1

Hejsan

Någon som har ett svärd till typ 1 liggandes i närheten av Mjölby/Linköping. Behöver ett för att kontrollera så alla hål stämmer på förlängningen jag håller på och rita i cad.
Så man kanske kan börja skära ut några stycken så alla slipper åka med sneda bakhjul.:D

[email protected]

//Tommy

Vw typ 1 1968.
Förhoppningar att få besiktad och kunna köras i år. ICQ/ag
Sen blir det kanske en mer omfattande renovering. (urspårning) ICQ/ag

2

Inga planer på att samtidigt skissa på denna typen?

http://forumbilder.se/images/5e4201253152P195e.jpg

3

rs68 skrev:

Inga planer på att samtidigt skissa på denna typen?

http://forumbilder.se/images/5e4201253152P195e.jpg


Det är inga problem. Måste dock veta lite mått.
Vad är dom till? Antar typ 1 då de liknar det vanliga svärdet. Ser ut som om det är uppskjutet nästan svärdets höjd. Är längden samma som original?

Vw typ 1 1968.
Förhoppningar att få besiktad och kunna köras i år. ICQ/ag
Sen blir det kanske en mer omfattande renovering. (urspårning) ICQ/ag

4 Senaste redigerad av rs68 (2012-12-04 18:52:19)

Det är till typ1 men vet inga mått tyvärr då jag hittade bilden på  the samba. Verkar smidigt annars då man inte behöver kapa ur för frigång mot stoppklacken och även hjulvinklarna som du säger ICQ/ab Vet inte om man med hjälp av bilden och höjden på svärdet (om den är samma som orginal) kan räkna ut längden.

5

rs68 skrev:

Det är till typ1 men vet inga mått tyvärr då jag hittade bilden på  the samba. Verkar smidigt annars då man inte behöver kapa ur för frigång mot stoppklacken och även hjulvinklarna som du säger ICQ/ab Vet inte om man med hjälp av bilden och höjden på svärdet (om den är samma som orginal) kan räkna ut längden.


Det går säkert lösa. Ett vanligt svärd är ju typ 100mm högt. Längden är jag osäker på. Men längden på dessa måste ju då vara typ 25 mm längre än original för vinklarna skull.
I framkant är det ju ett "rör" det måste ju vara samma dimension som original också. Och det kan ju inte vara så svårt att mäta. Den andra änden har jag redan mått på, så det äj egentligen bara vinkeln på "sänkningen" Det hålet som sitter lite lägre(vad det är till).

Så det är bara o lusläsa lite nu då så ska det nog lösas.

//Tommy

Kolla gärna om du hittar den där biten från The samba. Eller en länk till vart du hittade den

Vw typ 1 1968.
Förhoppningar att få besiktad och kunna köras i år. ICQ/ag
Sen blir det kanske en mer omfattande renovering. (urspårning) ICQ/ag

6

Tommy ja har ju ett par som ja har delat. Du kan ju få låna halva om du vill. Pma mig din adress så kan ja skicka dom med posten imorgon.

// Stoffe // Camp bay 72 AKA Dr Cox
Ragtop 60 No name

7

Det hålet som sitter lite lägre(vad det är till).



För handbromsvajern?


Göran

Bubbla -62

8

Går att söka på lowered spring plates på the samba och här är länken dom jag hittade bilden i. Dessa finns visst i 3 eller 4 tums sänkning. Jag gissar också att hålet är för handbromswiren.

http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=433215

9

Ja, det lägre hålet är för handbroms vajern.

Jag har svärd som ligger finns ca 15min med bil från Mantorp annars kan transport till Mjölby ordnas.

PM.a om det är intressant!

10

Hej
Nu har jag 2 st svärd enligt bild( http://www.ladda-upp.se/image.php?id=34 … ;size=full
(fattar inte hur man laddar upp bilder här....)
Fall någon nära Linköping/Mjölby trakten vill prova. Har bara mätt på bilden från the samba för måtten så inte säkert att det är rätt i framkant(bussningen)
Sitter det splines där? Är det så, så måste man ju ta dom från de gamla svärden o fästa i de nya. Annars borde man ju kunna fixa nya.
De här är ju dryga 78 mm lägre. Den höjden kan jag ju ändra fall någon sen vill ha något annat. Dock så tänker jag inte göra 25 olika. Men kanske 3-4.
Så vad tror ni experter??

Vw typ 1 1968.
Förhoppningar att få besiktad och kunna köras i år. ICQ/ag
Sen blir det kanske en mer omfattande renovering. (urspårning) ICQ/ag

11

Bilden ICQ/ab

http://forumbilder.se/images/c1172012729290d0c.jpg

12

Splines sitter det i framkant men om hålet och måtten stämmer får vi nog be Johan som har lite koll att kontrollera. Extra svärd och sno hylsan med splines är nog inga problem att fixa fram. Är dom utskurna eller förlängda orginal. Om utskurna vilket matrial och tjocklek?

13

rs68 skrev:

Splines sitter det i framkant men om hålet och måtten stämmer får vi nog be Johan som har lite koll att kontrollera. Extra svärd och sno hylsan med splines är nog inga problem att fixa fram. Är dom utskurna eller förlängda orginal. Om utskurna vilket matrial och tjocklek?


De är utskurna redan, mest som prov. De är skurna i 5mm plåt Domex 355. Totallängden är 500mm

Vw typ 1 1968.
Förhoppningar att få besiktad och kunna köras i år. ICQ/ag
Sen blir det kanske en mer omfattande renovering. (urspårning) ICQ/ag

14

Men va f#n gör ni här nere här är det vel ingen som kollar utan påpekande Default/lol

Mätte på ett svärd utan justering och det är 48cm, 50cm stämmer nog bra på orginal Default/hmm cc-måttet ska vara ca42cm mellan fjädern och drivaxeln på den höjd du kör.

När man gör ett svärd med den utfomningen så förlänger man dom inte om man inte, ska sänka mer än droppen dom gör så får man såklart göra det men med 8cm kommer man ju en bra bit och till 2hack är det bara en cm längre och det kan man lätt fixa med längre ovalahål, men annars ser dom bra ut Default/hmm

Dom andra måtten är rätt, det finns lösa splineshylsor i england men dom kostade en femma har jag för mig.

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

15

Så med andra ord så skulle det kunna fungera??
Kommer du ihåg vart man kunde köpa hylsorna?
Ska jag göra längre ovalhål? (alla tre) Eller ska jag göra fler hål för en fastare fastsättning/justering?
Tacksam för all hjälp/feedback jag kan få.
Men om man gör dom längre för att slippa lutande bakhjul då? Kanske typ 51 cm totallängd.

Vw typ 1 1968.
Förhoppningar att få besiktad och kunna köras i år. ICQ/ag
Sen blir det kanske en mer omfattande renovering. (urspårning) ICQ/ag

16

Om man ska vara petig på protypstadiet ICQ/ab  så tror jag även att utformningen på dom tre hålen ska vara annorlunda. På din ritning ser dom för äggformade ut om du förstår vad jag menar. Över och undersidan på hålet ska vara raka när man förlänger hålet. Kan ta en närbild på hålen om du undrar vad jag menar.

17

Grandell79 skrev:

Men om man gör dom längre för att slippa lutande bakhjul då?

Nu läste jag igenom tråden nogrannare och dom svärden är tillför att fixa till toe-inen cambern går inte att göra något åt förutom att höja v-lådan Default/hmm

Grandell79 skrev:

Så med andra ord så skulle det kunna fungera??

Ja ner till ca två yttre hack

Grandell79 skrev:

Kommer du ihåg vart man kunde köpa hylsorna?

Hittade inte den nu men ska kolla senare

Grandell79 skrev:

Ska jag göra längre ovalhål? (alla tre)

Ja det tycker jag, finns dom som har så långa så mitten spåret är öppen bakåt.

Grandell79 skrev:

Eller ska jag göra fler hål för en fastare fastsättning/justering?

Nej det måste gå att justera steglöst.

Grandell79 skrev:

Tacksam för all hjälp/feedback jag kan få.

Hjälper gärna till om jag kan och det vet jag att andra gör med.

Grandell79 skrev:

Kanske typ 51 cm totallängd.

Ja men gå på cc-måttet med en justering plus minus en cm på den sänkning du vill få fram


Förlåt för att jag möblerar om lite i din post ICQ/ae

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

18

Ommöblering i mina poster går alldeles utmärkt!! HAr nu pillat mer med min ritining. Nu kan jag justera hålen och längden hur jag vill. Även höjden.
Så nu är det bara splinesen som är bekymret. Så är det någon som vet var man kan få tag på nya så hojta!!!

God jul på er alla

Vw typ 1 1968.
Förhoppningar att få besiktad och kunna köras i år. ICQ/ag
Sen blir det kanske en mer omfattande renovering. (urspårning) ICQ/ag

19

Har inte hittat dom från england men söker du på spring plate collars så kanske du hittar några, franke har provat att dra buss splines och jag ska testa senare när jag börjar på nya jobbet Default/hmm

Några från US
http://www.swayaway.com/splinedcollars.php
http://www.racereadyproducts.com/spline … e-collars/
http://www.offroad-engineering.com/susp … llars.html
http://www.bugsandbuggies.com/Parts.asp … 6&GN=8

http://www.racereadyproducts.com/mediafiles/spring-plate-collars640x48.jpg

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

20

Har haft kontakt med the dub lab på facebook nu. Har fått måttet på splineshålet. Enligt dom 49 mm. Kan det stämma? I så fall gör jag klart ritningen och skär ut ett prov, fall någon är intresserad av att prova. Man får ju dock ta sina egna splines o flytta över då jag inte hittar några. Finns att köpa på sway away, men enligt the Dub labär de för tajta.
Men om någon mer vet något så....

Vw typ 1 1968.
Förhoppningar att få besiktad och kunna köras i år. ICQ/ag
Sen blir det kanske en mer omfattande renovering. (urspårning) ICQ/ag

21

Jag har lösa svärd så vad har du tänkt för pris för ett provpar?

22

Kjellgren skrev:

Jag har lösa svärd så vad har du tänkt för pris för ett provpar?


Kan du mäta splinesen för säkerhets skull??

Vw typ 1 1968.
Förhoppningar att få besiktad och kunna köras i år. ICQ/ag
Sen blir det kanske en mer omfattande renovering. (urspårning) ICQ/ag

23 Senaste redigerad av Kjellgren (2013-01-10 13:31:59)

Svarat i Pm. Tror att det är dax att flytta/skapa ny tråd i typ1 58-67 ICQ/ab

24

Är jäkligt intresserad av att köpa ett par svärd som man kan ha till en som är sänkt 2 hack, hitta den här killen från Usa som gör nått liknande http://www.thesamba.com/vw/classifieds/ … id=1328085 fast han vill att man skickar sina "collars" till honom så svetsar han i dom! Och ja tyckte de va lite långt att skicka dom dit ICQ/ad

25

Så blir dom! 78 mm nivåskillnad. 525 mm lång. 46 mm hål för splines



http://img560.imageshack.us/img560/3238/svrd78mm525mm.jpg

Vw typ 1 1968.
Förhoppningar att få besiktad och kunna köras i år. ICQ/ag
Sen blir det kanske en mer omfattande renovering. (urspårning) ICQ/ag