1

Funderar lite på vilka vippor man ska leta efter
går upp till en fk89 kam som gärna will ha 1:4 vippor, men har tidigare kört en w125 med 1:25 vippor.

har 2 alternativ här antingen letar jag reda på nya 1:4 vippor, eller kör vidare med FK89 mot gamla 1:25 vipporna, vilket inte känns helt optimalt.

har sett lite olika vippor på marknaden, Pauters ser ju klart stabilast ut, men samtidigt ser de så grova ut att jag undrar om de inte är tunga ?
sen funderar jag lite om de passar 044 toppar eller om de bara är för pauters egna toppar ?

i övrigt har jag sett scat, cb, empi osv som ser ganska lika ut.

vill som vanligt ha det omöjliga dvs lätta, starka och inte dödligt dyra vippor då jag har en ganska varvillig maskin.
vad är det för vippor man ska leta efter ?

//Nobbe

VW HusBuss -64 | VW Buggy -67 | VW 2176cc Oval -56

2

Jag har kört scat 1,4 till fk89 utan problem i 044 toppar. Vipporna har slitits lite i ytan mot ventilen/lashcapen efter flera års slit.
Har pauter 1,5 ligger till stormotorn. Dom är ju grövre men i alu! Har special bultar/muttrar samt nålrulle mot ventilen vilket minimerar friktionen.
Passar i alla toppar men behöver nog skruvade kåpor för att dom är så grova.

3

Tjänare Nobbe
Det är som Niklas skriver om man använder pauter så behöver man skruvade ventilkåpor
Sen är det en liten sak med pauter att det sprutar olja i genom ställskruven (ibland måste man plugga 2av dom) så man inte tappar oljetrycket
Kolla om du kan finna GBs vippor som är super
Ps kolla om du köper beg (olagrade) så dom är uppslagna i hålet (axelen ) har råkat utför empi som har varit slut där
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

4

Tackar för infon ! :=) nu vet man lite mer vad man letar efter ! :=)

//Nobbe

VW HusBuss -64 | VW Buggy -67 | VW 2176cc Oval -56

5

Håller du på och bygger om din motor ? (som gick så bra ...!)

(Själv har jag FK 87 i stora motor'n)