1

Hej
Har precis ställt in vipparmsgeometrin och fått den bra,det som bekymmrar mig nu är att ställskruven (en sån med kula i änden) är så långt inskruvad att den ej linjerar med oljehålet från vipparmen.Det är ju ett litet spår i ställskruvens gänga därifrån det går en oljekanal till kulan.Känns ju bättre om det är fritt flöde där så att oljan kan smörja/kyla kulan och ventiländen.Som det är nu så går vipparmens oljekanal rätt in i ställskruvens gänga,är ju så original men....??

Bill

2

Har du slipat av vippan så att du inte behöver schimsa under stället mer än ett schims.

3

Förstår inte riktigt hur du menar med att slipa av vippan.Det hjälper hur som helst inte i mitt fall.Förhållandet mellan vippans utgående oljekanal till ställskruvens oljekanal kan ju inte ändras hur mycket jag än slipar.Enda sättet som jag ser det är att schimsa upp vipparmsbryggan mer men det vill jag inte göra för då blir geometrin inget vidare.Frågan är om det likt original fungerar med att låta oljan träffa gängorna och det blir ett tryck som fortsätter ut i ställskruvens oljekanal och vidare till kulan och ventiländen

Bill

4

Använder ställskruv med kula, viporna är rejält nerslipade och som du säger är oljehålet på vippan och skruven långt från varandra. Det har funkar bra endå, kört en säsong med det men nu när motorn är isär hade jag tänkt slipa ett litet spår upp i gänga på vippan så skruven får olja.

5

ok,att slipa upp ett spår i vippans gänga verkar vara en ide i rätt riktning,eller om man gör ett spår i skruvens gänga.Att slipa ner vippan förstår jag att man kan göra för att slippa schimsa för mycket under bryggan men det fungerar inte i mitt fall då jag måste skruva ut skruven för att komma i linje med oljehålet.Jag har i och för sig inga problem med att schimsa under bryggan för i mitt fall blev geometrin bättre med schims under bryggan (1,8mm).Det är ju från fall till fall hur mycket man måste schimsa eller slipa för att få geometrin rätt (vevaxel,kamaxel,topplock etc.) Men nu kommer vi ju in på vipparmsgeometrin som verkar vara något man talar väldigt lite om och verkar vara höljt lite i ett dunkel.Tycker ändå att det det är lite lustigt,det måste ju vara fler än mig som stött på problemet? Läser man i litteraturen står det ju ofta att man skall skruva in skruven för att få stabilitet och då blir det ju ännu värre..?

Bill

6

Hade en 1835:a för några år sedan med samma problem som du beskriver. Eftersom "sätet" för kulan på skruven, samt kulan i sig bygger en del gjorde det sig själv att skruven blev tvungen att gängas in en hel del i vipparmen med den följden att hålet blockerades.
Jag körde med den motorn en del och tänkte ibland på att om någon kula skulle skära tillföljd av för dålig smörjning skulle detta göra  att ventilen inte stänger och följdaktligen bli bränd vilket i och för sig borde ha märkts rätt omgående då den skulle missat på en cylinder. Vid senare demontering av motorn för inspektion av den var det inga problem med några av kulororna på justerskruvarna, de gick lätt att snurra på. Förmodligen räcker smörjningen av kulorna av stänket som blir inne under ventilkåpan, i alla fall verkar det ha varit så i mitt fall.
En sak jag kom på när jag skriver detta är att finns det någon kanal i en orginal vipparm som leder oljan hela vägen fram till hålet för ställskruven? Går inte bara oljan från anslutningen för stötstången och fram till vipparmsaxeln för att smörja den och sen är det stopp? Oljan tar sig ju knappast förbi den trånga ytan mellan axel och vipparm och sedan ut till ställskruven.
Det var nog så jag tänkte om jag kommer ihåg rätt och lät det vara.

Split bubbla, juni -50 pastell grön, under genomgång.

