1

vad ska man använda sig av för kolv till en mouse motor, har ju sett jpm:s mouse motor bygge,han hadde specialbeställda JE kolvar,dom kostar ju en slant,därför tankte jag kolla med er on nån har erfarenhet av andra kolvar i mouse motor sammanhang.
vad tror ni om Mahles smidda 85,5 kolvar.

2

Om man vill bygga en sådan motor får man räkna med HÖGA KOSTNADER
Det finns dyrare kolvar typ Ross/ skilett KS  och special Mahle (200-300€st)
Jag skall inte vara dum men standar Mahle är för tunga om du vill varva mycke
Har du tillgång till en maskinpark kan du säkert lätta en sådan kolv som du har tänkt dig använda  ICQ/ab
Ps så dyra är inte JE om du har en egen ritning på kolven  Cirka 800$  (6000kr) på 4 kolvar
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

3

Jag kör mahle 87mm smidda. Varvar 8000rpm!

4

PPRMicke skrev:

Har du tillgång till en maskinpark kan du säkert lätta en sådan kolv som du har tänkt dig använda  ICQ/ab
Ps så dyra är inte JE om du har en egen ritning på kolven  Cirka 800$  (6000kr) på 4 kolvar
/// Micke

Jodå man får räkna att det kostar lite,får man Je kolvar till ca 6000:- så är det inte dyrt, jag trodde dom skulle kosta nånstans 12000:- har för mig jpm hadde sånn ca pris på dom han hadde till sitt bygge.
Jodå jag har tillgång till maskinpark,går det att lätta en mahle kolv,det är väll ganska tunn kolvtopp på dom.

Niklas,kör du på dom billiga mahle kolvarna som kommer med cylinderkitten "smidda" funkar det med sånna får jag väll testa.

5

8000+ v/m varvar man ju en Formel Vee-motor i dubbelförgasarklassen med originalkolvar. En screamer ska varva 9500-10000 v/m.. ICQ/ad

6

karpis skrev:
PPRMicke skrev:

/// Micke

Jodå man får räkna att det kostar lite,får man Je kolvar till ca 6000:- så är det inte dyrt, jag trodde dom skulle kosta nånstans 12000:- har för mig jpm hadde sånn ca pris på dom han hadde till sitt bygge.
Jodå jag har tillgång till maskinpark,går det att lätta en mahle kolv,det är väll ganska tunn kolvtopp på dom.

Niklas,kör du på dom billiga mahle kolvarna som kommer med cylinderkitten "smidda" funkar det med sånna får jag väll testa.

Med turbo
Som stickan skriver så växlar man gärna 9000-9500 med den typen av motor för att den inte skall vara död i mellan växlingarna
// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

7

JE är nog ett mycket bra val till en sådan motor, går att få dom med 1mm toppring och 1.2 på den andra.
Friktionen ska vara grymt låg med dessa ringar och där sitter en stor del av den i en kolvmotor.