1

Ja som rubriken lyder är motorn på gång att lyftas ur. Jag har den lös men nog fasen sitter den kvar ändå. Har följt manualen i Haynes-boken vilket funkade ok tills nu.

Problemet är att motorn inte vill släppa från växellådan, det verkar inte låta sig göras med handkraft direkt... och följdaktligen kan jag inte sänka ner den. Försökte länge och väl med hjälp av en halvpall på traktorgafflarna att dra motorn bakåt, men det funkade inte. Hade säkert haft hjälp av en stor domkraft med rejäl lyfthöjd, men har ej fått tag på någon sådan.

Så vad säger ni, tips och råd? Andra metoder eller verktyg jag bör prova med? Motorn måste ut...

Tack på förhand!

2

Släppt på alla 4 bultarna, chokewire om sådan finns, gaswire och alla elkablar?

3

Kanske skulle skriva att det är en 79´a buss, med insput och nya lådan. Så vad jag läst och sätt är det bara två bultar mot växellådan, eller?

4

Det är alltid fyra bultar, två uppe och två nere.

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

5

Efter alla FYRA bultarna är loss, trampa på kopplingen det brukar trycka loss motorn  ICQ/ad

Döda flugor svävar i vår rök
Faran lurar bakom nästa krök

6

Världens bästa guide till att ta ur motorn ur en late bay, massviss med bilder: http://ratwell.com/technical/EngineRemoval.html

Buss -75  |  Westfalia Pickup -70  |  Enkelhytt -88

7 Senaste redigerad av Ceejay (2012-10-31 21:44:06)

Ok, fyra bultar alltså. Tack! Litade för mycket på de suddiga svartvita bilderna som bara visar två. Behöver jag nämna att jag är ny på det här med buss...  Default/yikes

Vad brukar ni använda för verktyg/redskap förresten? Det där med pallgafflar var bökigt...

8

verktyg är blocknyckel storlek 17 ? en liten lampa att lysa med om inte solen år uppe. nån skruvmejsel för att lossa gas/värmewire, soppaslang och lite kontakter ICQ/ag snabbt gjort. gör man fel är det ofta självmarkerande.
Domkraft alternativt pallyft under är ett bra alternativ för att rulla ut motorn sen.
"Alla är ny i början"

_______________________AMBULANSGARAGET_______________________
                  - Om bättre är möjligt är bra inte bra nog -
Karmann Ghia T14 Cab -58. Karmann ghia T34 -63. Bubbla -50. Ambulans Typ2 -65. Typ2 -55. Bubbla -65
Bubbla -63 Typ2 -74  Typ 1 Shorty -65

9

Tack för era tips! Länken med bilder var kanon ICQ/ab Pallyft har jag ingen, och höglyftande domkraft verkar också vara hårdvaluta som begagnat, har spanat in en mc-lyft på jula som kanske kan göra jobbet att sänka ner motorn, i helgen får jag veta...