7

Firken skrev:

Hade en 1835:a för några år sedan med samma problem som du beskriver. Eftersom "sätet" för kulan på skruven, samt kulan i sig bygger en del gjorde det sig själv att skruven blev tvungen att gängas in en hel del i vipparmen med den följden att hålet blockerades.
Jag körde med den motorn en del och tänkte ibland på att om någon kula skulle skära tillföljd av för dålig smörjning skulle detta göra  att ventilen inte stänger och följdaktligen bli bränd vilket i och för sig borde ha märkts rätt omgående då den skulle missat på en cylinder. Vid senare demontering av motorn för inspektion av den var det inga problem med några av kulororna på justerskruvarna, de gick lätt att snurra på. Förmodligen räcker smörjningen av kulorna av stänket som blirstickan skrev:
inne under ventilkåpan, i alla fall verkar det ha varit så i mitt fall.
En sak jag kom på när jag skriver detta är att finns det någon kanal i en orginal vipparm som leder oljan hela vägen fram till hålet för ställskruven? Går inte bara oljan från anslutningen för stötstången och fram till vipparmsaxeln för att smörja den och sen är det stopp? Oljan tar sig ju knappast förbi den trånga ytan mellan axel och vipparm och sedan ut till ställskruven.
Det var nog så jag tänkte om jag kommer ihåg rätt och lät det vara.

Det finns oljekanal till ställskruven från vipparmen på org vipporna,iaf på dom viporna jag har från min AS-motor
Det finns inget spår i vipparmsbryggorna med "hårnålar" men eftermarknads med bult har spår för oljan till ställskruven.

8

Jo det finns en kanal till skruven som Niklasg skriver.Jag skar isär en vippa för att se exakt var oljekanalen mynnar ut.Nu har jag löst det på det sättet att jag har gjort oljespåret på ställskruven något bredare,svarvade bort några tiondelar på gängan så nu når oljekanalen från vippan spåret på skruven och vidare till kulan.
Det här är kanske överkurs,det räcker förmodligen med oljeskvätt men om någon har bemödat sig med att förbättra konstruktionen kan man ju utnyttja det ICQ/ab

Bill

9

Bill G skrev:

Jo det finns en kanal till skruven som Niklasg skriver.Jag skar isär en vippa för att se exakt var oljekanalen mynnar ut.Nu har jag löst det på det sättet att jag har gjort oljespåret på ställskruven något bredare,svarvade bort några tiondelar på gängan så nu når oljekanalen från vippan spåret på skruven och vidare till kulan.
Det här är kanske överkurs,det räcker förmodligen med oljeskvätt men om någon har bemödat sig med att förbättra konstruktionen kan man ju utnyttja det ICQ/ab

Lägg gärna upp en bild på vad du gjort. Alltid kul att se hur andra löst sina problem ICQ/ab

10

Oljekanalen har kommit till när man borrat för oljan mellan stötstång och vipparmaxel. Kanalen mellan vipparmsaxel och justerskruv har ingen funktion, endast en tillverkningstecknisk lösning som gjort att den lämnat dit. Oljedimman räcker till för smörjning. Tidiga toppventilmotorer  för bla flyg och motorcykel användning mm saknade ventilkåpa och vipparmar mm smörjdes med oljekanna innan start.

11 Senaste redigerad av PPRMicke (2012-11-30 10:17:37)

Kjell T skrev:

Oljekanalen har kommit till när man borrat för oljan mellan stötstång och vipparmaxel. Kanalen mellan vipparmsaxel och justerskruv har ingen funktion, endast en tillverkningstecknisk lösning som gjort att den lämnat dit. Oljedimman räcker till för smörjning. Tidiga toppventilmotorer  för bla flyg och motorcykel användning mm saknade ventilkåpa och vipparmar mm smörjdes med oljekanna innan start.

