1

I och med att 67 bussen börjar att vara redo för vägen så har jag under en tid spanat efter ett nytt objekt.

Jag kommer ihåg några tankar som slog mig när jag höll på som mest med 67an "fyfan, nästa buss jag köper ska vara körduglig" "det är inte värt mödan att laga rost, man tjänar nog i slutändan på att köpa en bra bil direkt". Men likt förbannat så lockas man till liknande objekt iallafall ICQ/ab
Och som ni alla vet så blir man ju mer kräsen ju mer insnöad man blir på en bilmodell. Tidigare var drömmen en splitbuss, det spelade inte så stor roll vilken årsmodell så länge den hade delad framruta. Nu, något år senare är det endast tidiga bussar (läs barndoor) som gäller. Annars får det lika gärna va'. Alla sköna BD projekt som kommer upp här på forumet gör en inte mindre sugen! MEN jag har insett att priserna på en körbar barndoor är en bra bit över vad jag vill lägga på en buss och att ramla över en i skogen händer ju inte (eller?!)

Drömmen om barndoor får leva vidare och istället ska jag roa mig med en 1956 panel som vandrat från Dalarna till Jämtland, vidare till Gävleborg och nu till Västerbotten.
Jag har varit spekulant på denna tidigare och nu när tillfälle gavs var det bara att slå till. Duvblå panel med profilerade stötfångare är ju inte fy skam! Fick hem bilen ikväll, köpte den osedd (eller osedd med egna ögon) så det var lite spännande att möta upp biltransporten. Reg.papper från landsarkivet damp ner i brevlådan förra veckan och det som jag trodde var en 57a var en 56a, bonus! Har i skrivande stund inte hunnit granska bussen fullt ut men den ser bättre ut än vad den är.. Golv, trösklar, utriggar, batterihylla, doglegs (det vanliga mao) Det trevliga är att den är ganska rak och fin i karossen.

Planen med denna är att laga det nödvändigaste, behålla bruksbils-känslan och någon gång i framtiden kunna använda den som daily driver under sommarhalvåret. Till skillnad från förra projektet har jag nu en 9-månader gammal och helt underbar liten tjej att ta hand om. Så ligg gärna på mig om uppdateringarna sker allt för sällan ICQ/ad

http://www.antoneklund.se/56.jpg

http://www.antoneklund.se/564.jpg

http://www.antoneklund.se/562.jpg

http://www.antoneklund.se/563.jpg

2

Just det! Originalhög blir den också ICQ/ab

3

Kommer bli super.. Det blir fina resultat när du varit inblandad.. Originalhöjd vita fälgar grå kapslar ICQ/ad

_______________________AMBULANSGARAGET_______________________
                  - Om bättre är möjligt är bra inte bra nog -
Karmann Ghia T14 Cab -58. Karmann ghia T34 -63. Bubbla -50. Ambulans Typ2 -65. Typ2 -55. Bubbla -65
Bubbla -63 Typ2 -74  Typ 1 Shorty -65

4

Oj, va snygg!

Ät gul snö, det kan vara öl.

5

Ska bli kul att följa denna tråd!

Cool buss! ICQ/ab

"Pimped by Nature"

6

Grattis till bilen! Mycket intressant och ännu mera intressant är det när jag läser att du inte faller för några modenycker och låter den förbli i originalhöjd. Vad har den för chassinummer? Är intresserad eftesom jag äger en 56:a i lite annat utförande.

7

BD stötis...så lite BD är det ändå  ICQ/ad

Only the dead fish follow the stream... Våga Vägra Mainstream

8

Schnygg vagn Anton! Kan nog påstå att jag är lite lätt avis.

Men Kjell, folk har sänkt folkvagnar i decennier nu! Att påstå att sänkning är en modenyck är väl ungefär som Ines Uusmanns klassiska citat att internet bara skulle vara en fluga? Precis som man kan fröjdas åt att det finns vagnar av alla de skick och byggstilar, kan man väl glädjas åt mångfalden att "all" kunskap finns ett musklick bort, likväl som i en väl författad bok med fina bilder. Så tycker iaf jag! ICQ/ab

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

9

anton_e skrev:

Just det! Originalhög blir den också ICQ/ab

Härligt!! ser mycke trevlig ut ICQ/ag

10

Angående sänkning har jag viss förståelse för att få ner tyngdpunkten och därmed förbättra väghållningen på en bil som skall köras på ett sätt där det är till fördel, men inte när bilen i det närmaste är oanvändbar. En typ 2 är  från början ett arbetsfordon och att göra allt förstora ingrepp på en relativt hyfsat objekt har jag inte förståelse för. Är det däremot fragment som åter uppbyggts kan jag ha en större förståelse för ombyggnad under förutsättning att bilen fortfarande är körbar på normala vägar och även över trotoarer.
Jag har hållit på med VW för olika ändamål några decennier, ibland flitigare och ibland mindre flitigt, och har därför sett en hel del.

11

snygg ICQ/ag
http://www.antoneklund.se/562.jpg
precis min typ av look  jodå lite avundsjuk  ICQ/an .. bara uppdatera regelbundet..

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

12

grattis till ett trevligt objekt!
ang höjd osv, dom flesta av oss ser väl byggandet renoverandet som en hobby. friheten att få göra som man vill är förmodligen en stor drivkraft. Skulle man sätta körbarheten främst fungerar ju ofta lite nyare bilan bättre, är bekvämare o har större tillförlitlighet. Huvudsaken är att man får ett leende på läpparna när man ser och kör sin egen bil ICQ/ab

13

Tobias J skrev:

grattis till ett trevligt objekt!
ang höjd osv, dom flesta av oss ser väl byggandet renoverandet som en hobby. friheten att få göra som man vill är förmodligen en stor drivkraft. Skulle man sätta körbarheten främst fungerar ju ofta lite nyare bilan bättre, är bekvämare o har större tillförlitlighet. Huvudsaken är att man får ett leende på läpparna när man ser och kör sin egen bil ICQ/ab

Gilla!  ICQ/ab
Bra skrivet Tobias.

Har minst en luftkyld VW, alltså finns jag.

14

anton_e skrev:

I och med att 67 bussen börjar att vara redo för vägen så har jag under en tid spanat efter ett nytt objekt.

Jag kommer ihåg några tankar som slog mig när jag höll på som mest med 67an "fyfan, nästa buss jag köper ska vara körduglig" "det är inte värt mödan att laga rost, man tjänar nog i slutändan på att köpa en bra bil direkt". Men likt förbannat så lockas man till liknande objekt iallafall ICQ/ab
Och som ni alla vet så blir man ju mer kräsen ju mer insnöad man blir på en bilmodell. Tidigare var drömmen en splitbuss, det spelade inte så stor roll vilken årsmodell så länge den hade delad framruta. Nu, något år senare är det endast tidiga bussar (läs barndoor) som gäller. Annars får det lika gärna va'. Alla sköna BD projekt som kommer upp här på forumet gör en inte mindre sugen! MEN jag har insett att priserna på en körbar barndoor är en bra bit över vad jag vill lägga på en buss och att ramla över en i skogen händer ju inte (eller?!)

Där tog du många ord ur min egen mun!  ICQ/ad Cool buss och lycka till!

VÄRMLAND VW DALSLAND

T1 1200 1963 med tummeliten campingvagn från 1963

15

Nejmen Gud så trevlig..grattis till en härlig vagn..kommer att följas! ICQ/ab

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..

16

Riktigt cool, grattis!

17 Senaste redigerad av Demian (2012-11-14 10:05:07)

anton_e skrev:

Reg.papper från landsarkivet damp ner i brevlådan förra veckan och det som jag trodde var en 57a var en 56a, bonus!

Trevligt objekt.

Du har ytterligare en bonus. Jag antar att den är tillverkad hösten -55 då du skriver 1955 inom parantes. Är den tillverkad 1955 så är det en -55:a.

Det var först hösten 1958 som bussarna började byta årsmodell runt augusti. Det förklarar också barndoorstötfångaren. Dom hängde med ett tag -55 och tidigt -56 har jag för mig.

18

Tack för er peppning!

Demian: Barndoor Bengan utläste januari 1956 på chassinr. I reg beviset står det att den är gjord 55

19

Aha, på det viset.

20

anton_e skrev:

Tack för er peppning!

Demian: Barndoor Bengan utläste januari 1956 på chassinr. I reg beviset står det att den är gjord 55

En riktig smällkaramell,  ICQ/ab
Avundsjuk ?? Ja som rackarn !  ICQ/ag  grattis !

vw typ 1 1951,  vw typ 1 Guld Tian 1963
VW Typ 1 Cab 1965,VW Typ2 1970
VW Typ 2 1967

21

ooo vad läcker, helt klart snyggaste årsmodellen

Nytt mob nr...

22

bilder inifrån panelen vore trevligt!! typ styrhuset...

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

23

De är så snygga med sin släta nos...

Only the dead fish follow the stream... Våga Vägra Mainstream

24

anton_e skrev:

Just det! Originalhög blir den också ICQ/ab

helt i min smak, "dare to be different"  ICQ/ab

25

Bussen verkar ha fått gråstarr  ICQ/ag

Alte Liebe rostet nicht!