1

Hur skulle en 34hp indistrimotor bete sig i en bil om man använder magnettändingen??

//S

2

Är det en vanlig Scintilla från en industrimotor så är tändpunkten låst vid ett visst varvtal dvs den drar inte på tillräckligt med förtändning (som en vanlig fördelare), resultatet blir en mycke varm motor....inte bra. För att magneten ska kunna användas i en bil så behöver man bygga om dom så att dom får en riktig förställning. Landelius har gjort det på ett gäng magneter o då funkar det bra.

3

Istället för en ny tråd, fortsätter jag på denna.....

Har nu köpt en Scintilla/Vertex för att testa, så tips på modifiera/INTE göra på dessa till en småtrimmad motor (Landelius?)

Tittat under locket, tycker "brytaravståndet" verkar stort? (Skall det inte vara som "vanliga" brytarspetsar?)
Den där varvtalsbegränsaren får jag väl ta bort, eller oskadliggöra....

http://i.imgur.com/AwaunPb.jpg

4

Enligt boken ska dessa ha samma avstånd som vanliga. I övrigt ska jag snappa upp vad som kommer tillkomma i denna tråd, då jag har några magneter på tillväxt!

Min blogg:www.50split.wordpress.com
Det blev kübel till hessisch så inget taxiåkande. 2026 må det bli barndoor! Annars får det bli taxi, för dit ska jag!
Tel 07noll357185ett
Bergmeister im Oldtimer Oldspeed Club chpt Sweden

5

Intressant..... Vill oxå ha motor med magnet.....i bil ICQ/ag

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

6

Ofta är gamla magneter avmagnetiserade och måste "laddas" igen. Om den är svår att dra runt så har tänspolen läckt och fått allt att kärva fast. I botten på magneten sitter det vikter och utslagsbegränsare som måste byggas om för att få magneten att slå ut som en 009. Beroende på skick så kostar det mellan 3-5tusen om man skickar dom till Joe Hunt i Sacramento. Körde min 1835 enkelport med magnet i två år utan problem och har i dagarna dragit igång min trimmade 34hk med en annan magnet. Som vissa känner till så fick Servais och jag elbrand på vägen hem från Dyno Day men tack vare magneten så var det bara att fortsätta hemåt. Har också upptäckt att vissa tändstift har svårt att klara magneten under en längre tid så det verkar som ngk 5 eller 6 klarar gnistan bäst när kompet ligger över 9. Att köra med en oombyggd magnet är det samma som att ganska
raskt elda upp motorn. Vissa som kör turbo har klarat att köra med magnet men har då låst tändning på ca 30 grader.man ser ofta annonser på olika forum där en del vill ha 2500 svenska för en industrimagnet. Det visar endast att dom inte förstått skillnaden mellan en ombyggd och en vanlig. Med tanke på vad det kostar att bygga om så är dom inte mer värda än ett par hundra och går dom inte runt så kostar det alltså 5000 att få den funktionsduglig.

7

Det förutsätter att man har en motor som MÅSTE ha en kurva som liknar 009.
Brorsson byggde flera motorer som inte brann upp med kort kurva.

Det finns minst 3 olika magneter och hur dessa kurvor ser ut står på utsidan.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

8

Visst går det att köra med en magnet som ställer om kurva med 12,5 grader vid 1900 varv. skall du ha 31 grader vid 3000 varav får du åka med ca 18graders förtändning på tomgång. Kanske inte optimalt med en mild kam. Du måste naturligtvis ta bort varvtalsstoppet. Ställer du upp tomgången till 1500 varv så funkar det säkert bra. Brorsson visste säkert vad han gjorde men flera amatörer har eldat upp sina industrimotorer med en originalmagnet. Sen är det ju så att ingen har väl tittat efter om motorn har mått bra av 18graders förtändning utan nöjt sig med att den gått bra. 34hk som jag kör med ombyggd magnet har en tomgång på 3-400 varv och varvar ut på 34graders förtändning. Den tomgången får du aldrig med 18graders förtändning.

9

Det kom ju fram lite fakta.
Men att skicka den till USA är helt ointresant för min del, hur plockar man isär den ?-)
Går det inte att öka utslaget på kurvan utan att byta delar, så vill jag gärna se det själv...
Tänkte väl testa den först så den funkar, men det du Hasse säger om att magnet laddat ur och tändspole läckt...hur trögt skall den vara att vrida runt för hand ? Lite segt känns det ju med att vrida min.

10

Jag har en o-våldad Vertex jag tänkt pyssla med nån gång eftersom jag har en konstig dragning till magnetapparater, har en del gamla engelska mc så...

Nåväl, den jag har ger fet gnista med väldigt liten snurr, typ slak handled. Få av mina LUCAS eller BTH magneter med fräsch magnetisering, ny lindning, konding etc kommer ens i närheten. Att säga att jag är impad är bara förordet!

Trögheten i min består nästan enbart i magnetpolningen som känns ungefär som att vrida runt en motor mot komp.
Precis som med en liten motor uppvriden till tdc på tändcykeln så vill den inte gärna stå kvar, bara en minimal vridning åt endera håll får den att hitta ett bättre viloläge. Jag är övertygad om att jag inte behöver ommagnetisera!

Ett litet försök att förmedla fingerkänla i text  ICQ/ae

Hur känns din Mettis?

En annan galen idé vore att låsa magneten i sitt effektivaste läge o sedan på något fiffigt sätt med vajer o mojänger kunna manuellt styra förtändningen genom att vrida på hela magnethuset.
Är väldigt van vid detta från mina hojjar och skulle nog fungera lika bra i VW. En fördel är att man kan både ratta in en snuskigt låg tomgång samt vid start vrida in ca 60-70% förtändning så den startar på 1 motorvarv (om soppa är framme). Full förtändning rattas in från ca 1500-2000rpm på måttligt vassa motorer. Ju mer komp man har ju känsligare blir motorn för tändläge.

S

11

Har det läckt så sitter den helt fast. Ta bort locket och vrid den samtidigt som du har handen på den långa pinnen som kommer nerifrån spolen. Får du en stöt så är den okej.

12

Hans Landelius skrev:

Har det läckt så sitter den helt fast. Ta bort locket och vrid den samtidigt som du har handen på den långa pinnen som kommer nerifrån spolen. Får du en stöt så är den okej.

Enkelt tips ! Jag skall be Kerstin testa....;-)

13

Har man mer än en magnet att testa så behöver man fler vänner än en...

S