till insugskanalen samt rätat ut kanalen lite,innan jag gjorde det flödade topparna bara strax över 150cfm vid 12mm och sen backade i flödet när jag gick upp i lyft till 14mm osv. men efter modsen flödar topparna 182.2cfm vid 14mm och det ökade till 188cfm på 16mm

9

Lite mera info till dig
När du körde toppen på 28" så blev det 188cfm@16mm  det bör vara cirka 155-165 på 25" och det är ganska ok
Dom bästa 044 som är körda  med 42mm ventil var på 25"@193cfm utan insugsrör ( i min bänk )
samma lock var nere hos JPM och det skilde bara 2cfm
Det som är noga  är alla kanaler är lika inom 1% med insugrör ( du kommer bli förvånad hur olika dom är)
en annan sak är att det dom måste flöda bra mellan 4-10mm så det blir en bra gasväxling i cyllen så avgas systemet går in i flödesbalansen (sug puls från det )
Om du skrotar bort matrial på ventilskaftet så kommer du se saker som du inte kunde tro  ICQ/ad
Det är bra att ta std topp och leka med så blir man inte så trött om man gör fel
/// Micke

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

10

"Om du skrotar bort matrial på ventilskaftet så kommer du se saker som du inte kunde tro"

Du menar inte ventilstyrningen...?  ICQ/ad

(Toppen på Karpis bild ser seriös ut - skulle gärna se flera, och närmare bilder, på den!)

11

PPRMicke skrev:

Lite mera info till dig
När du körde toppen på 28" så blev det 188cfm@16mm  det bör vara cirka 155-165 på 25" och det är ganska ok
Dom bästa 044 som är körda  med 42mm ventil var på 25"@193cfm utan insugsrör ( i min bänk )
samma lock var nere hos JPM och det skilde bara 2cfm
Det som är noga  är alla kanaler är lika inom 1% med insugrör ( du kommer bli förvånad hur olika dom är)
en annan sak är att det dom måste flöda bra mellan 4-10mm så det blir en bra gasväxling i cyllen så avgas systemet går in i flödesbalansen (sug puls från det )
Om du skrotar bort matrial på ventilskaftet så kommer du se saker som du inte kunde tro  ICQ/ad
Det är bra att ta std topp och leka med så blir man inte så trött om man gör fel
/// Micke

Här kommer flödesiffrorna,jag tycker det flödar på fint mellan 4-10mm

Lyft   Flöde

2       55.3
4       88.3
6       113.2
8       140.5
10     163.5
12     176.3
14     182,2
16     188

När du skriver ta bort skrot från styrningen,menar du korta ner styrningen eller smalna av den,eller kanske skrotet runt styrningen. blir det stor förbättring? eller blir det åt det sämre hållet
jag har inte kunnat porta  opptimalt runt styrningen eftersom dom satt i toppen när jag portade,ville inte plocka ur dom pga. topparna är nya.

mettis. jag ska försöka ta lite bilder nu i veckan på topparna

12

Man leker med 5mm skaft  under styrningen om man vill vara tuff!! ICQ/af  (tanken vad att ta en gammal topp och leka med )
Om jag säger så här så trampar jag ingen tårna
Effer man inte kör med 28" vattenpelare inom vw värden så kan jag inte säja bu eller bä om flödet
På 25" vatten brukar en bra topp ligga mellan 38-48 på 2mm@42mm
Inte för vara taskig  så ökar inte så mycke mellan 8-16mm  sen dör den vid över 12mm om du räknar i %
Kan du vara snäll o köra på 25" utan rör och sen med insug
Det som händer mellan 6-8mm är till 90% förbränings rummet som stänger flödet
Ps det är inte bara kanalen som styr flödet
Jobba på nu så kan det här sommaren bli rolig
/// Micke

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

13

Ser ut som CB's Wedgeportstoppar?

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

14

Gå in här o kolla
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 59&p=5

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

15

Svwerker skrev:

mina toppar var helt vanliga oportade roundport toppar, cb artikel 1449.

16 Senaste redigerad av karpis (2012-12-17 19:09:14)

PPRMicke skrev:

Gå in här o kolla

fina siffror det där,micke du nämde att det fanns att göra i förbränningsrummen,jag har redan öppnat upp runt ventilen ända ut till cylindertätytan,vad finns det mer att göra?
Jag ska köra topparna på 25" vattenpelare i veckan så får vi se vad det blir för resultat.

Sen en annan sak Micke man brukar ju säga att 1cfm är ungefär 0,258 hästkrafter, alltså 1cfm på en fyrcylindrig blir ca 1hk men villken vattenpelare räknas det på 25" eller 28" dom ger ju olika flödes värden

17

karpis skrev:
PPRMicke skrev:

Gå in här o kolla

fina siffror det där,micke du nämde att det fanns att göra i förbränningsrummen,jag har redan öppnat upp runt ventilen ända ut till cylindertätytan,vad finns det mer att göra?
Jag ska köra topparna på 25" vattenpelare i veckan så får vi se vad det blir för resultat.