Nu skall jag vara snäll
Det justerings skruven som man snackar om är en ledbar med oljekanal i cc fördelen på den är att man slipper trycklasten i sidled på ventilen för att skona ventilstyrningen när lyfthöjden är högre än STD Kjell
Om den inte får trycksmörjning skär den efter cirka 10mil
Den kommer från början från Ford(kentmotorena)och Mazda
Och har används med start från 80talet när man ville minka friktionen i vipparms gemetrin på trimmade motorer
Det finns en annan typ av ställskruv som användes av porsche som inte har smörjhål i cc som skall ha dimsmörjning (den är mera glappig)
Bill G om du skall ha den monterad i vippan måste du kapa stötstången för det skall bli rätt gemetri på den
Om du vill att det skall bli superbra montera justerskruven så att spåret är vid oljekanalen i vippan mät upp stötstången och kapa i rätt länd +-1mm
Att brickorna är med är en nödlösning för snabbt montage
den justerskruven som är i mitten är det jag snackar om
Justerskruv nr1 std nr2 Ford/Mazda nr3 porsche Ps vipparm bryggan till höger är bland det fränaste som går att köpa för pengar(svenskt stål i vipporna)
http://i1199.photobucket.com/albums/aa476/PPRMICKE/DSCN0696.jpg
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

12

Alla typerna av justerskruvar har jag använt. Ända som jag haft problem med var en Porsche kopia som var genom härdad och brast vid en justering. Förutom de avbildade så har jag använt skruvar från Moskwitch 1500M som också passar. Det är nu bra länge sedan det gick att hitta de sistnämnda.
Vad Ford Kent motor beträffar tvivlar jag lite på att den skulle ha samma skruvar som Mazda efter som den är engelsk och mest troligt har någon form av tums gänga.
Nya "originalskruvar" från nutid verf
verkar vara "skräp" efter som de är för mjuka. Eller går det att få tag på hållbara sådana någonstans?

13

Ford äger Mazda
Tyska ford använde M8x1
En annan udda sak när det gäller vippor är att jagga använde volvos b18/20(bofors) vippor i sina fabriks tävlings bilar och det fränaste var att dom blev diskade i en em deltävling för användande av annan fabrikants delar (1986)

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

14

Jag är långt ifrån någon motorexpert men det börjar ju bli lite intressant det här!Att kanalen mellan ställskruv och vipparmsaxel skulle ha kommit till av en slump tror jag inet riktigt på.Kanalen är ju borrad från ställskruvsidan och sen igensvetsad i änden och att göra det för skojs skull tror jag ingen fabrikör med ekonomiska intressen håller på med.Om de tyska ingenjörerna har sagt att det skall vara en oljekanal där så har den nog en funktion.
Jag har en uppsättning med porsche skruvar men mina är M9 och passar inte i mina vippor,som PPRMicke säger är de nog likt original glappiga så att de får smörj på det viset.Nu till det det jag inte riktigt förstår,jag har/håller på att laborera med vipparmsgeometrin,jag har en ställbar stötstång som jag använder när jag provar mig fram.Om jag inte har schims under vipparmsbryggan,minskar längden på stötstången så att ställskruven linjerar vid halva lyftet så måste jag slipa ner vippan i underkant för att skruva in skruven så att den går fri i hemmaläge (ventil stängd) och då är ju oljekanalen blockerad.Om nu PPRMicke säger att den ledbara ställskruven med oljekanal i cc skär efter 10mil utan smörjning, vilket jag köper med hull och hår så MÅSTE ju oljan komma fram.Jag tror att jag löste detta på den så kallade gyllene medelvägen,jag har ett 0,7mm schims under bryggan och har som nämnts innan svarvat bort lite på ställskruvens gänga så att oljespåret på skruven blir något bredare.Nu träffar vippans oljekanal sttällskruvens oljespår och oljan går vidare till kulan,geometrin ser i mitt tycke bra ut.Det ända som inte är helt hundra är att lyftet inte är riktigt som kamkortet säger.Kamkortet säger 11,05 i lyft (engle W120) men jag har 10,94 i lyft.Finns säkert någon som har åsikter om detta men för mig känns det ok.
Jösses vad långt det här blev, hoppas någon orkar läsa detta....

Bill

15

Nr1 kommer vipporna från en vattenboxer ??
Nr 2  är det eftermaknads
Nr 3 om man har lite fel gemetri tappar du lyfthöjd (ta bort chimset o kolla vad lyftet blir
Nr 4 med en ledad ställ skruv tappar man lite lyft på grund av leden  om du testar med std blir det lite mer
Nr 5 vilken typ av toppar använder du (vissa har förskuten infästning på vipparmsaxlarna o det blir lite fel)
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

16

Vipporna jag använder är typ1 original,topparna är 041.Jag har provat utan schims och då får jag 11,05 i lyft som kamkortet säger men då blir oljekanalen blockerad för att jag måste skruva in skruven så mycket och jag kan inte göra oljespåret bredare för då finns det ingen gänga kvar.Hur som helst,det gör väl inget att man inte har exakt lika mycket lyft som kamkortet säger?Visst man kanske tappar lite effekt men det kan jag leva med hellre att kulan får sin olja.
Tittade på lite olika kammar och insåg att de inte är konsikventa,en engle W110 med 284 duration har 10,92 i lyft medans en bugpack med 284 i duration har 10,54 i lyft.Därav min teori att det kanske inte gör så mycket att jag inte har fullt lika mycket lyft som kamkortet säger,eller är jag ute och cyklar?

Bill

17

Om vi återgår till oljekanalen i vipparmen kan man ju undra varför ingenjörerna i Wolfsburg bemödade sig med att räkna ut att det skulle gå en oljekanal mellan vipparmsaxeln och ställskruven, då det orginal på dessa luftkylda VW motorer bara sitter en vanlig ställskruv som inte är i behov av någon smörjning? Jag tror helt på teorin om att hålet där är en rest efter urborrningen för kanalen på motstående sida vid stötstången, för där finns det väl inte något igensvetsat borrhål?
Går det verkligen en oljekanal i vipparmen runt och förbi vipparmsaxeln som förbinder dessa oljekanaler med varandra, syntes den efter isärsågningen av vipparmen? Jag är fortfarande tveksam.

Split bubbla, juni -50 pastell grön, under genomgång.

18

Firken skrev:

Om vi återgår till oljekanalen i vipparmen kan man ju undra varför ingenjörerna i Wolfsburg bemödade sig med att räkna ut att det skulle gå en oljekanal mellan vipparmsaxeln och ställskruven, då det orginal på dessa luftkylda VW motorer bara sitter en vanlig ställskruv som inte är i behov av någon smörjning? Jag tror helt på teorin om att hålet där är en rest efter urborrningen för kanalen på motstående sida vid stötstången, för där finns det väl inte något igensvetsat borrhål?
Går det verkligen en oljekanal i vipparmen runt och förbi vipparmsaxeln som förbinder dessa oljekanaler med varandra, syntes den efter isärsågningen av vipparmen? Jag är fortfarande tveksam.

Det mesta trycket på vippan mot axeln är på undersidan i vippan så det borde finnas tillräckligt med plats på ovansidan av axeln för olja att röra sig mellan hålen från stötstången till ställskruven. Sen varför std ställskruven ska ha olja.... kanske så enkelt att det bara beror på att eftersom dessa ska justeras rätt så ofta är det bra om det inte rostat fast.
http://forumbilder.se/images/0c2201291520Ped13.jpg
oljekanalerna i vippan måste va borrade separata, annars hade det varit ett jävla knepigt borr dom använt
(Vanlig 1,1-1 vippa)
http://forumbilder.se/images/bc2201291848P7a6e.jpg
vippan är antagligen borrad och svetsad på stötstångsidan precis som på ställskruvssidan, sedan nerslipad på stötstångsidan för att inte slå i ventilkåpan, mönstret på vippan visar en radie från något roterande som slipat ner den.

Jag tog idag och slipade ett litet spår i gängningen på vippan för att få olja till mina ställskruvar med kula. Smidigt, använde diamantslipstift och känner att det finns mycket gänga kvar så det håller i längden.
http://forumbilder.se/images/f12201292856P185a.jpg

19

Jag gjorde lika som du gjort Niklas när jag gjorde i ordning min motor förra vintern. Snart dax för den årliga genomgången. Skall kolla nog om man kan se några skador.

20

För en tid sedan var jag runt på diverse forum vad gäller vipparmsgeometri och tyckte slutligen att jack rabys gav en bra sammanfattning/tillvägagångssätt
http://forums.aircooledtechnology.com/s … y-Article!

Som en reflektion vad gäller justerskruvar av "911-typ" så är det stor skillnad på kvalitetskänslan hos original 911/Mahle jämfört med eftermarknad om det sedan innebär att de senare inte håller vet jag inte, 8 st.  Mahle kan fås för ca en tusing, .....men jag vet att det var Ford/Mazda typen som ni i första hand pratade om, men som sagt bara en reflektion.

21

Bill G skrev:

Vipporna jag använder är typ1 original,topparna är 041.Jag har provat utan schims och då får jag 11,05 i lyft som kamkortet säger men då blir oljekanalen blockerad för att jag måste skruva in skruven så mycket och jag kan inte göra oljespåret bredare för då finns det ingen gänga kvar.Hur som helst,det gör väl inget att man inte har exakt lika mycket lyft som kamkortet säger?Visst man kanske tappar lite effekt men det kan jag leva med hellre att kulan får sin olja.
Tittade på lite olika kammar och insåg att de inte är konsikventa,en engle W110 med 284 duration har 10,92 i lyft medans en bugpack med 284 i duration har 10,54 i lyft.Därav min teori att det kanske inte gör så mycket att jag inte har fullt lika mycket lyft som kamkortet säger,eller är jag ute och cyklar?

Bugpack kamen har well nr 4062-10 som är en egen slipning  samma med scat C25
för att den skall vara snällare mot lyftarna som inte W110 är
Det stora problemet du har är att dina stötsänger är för korta/långa  så du inte kan få tilldet
Hur är vippan på 50% lyfthöjd i vinkel mot STD
Som jag sa ibland kan det bli så med lyftet (för lite) kolla på nästa kamnock
OM du lyfter upp vipparmarna 1,5-2mm å mäter där så kanse det blir bättre för dig  ICQ/ab
Gusten man köper dom hos Gene Berg om man vill ha kvalitet(dyrare )
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

22

Oljehålet från axeln o ut till ställskruven fyller en funktion. 25/30 hk motorerna har inte det hålet utan det har tillkommit på 60 talet.
Har provat med ställskruven med kula på en av mina 30 hk men det funkar inte, den skär ganska omgående däremot funkar det med elefantfoten som verkar klara sig enbart med oljedimman ICQ/ab

23

Ok, att oljekanalen till ställskruven har en funktion är vi väl alla överens om nu.Tack NiklasG för bilderna som illustrerar det hela rätt väl.Orginalskruven är ju rätt så glappig i gängorna om man lossat låsmuttern så jag tror oljan smiter ner till ventiländen på det sättet.Gusten, jag läste Jack Rabys sammanfattning (tog sin tid..) han verkar ju veta vad han pratar om och det som gladde mig var att,

1.  Det är ok att schimsa upp bryggan max 0,40mm

2.  Om man ligger +-5% av lyfthöjden är detta ok (?)

3.  Det man verkligen måste ha koll på/prioritera är att ställskruven linjerar med ventilen

Alla dessa kriterier uppfyller jag så jag tror jag är nöjd,tänkte kolla/mäta en vända till men nu är det
-9 grader i mitt garage så jag ligger lite lågt för tillfället.

Förresten, om man nu vill använda 911/elefantfotskruv vilken vippa kan man då använda? De har ju M9 gänga

Bill

24

Elefantfoten finns med M8 också.

25

Original 911/Mahle är M8