1

Idag spontanköpte jag en CTEK zafir 100 laddare till min buss, se länk för info. http://www.ctek.com/sv/zafir/zafir100.aspx

http://www.jula.se/mediaarchive/5191376/zoom/608061-jpg.jpg

Jag har tänkt att den ska användas för att ladda ett 120ah batteri när jag står på camping med eltillgång så jag kan driva all min 12v utrustning utan att vara rädd för att batteriet dör. Frågan är om den är bra nog för det eller om jag borde satsa på en ännu starkare laddare? Jag är inte så jätte high på el, men jag har fått för mig att denna laddaren borde räcka. Vad tror ni?

*1969:a typ2 husbil som är neptunblå @thefakefalia
*1962:a typ1 turkos soltakare, fruns
*1962:a typ2 11 fönsters projekt
*1973:a VW 181
*1979:a typ2 pickup
*1979:a Porsche 924 N.A.

2

Den laddar 100W, beroende på hur mycket ström du drar så kan den räcka. Vad är det för något du ska driva?

Bygger 1303S Gatracer med Wasserboxer

3 Senaste redigerad av Kalle (2011-01-21 22:55:41)

Hinken skrev:

Den laddar 100W, beroende på hur mycket ström du drar så kan den räcka. Vad är det för något du ska driva?

Lite belysning i LED form så det drar väl inget i princip, ett slutsteg, bilstereo och eventuellt ett kompressorkylskåp om jag hittar ett till lagom pengar. Sedan kommer säkert en mobilladdare eller två också kopplas på skulle jag tro.

4

varför inte dra in lite 230v i bussen istället då?
eftersom du ska ladda batteriet med stolpström så kan du ju även ha nåt uttag i bussen som kanske kylskåpet går på
samt att du kanske kan ladda mobil och lite sånt i det också.
har du dubbla batterin i bussen?

5

Det blir nog inga problem skulle jag tro. Men att dra in 230V är väl ingen dålig idé, ifall du kan köra kylskåp eller något direkt.

Bygger 1303S Gatracer med Wasserboxer

6

Ja självklart har jag tänkt dra lite 230v också i bilen så jag kan köra direkt på det när det går. Vet dock inte vilket kylskåp det kommer bli ännu, hänger på ekonomin som vanligt.

Dubbla batterier kommer det bli, ett standard som ska vara start batteri och ett 120ah ungefär som camping batteri. Hur det ska kopplas ihop vet jag inte riktigt ännu, men det blir väl någon sådan brytare som gör att man kan skifta mellan batterierna.

Men då känns det som denna laddaren borde räcka gott till de behoven jag kommer ha. Till saken hör att jag fick den för 1/2 priset, så jag tror att det får bli att behålla den och montera den i bussen.

Tack för tankar och tips!

7 Senaste redigerad av surfinsafari (2011-02-01 22:46:37)

Vi kör kylskåpet på gasol när vi inte har tillgång till 220V. Det var iofs en tung investering med ett sådant skåp. Men väl spenderade pengar.

Barndoor Division finns på facebook!
............................................................................................

8

surfinsafari skrev:

Vi kör kylskåpet på gasol när vi inte har tillgång till 220V. Det var iofs en tung investering med ett sådant skåp. Men väl spenderade pengar.

Det blev ett kompressorkylskåp till slut med en del år på nacken. Får se hur mycket det kommer dra när det hamnar i bilen. Han jag köpte skåpet mätte upp det och då låg det bra i förbrukning på elen, men det kommer ju bli annorlunda när det sitter inbyggt i en varm buss.

9

Det viktiga med laddare för fast montering i ett fordon är att de har sk "minnesfunktion", det betyder att laddaren "minns" vad den pysslade med senast den var inkopplad, en laddare utan minnesfunktion behöver slås på manuellt varje gång.

Även om laddaren är ngt underdimensionerad för strömförbrukningen har man ju batteriet som buffert och om man aldrig campar längre än en helg i sträck, kan man klara sig gott ändå.

100W över 14,4 volt ger 6,9 Ampere och det torde räcka gott om inte stereon står på dygnet runt förstås... ICQ/ab

Grinder and paint, makes me the welder I ain't