1 Senaste redigerad av michaelth (2012-11-11 12:56:44)

Saxat från ett amerikanskt forum:

Machinist's Workshop MagT recently published some information on various penetrating oils that is very interesting. Some of you might appreciate this. The magazine reports they tested penetrates for break out torque on rusted nuts.
They are below, as forwarded by a professional machinist. They arranged a subjective test of all the popular penetrates with the control being the torque required to remove the nut from a "scientifically rusted" environment.

*Penetrating oils ........... Average torque load to loosen*

No Oil used ................... 516 pounds
WD-40 ..................... ... 238 pounds
PB Blaster .................... 214 pounds
Liquid Wrench ...............127 pounds
Kano Kroil .................... 106 pounds
ATF*-Acetone mix............53 pounds

*ATF=Automatic Transmission Fluid
The ATF-Acetone mix is a "home brew" mix of 50 - 50 automatic transmission fluid and acetone. Note this "home brew" released bolts better than any commercial product in this one particular test.

Note that "Liquid Wrench" is almost as good as "Kroil" for about 20% of the price.

ATF-Acetone mix is best, but you can also use ATF and lacquer thinner in a 50-50 mix.
Power-steering fluid also works about as well as trans fluid!

Mao glöm 556 och annat halvdyrt "röstlösar" junk o blanda lite automatlåde olja och tinner eller aceton
förmodligen funkar motor olja oxå.. sen blaska på.. iofs blir det en mycket brännbar blandning, om man tänkt att tillföra värme= öppen låga.. ICQ/an
Goood luck!

.

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

2

Intressant!
Jag har ett riktigt jävla dyrt rostlösningsmedel som är helt fantastiskt, ska ner och lukta på det och se om det innehåller thinner eller aceton.
Självklart ska jag blanda själv och testa.

Hade det varit första April idag hade jag gått på detta  ICQ/ad
Men det är ju fars dag, och då luras man inte ICQ/ag

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

3

Jag har sedan ett par år alltid fyllt min oljekanna med ATF-olja, sedan det faktiskt tipsats om på ett VW-forum. Hade en flaska ståendes och slog i den i kannan. Har dock inte kommit på tanken att spä den med aceton och den tanken är ju tilltalande; dels blir det billigare, dels borde oljan få ännu bättre krypande egenskaper ju tunnare den blir. Motorolja är ju tjockare, men även den, spädd med aceton, borde ju bli tunnare.

En generell nackdel med alltför tunn olja är att den i samma grad även får en ökad avdunstning och smörj- eller korrosionsskyddet kan behöva bättras på efter ett tag.

Lustigt att de tillägger: "Power-steering fluid also works about as well as trans fluid" Eftersom det i åtminstone 80% av fallen är samma sak, dvs den GM spec som nu gått och blivit universell för merparten av världens automatlåde- och styrservovätskor; "Dexron".

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

4

En nackdel som jag ser med denna spädda varianten, e just att lösningsmedlet dunstar av kvickt.. så man får efterfylla  med tinner eller aceton .i den behållarn man har oljan i..+ då den minskade flampunkten, då i varje fall jag ofta tillför värme, sen en olja för att preppa objekt jag vill  lossa.. iofs slipper man kanske värmen nu..

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

5

En annan penetrant jag började använda kom via tips från en av mina hojvänner KFO (Keith from Oz) som jobbade bland annat med rep underhåll på tunga maskiner på nya Guinea, platsen där allt rostar jättefort. Den turliga är att jag har hur mycket som helst av varan stående i en tunna vid knuten!
Denna förträffliga produkt som man sällan ser i reklamen är diväteoxid.
Värm det ihoprostade förbandet med acetylensvetsen, slå på penetrant banka lite försiktigt med hammare, upprepa mer än en gång vid behov.
Effekten av detta är dubbel, dels erhålls en termisk cykling av den spröda rosten sedan har vattnet (flåt, diväteoxiden) en utmärkt inträngande förmåga.
Sedan verkar vattnet hindra att gängorna skär när man börjat lossa, innan jag regelmässigt använda mirakelmedlet skar ofta skruvarna efter ett par varv, efteråt, klart mindre svordomar!

Så, skall man buteljera o sälja dyrt på marknad?

S

6

Klart OT, men kul ändå...

Jag citerar:

"Diväteoxid är ett läskigt ämne. Det finns indikationer på att 99% av alla som drabbas av cancer har druckit diväteoxid och det finns även tydliga tecken på att nästan alla grova våldsbrottslingar kommer från hem där ämnet förekommit

Nu har det framkommit att flygplan sprider detta kemiska ämne över himlavalvet och partiklar av ämnet, i fast eller flytande form, kan synas lång tid sedan flygplanet passerat. Strecken tunnas ut och på ställen med mycket flygtrafik kan spåren av diväteoxid synas över nästan hela himlen.

Många av passagerarna på Titanic dog av det efter att ha fått diväteoxid i lungorna, andra dog av hypotermi efter att ha fått det på hud och kläder. Det påstås också att ämnet ska ha haft skadlig inverkan på själva fartyget. Faktum är att det årligen inträffar liknande men mindre omtalade olyckor med dödlig utgång med den livsfarliga diväteoxiden.

Nu kommer snart den varmare årstiden och då börjar bönder och villaägare sprida diväteoxid över sina odlingar för att förbättra skörden och få grönare gräsmattor. Kommunerna medverkar till denna kemikaliespridning.

Det har framkommit att folk också använder diväteoxid till  tvätt och rengöring och till och med till personlig hygien.

Det förekommer till och med att folk dricker diväteoxid, inte sällan utspätt med alkohol och ofta med tillsatta smakämnen. Det finns indikationer på att 99% av alla som drabbas av cancer har druckit diväteoxid och det finns även tydliga tecken på att nästan alla grova våldsbrottslingar har inmundigat ämnet, med den kemiska formeln H20."

Default/lol  Default/lol  Default/lol

Har en "sommarblå" [original VW-kulör] 1303S -73.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville