1

Hej, ja måste vara dum i huvet.
måste vara den enda i världen som inte får ut min motor ur en bubbla årsmodell 60.
Har ju hört att de ska vara så jävla lätt att ta ur motorn men min får ja då fan inte ens av den från  ingående axel till vlådan...
De tar stopp med remskivan  och ja vickar åt alla håll och lyfter i olika vinklar men skiten lossnar ju inte!!
tänkte lossa remskiva men då sitter ju den fast hårdare än  stål svetsat i stål...

Finns de några tips eller ska ja behöva plocka ner hela motorn i molekyler för att få ut blocket?
Tacksam för alla tips, även om de involverar vaselin och två ryska sjömän

2 Senaste redigerad av F.Melander (2012-11-19 20:15:02)

pocoloco skrev:

Hej, ja måste vara dum i huvet.
måste vara den enda i världen som inte får ut min motor ur en bubbla årsmodell 60.
Har ju hört att de ska vara så jävla lätt att ta ur motorn men min får ja då fan inte ens av den från  ingående axel till vlådan...
De tar stopp med remskivan  och ja vickar åt alla håll och lyfter i olika vinklar men skiten lossnar ju inte!!
tänkte lossa remskiva men då sitter ju den fast hårdare än  stål svetsat i stål...

Finns de några tips eller ska ja behöva plocka ner hela motorn i molekyler för att få ut blocket?
Tacksam för alla tips, även om de involverar vaselin och två ryska sjömän

Plockat bort alla 4 bultar? När den e lös så får du vinkla ner den i framkant, mot fronten så att säga och sen sänka försiktigt för att sen vinkla ner den igen. Ta det lugnt så fixar du det.

3

Haha a de har ja gjort Default/lol
Men tack för tipset ICQ/ad

4

Det kan va värmekammarna som tar i plåten motorumstätningen sitter i över växellådan så den inte vill komma ut. Inget man ser först men har vart problemet för mig ofta.
Remskivan ska inte behövas ta bort, men avgasröret kan va smidigt att ta bort innan. Lycka till!

5

Plocka av avgassystem och värmekammare så blir det mycket lättare.

6

Tycker att man får bättre tag i motorn om avgassystemet sitter kvar.
Lossa bultar-kablar-kolla gummitätningen runtom-gasvajer-chokevajer-värmekanalerna/vajrar.
Rycka bakåt-jucka lite grand-tippa hit och dit, loss.

stenis
orust

7

Ska ta och plocka lös  värmekammarna imorn och testa..
När ja drar ur motorn bakåt max så är de bara axeln från vlådan  som hänger kvar.
Ja "klättra" in under och kika och då sitter de någon "ställning?" på tryckplattan
Som jag antar ska ta emot ytan från uttrampningslagret.
De e den lilla "ställningen" som vägrar släppa ser de ut som..
Har mekat mycket med volvo och tryckplattorna skiljer ju rätt mycket men har aldrig hört eller sett den lilla "ställningen..??
Tack för tålamodet

8

Du måste vicka ner motorn längre i bakkant så att du kan dra den längre tillbaka innan du släpper ner den.

9

Kan vara flera problem, om bilen har varit smälld i bakändan o inte ordentligt utdragen igen så kan motorrummet vara för kort.
Är det en nyare motor i bilen så är den också lite längre än 30 hästaren som den är designad för från början.

Hade ett helveta att få ut en 34hk ur min ovalcab första gången motorn skulle ur, den hade fått en liten smäll snett från sidan bak som var dåligt utdragen, allt tog i överallt, fick plocka avgas, värmekammare, remskiva, insugsrör (förvärmningen tog i) men det gick ändå inte så även tryckplattan o dom undre pinnbultarna fick tas väck. När väl motorn var ute kunde jag rikta den så sen har det inte varit några problem.

10

Jag har fått plocka av grejjor när jag lyft ur motor. Det kan ju vara lite knixigt. Lätt att det "hakar sig" på vxllådas utgående axel. Är man själv och står och balanserar motorn på en domkraft och rycker och jälvlas så ser man eller kan man inte alltid "vicka till" så man får loss den. Har man dessutom smort in både sig själv, två ryska sjömän och motorn i vaselin så den är hal och jävlig så blir det väl inte lättare...

Placera nåt STADIGT under motorn, typ ett par pallar (eller två ryska sjömän som står på alla fyra), så du verkligen kan se till den inte "hänger" på nåt utan kan jucka med den utan risk att den dimper i backen...

Med bra pallning har jag både lyft kaross och plockat i/ur motor själv, men lättare om man är flera såklart... A och O är att kunna finjustera och jucka samtidigt... utan risk att tappa eller bli klämd...

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

11

ICQ/ae

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage