Fick lite tid över att lägga mig under bilen igår för att ta mig en titt, och StefanF jag tar tillbaka det där med bussningen till hjälpstyrarmen, den har jag inte bytt (jag är dålig på vad saker o ting heter på svenska då jag brukar mestadels läsa engelsk litteratur och information. Men du nämner att det är svårt att kolla huruvida den är "slut" när det sitter på plats? Jag är osäker på om man behöver något specialverktyg för att lossa hjälpstyrarmen ifrån 'center tie-rod' -> " Do not hammer out the tie rod end, otherwise you will ruin the threads and will have to replace the entire Center Tie Rod." så det tänkte jag inte göra... (eller ja jag tänkte på det ett tag...) 
Fick inte loss styrdämparen då garaget var helt tömt på någon krypolja (blodiga knogar som resultat), dock var bussningen i pitman armen som styrdämparen sitter i helt slut. Med lite tur så får jag loss dämparen snart för att kika på den.
Camberjusteringsbultarna pekade inte "samma" på båda sidor och märkte att den ena var så sliten att den inte gick att snurra, så det läggs till i inköpslistan (försöker checka av så mycket som möjligt innan jag lägger beställning)
PPRMicke: Nej den är inte sänkt och den har orginalfälgar med nya 165/80 vinterdäck. Stötdämparna är nya ifrån classicvw, och det är inga Konidämpare, utan någon standard "brasse" dämpare, huruvida dessa kan klassas som "riktiga" låter jag vara osagt.
Jag lurar lite på styrsnäckan också, kanske inte just för detta 'problem' men rent generellt så om jag skruvat in skruven så att jag har ett litet frispel i ratten rakt fram, så blir detta 'spel' avsevärt större vid fullt rattutslag, och sätter man skruven så man har litet spel i ändläget så kärvar den när hjulen rätas upp, och det verkar svårt att hitta repkit för styrsnäckorna och en ny styrsnäcka till 1302 är dyrare än jag kan motivera, så det får nog ligga på is (dock borde det inte ha med denna tråd att göra då den är ganska snärtig vid och nära "rakt fram" och motorvägsfenomenet kunde mycket väl komma när man kör rakt.
Jag har också kvar att bonne-mäta toe-in på framdäcken (skjutmått), dock är jag osäker på hur jag kan mäta camber vinkeln tillförlitligt, så när jag har nya camber bultar så får det bli iväg till en verkstad för att få hjälp med detta tror jag.