1

Jag har byggt en typ1 konverterad typ4 2165a på gamla överblivna grejer med dubbla Solex 40 P11-4 och en Scat C25 kam,den funkar jättebra förutom att det är en flatspot som heter duga när man fäller ner fullt från tomgång(den dör helt med ett tjoff  ICQ/ad  )

Tar man upp den till 2000rpm och fäller ner så funkar det bra.

Förgasare i allmänhet och Solex i synnerhet är inte riktigt up my alley,,tips på fix mottages gärna  ICQ/ab

//Patte

72a Typ3 Fastback 2625cc turbo
90a T3 Doka oturbo
68a Typ1 Autostick 1600cc sugturbo aka"Slo'white"
73a Typ3 Fastback "Coldballs" turbo
64a Typ1 2110cc turbo

2

Har kört med PII på Porschemotor med precis samma beteende. Stela accpumpsmembran var problemet. Efter byte blev det helt annan gång i grejerna!
// Jocke

3

Accpumparna pumpar bra,men om membranen är stela så kanske dom pumpar försent  ICQ/ab
Jag har försökt att justera på axlarna till accpumparna men inte märkt nån skillnad,ska kolla membranen,tackar  ICQ/ag

72a Typ3 Fastback 2625cc turbo
90a T3 Doka oturbo
68a Typ1 Autostick 1600cc sugturbo aka"Slo'white"
73a Typ3 Fastback "Coldballs" turbo
64a Typ1 2110cc turbo

4

Membranen var helt OK
Provade att blåsa rent progressionshålen och det blev klart bättre  ICQ/ab
Ska prova att gå upp lite på lågfart (55 orginal) till 65.
Skulle behöva en bränsle/luft blandningsskruv om det är nån som har

72a Typ3 Fastback 2625cc turbo
90a T3 Doka oturbo
68a Typ1 Autostick 1600cc sugturbo aka"Slo'white"
73a Typ3 Fastback "Coldballs" turbo
64a Typ1 2110cc turbo

5

Om du har lågfart 70 så prova med den . Sen kan du tagga neråt om den går för fett

6

Jag måste tyvärr modda dom jag har  Default/hmm
Munstycken till P11or växer inte på träd,iallafall inte i vårat garage  ICQ/ad  här har vi mest spridare  ICQ/af

72a Typ3 Fastback 2625cc turbo
90a T3 Doka oturbo
68a Typ1 Autostick 1600cc sugturbo aka"Slo'white"
73a Typ3 Fastback "Coldballs" turbo
64a Typ1 2110cc turbo

7

Detta är den kombination jag "alltid" haft för bensin...
(Och troligen original Porsche?)       

Solex PII
H=120                                                                   
Tomg=57,5                                                                 
Hals 32
Emulsion=180   

Tomg skruv 1 1/4 varv

8

Ok,på mina är det

Huvud.122,5.Moddad till 150
Lågfart 55.
Luft 180.

Du har ingen extra bränsle/luftblandningskruv som ligger å skräpar?jag saknar en och dom är ju lite speciella,
jag har gjort en egen av en M5 och en M3 skruv,svetsat och filat men funktionen lämnar lite i övrigt att önska  ICQ/ag

Allt på motorn är HPD  ICQ/ad

72a Typ3 Fastback 2625cc turbo
90a T3 Doka oturbo
68a Typ1 Autostick 1600cc sugturbo aka"Slo'white"
73a Typ3 Fastback "Coldballs" turbo
64a Typ1 2110cc turbo

9

Kul att den hårdaste turbosnubben halkat in på sug.

10

Hans Landelius skrev:

Kul att den hårdaste turbosnubben halkat in på sug.

Du behöver inte vara lugn det går snart över,jag kan ju alltid hävda tillfällig sinnesförvirring  ICQ/ag

72a Typ3 Fastback 2625cc turbo
90a T3 Doka oturbo
68a Typ1 Autostick 1600cc sugturbo aka"Slo'white"
73a Typ3 Fastback "Coldballs" turbo
64a Typ1 2110cc turbo

11

Har fått den känslan att "flatspot" mera beror på för låg tändning ("fel" fördelare...?), när man gasar på .
Ungefär som när man testar 009:a ihop med en original Solex 34:a.....

Värsta jag haft är jättevass kam och liten motorvolym med stora (45:or) förgasare....
-Hände ingenting, när man gasade ifrån tomgång ifall man inte "mjölkade upp den" ;-)
Men efter ombyggnad av fördelaren, med 20gr grundförställning och 33 gr max, så gick motorn som tänkt.