1

hej jag skulle vilja ha lite tipps på på en motor med lite snurr i har funderat på o ta en 1500 o sätta dit 1600 cylindrar o en 1700 topp o nå webrar på det men vet inte om det funkar att göra så nån som vet ??

2

1700-toppar passar inte på Typ1-motorn så det kan du glömma direkt.
Vad har du för budget samt krav på motorn, effekt mm?

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

3

Svwerker skrev:

1700-toppar passar inte på Typ1-motorn så det kan du glömma direkt.
Vad har du för budget samt krav på motorn, effekt mm?

budget motor men vet inte man kanske ska kasta dit en typ3 motor rent av men då måste man väl byta låda oxå men de e jag sugen på en 5vexlad sak

4

Alltså en typ 3 motor är i stort sett identisk med en typ 1. Du kommer mao inte behöva byta lådan. No offense men det känns som att du borde göra lite research först? ICQ/ab

Fat chick fanatic

5

Ja Typ3 är baar en Typ1-motor med annat kylsystem, om inte menar T3 förstås men då betyder T tarnsporter och siffran är generationen.
Det finns mig veterligen inga bra 5-växlade lådor förutom Porsches där det finns några olika utväxlingar att välja på. Transporterlådorna är egentligen 4-växlade med bergsväxel.

Vad är budgetmotor för dig? Det är inte så stor mening att trimma en motor utan att renovera bottendelen, tänk på att det är 40-50 år gamla motorer. Att tänka på att trimma någonting med en budget på under 20 000 är att lura sig själv.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

6

Banansvamp skrev:

Alltså en typ 3 motor är i stort sett identisk med en typ 1. Du kommer mao inte behöva byta lådan. No offense men det känns som att du borde göra lite research först? ICQ/ab

ja de e väl därför jag skriver här för att få lite tipps men du kanske kunde allt när du föddes lr ?

7

Ett säkert sätt sök info, typ böcker..och räkna med att vw motorer kostar stålar att fixa!

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

8

Det dyker hela tiden upp trådar på detta forum där någon vill få lite mer kräm i motorn. Många lever också kvar i tron att det är billigt att trimma folkvagn. Jämfört med nyare bilar så är det relativt billigt (mercedes,bmw) men det är inte gratis. När jag växte upp fanns det motorer som man kunde trimma utan att öppna blocket. Man kunde köpa från skroten en motor som kanske gått 2000-3000 mil. Idag är läget ett helt annat. de flesta motorer är numera skrot men går att renovera om man har verktyg och kunnande. Att skaffa sig detta kunnande från noll brukar bli dyrt, man bör söka råd från någon som redan har gjort hela resan. Vill man göra det själv bör man börja med att bygga en enkel standardmotor och läsa på i olika handböcker. I många fall kommer den motorn att prestera avsevärt bättre än den skrothög som sitter i de flesta bilar som kan köpas nuförtiden. Ett longblock idag kostar ca:25000 en summa som är svår att slå för en nybörjare.Har man kunnade och erfarenhet så klarar man sig billigare. Har man ett jobb så är det billigare att jobba ihop pengar och sen låta någon med erfarenhet slå ihop bottendelen och det säger jag inte för att jag har det som yrke utan för att jag hela tiden hör om motorbyggen som har gått snett och fördärvat en massa dyra delar. Läs på nätet och läs böcker om motorer så att du är medveten om vad som krävs för att få lite mer mos som håller längre än en sommar.

9

Hans Landelius skrev:

Det dyker hela tiden upp trådar på detta forum där någon vill få lite mer kräm i motorn. Många lever också kvar i tron att det är billigt att trimma folkvagn. Jämfört med nyare bilar så är det relativt billigt (mercedes,bmw) men det är inte gratis. När jag växte upp fanns det motorer som man kunde trimma utan att öppna blocket. Man kunde köpa från skroten en motor som kanske gått 2000-3000 mil. Idag är läget ett helt annat. de flesta motorer är numera skrot men går att renovera om man har verktyg och kunnande. Att skaffa sig detta kunnande från noll brukar bli dyrt, man bör söka råd från någon som redan har gjort hela resan. Vill man göra det själv bör man börja med att bygga en enkel standardmotor och läsa på i olika handböcker. I många fall kommer den motorn att prestera avsevärt bättre än den skrothög som sitter i de flesta bilar som kan köpas nuförtiden. Ett longblock idag kostar ca:25000 en summa som är svår att slå för en nybörjare.Har man kunnade och erfarenhet så klarar man sig billigare. Har man ett jobb så är det billigare att jobba ihop pengar och sen låta någon med erfarenhet slå ihop bottendelen och det säger jag inte för att jag har det som yrke utan för att jag hela tiden hör om motorbyggen som har gått snett och fördärvat en massa dyra delar. Läs på nätet och läs böcker om motorer så att du är medveten om vad som krävs för att få lite mer mos som håller längre än en sommar.

tackar så mycket
jag har ju hållit på med mycket med audi o bmw men nu ska jag fixa en en baya som kommer bli en låg runtom ist för hög bak o låg fram den e ju ju inte den frächaste just nu men hålle på o göra iordning den håller på o spaclar lite o sen blir de grunda o lacka om den

10

Kan säga att jag också varit ute efter samma sak, men det har slutat med att jag av ekonomiska och tidsskäl köpt t.ex 1915 longblock och sen fått dit det som behövs...

www.beachbuggy.se - buggyforum för buggyälskare
vagnpark:
Röd buggy -67 ,Blå buggy -67, Vit/blå/svart buggy -69 under uppbyggnad

11

tillman skrev:
Banansvamp skrev:

ja de e väl därför jag skriver här för att få lite tipps men du kanske kunde allt när du föddes lr ?

Offense taken  ICQ/ad

-- Stance Is In My <3  --

12 Senaste redigerad av Banansvamp (2012-11-27 16:31:34)

Guleböj skrev:
tillman skrev:
Banansvamp skrev:

Offense taken  ICQ/ad

Ja märkte det, det var inte min avsikt menade mest att man kan få betydligt fler och bättre svar om man är lite påläst innan man börjar ställa frågor (enligt min erfarenhet iallafall)

Fat chick fanatic