Har 1500 som ska kittas med 1641cc kit,dp toppar, dubbla gasare och utväxlade vippor!! Motorn gick bra innan och Inge axial glapp på veven!! Hur skulle ni göra, dela motorn och byta vevlager etc.... Eller bara skruva på de nya prylarna??
Vill du att den ska hålla länge och va pålitlig ska du splitta huset och få det uppborrat i lagerlägena, behövs alltid! Men e det inte så viktig e det bara slänga på prylarna.
Gjorde med en liknande motor (1641cc)som du tänkt, fick ut 68hk. Lite lätt portade toppar. Men man vill ju alltid bygga vidare och då e det viktigt med ett friskt block som inte är uppslaget.
Vill du att den ska hålla länge och va pålitlig ska du splitta huset och få det uppborrat i lagerlägena, behövs alltid! Men e det inte så viktig e det bara slänga på prylarna.
Gjorde med en liknande motor (1641cc)som du tänkt, fick ut 68hk. Lite lätt portade toppar. Men man vill ju alltid bygga vidare och då e det viktigt med ett friskt block som inte är uppslaget.
Helt rätt! Att trimma en 40-45 år gammal motor med förmodligen helt utsliten bottendel är bara bortkastade pengar... 
Har du inte råd/tid/lust att göra det ordentligt nu ska du fråga dig om du har råd/tid/lust att göra det två gånger.
Följer man denna enkla regel så slipper man att lura sig själv.
Ali G
Om du väljer att inte dela på motorn så kommer med all säkerhet motorn att försöka dela sig själv. En efarenhet från tidigt sjuttital.
Har beställt en arborrad bottendel nu så ska försöka göra det så bra som möjligt!! Man är ju rookie på luftkulda vw's.... Så jag återkommer säkert med fler "dumma" frågor:)!!