Sen en annan sak Micke man brukar ju säga att 1cfm är ungefär 0,258 hästkrafter, alltså 1cfm på en fyrcylindrig blir ca 1hk men villken vattenpelare räknas det på 25" eller 28" dom ger ju olika flödes värden

Hoppas att du inte tog illa upp för tjafset om 25"vattenpelare
Det med 1cfm = 0,258 hk är i överkant sanningen är närmare 0,241 (25")
Ofta beräknar man på 25"  om man beräknar med 28" får man minska cirka 14% på det räknetalet som du nämde
Det toppen är ok med 35mm ventil  då har jag inte pundat i kanalen
Det där med förbräningsrum tar några år att lära sig  ICQ/af
Om jag säger så här tänk dig att du var luften och ville gå lättaste vägen runt ventil o senare ut i förbräningsrumet så har du hittat lösningen
Har du kört med insug än ??
/// Micke

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

18

PPRMicke skrev:
karpis skrev:
PPRMicke skrev:

Gå in här o kolla

Hoppas att du inte tog illa upp för tjafset om 25"vattenpelare
Det med 1cfm = 0,258 hk är i överkant sanningen är närmare 0,241 (25")
Ofta beräknar man på 25"  om man beräknar med 28" får man minska cirka 14% på det räknetalet som du nämde
Det toppen är ok med 35mm ventil  då har jag inte pundat i kanalen
Det där med förbräningsrum tar några år att lära sig  ICQ/af
Om jag säger så här tänk dig att du var luften och ville gå lättaste vägen runt ventil o senare ut i förbräningsrumet så har du hittat lösningen
Har du kört med insug än ??
/// Micke

Nejdå jag tar inte illa upp,det är väll bara bra om nån kommer med fakta.
Sista flödessiffrorna är gjorda med insug,men det finns lite att putsa på insugen,jag drog av dom lite groft bara

19

karpis skrev:
Svwerker skrev:

Oavsett var det har varit ser de ut som Wedgeport.  ICQ/ab

Ska man vara petig så är CB's roundportstoppar CNC-portade, nr 1396-1397-1398.  ICQ/ad

Hoppas att du hittar vad du söker i flödesdjungeln, den är intressant även om det finns de som inte tror på flöden.  Default/lol

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

20

Svwerker skrev:
karpis skrev:
Svwerker skrev:

Oavsett var det har varit ser de ut som Wedgeport.  ICQ/ab

Ska man vara petig så är CB's roundportstoppar CNC-portade, nr 1396-1397-1398.  ICQ/ad

Hoppas att du hittar vad du söker i flödesdjungeln, den är intressant även om det finns de som inte tror på flöden.  Default/lol

Jag menade dom orörda 044 topparna med större ventiler,jag trodde dom hette roundport.
det är absolut mina första toppar jag portar så man får testa sig fram lite,man lär sig nått nytt hela tiden:). har skaffat lite verktyg så man kan dona med toppar bla ventilslip Neway sätesfräsar och så givetvis flödesbänken

21

Här kommer lite bilder på toppen..

http://i45.tinypic.com/vew0lx.jpg
http://i49.tinypic.com/2u91vt0.jpg
http://i47.tinypic.com/5kpv68.jpg
http://i45.tinypic.com/2dufk78.jpg

22

Jodå Swerker jag tror på flöde i topparna men jag tror inte att yttermått gjutning är det optimala dvs mer är inte bättre. Med stora flöden följer även att hästkrafterna flyttas upp i varvtalasregistret och ihop med en kam med stort överlapp så är det lätt att få en motor som blir som en ketchupflaska, allt eller inget. Skall man bara köra på strippen spelar det ingen roll men vill man ha en bekväm gatbil så bör man enligt min erfarenhet inte porta stort. Stora förgasare,stor insugsventil, stora portar kräver mycket varv för att visa hk.  Dessa teorier har jag provat i praktiken på ett flertal motorer. Som jämförelse kan jag nämna två likadana motorer med superflowtoppar,min motor och Hermans. Mina toppar var redan vid inköp portade stort medans hermans var i stort sett oportade. När jag portade hans blev han lite puttt då han tyckte att jag inte hade tagit nåt. Jag snyggade bara till några vinklar och fixade sätena. Hans motor var grym i starten medans min alltid hade tendens att bogga då gashastigheten dog vid varvtalsdrop. I år körde jag med andra toppar liknande som ovanstående med mindre kanaler och efter lite tuning så satt starterna mycket bättre med hög gashastighet. Till nästa år skall jag byta kam och höja kompet över 10.0 så får vi se vad som händer. har även bytt växellåda för att få lite toppfart. 4.37 ring och pinjong är kul i starten men ingen höjdare på fyrans växel. När det gäller portning så bör man enligt min åsikt porta i steg för att inte gå för långt redan från början. Dragracing är inte en tävling i flöde utan i accelleration vilket många har fått erfara.

23

Vem förklarar du för? Det där har jag kännt till sedan 80-talet utan att prova i praktiken. Det blir inte varken mer eller mindre fel för att jag testar det.

Ali G

24

Vem jag förklarar för. Tydligen inte för dig för du var ju redan fullärd på 80-talet utan att ens testa själv. Jag tror ändå det finns en del personer som tycker det är intressant att höra från någon som faktiskt har provat själv. Sen tror jag faktiskt att det har hänt en del sen 80-talet dvs sanningar ändras av dom som testar det som anses inte funka.Vem skulle på åttitalet ha satt en turbo på en nästintill standard 1600 och trott att den skulle ge 400hk. En kul jämförelse är faktiskt Nicklas ghia och Mikas gula. Där har vi skillnaden mellan åttital och idag i en liten ask. Enkelt kontra superkomplicerat.

25

karpis skrev:

Här kommer lite bilder på toppen..

http://i45.tinypic.com/vew0lx.jpg
http://i49.tinypic.com/2u91vt0.jpg
http://i47.tinypic.com/5kpv68.jpg
http://i45.tinypic.com/2dufk78.jpg

Tjänare du kan ta ut lite mer runt ventilen så kommer det flöda lite till
Jag tycker att spalten runt ventilen är förliten  Default/hmm
sen kan du slipa av ventilen lite på insidan mot kanalen så kommer det bli bättre flöde ICQ/ab 
/// Micke

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke