1

God morgon,

Jag har en fundering som den samlade kunskapsbanken här kanske kan räta ut för mig.  Vilka faktorer är det som påverkar stabiliteten på bilen vid högre hastigheter?

Bilen i fråga är en 1302a som är orginalhög och med 165/80 däck och i hastigheter över 90 känns det som att bilen lever sitt eget liv, kastvindar kastar bilen från sida till sida och man måste väldigt aktivt kompensera detta (över 110 är det till o med riktigt läskigt)


Det jag spontant kan tänka är att en sänkning lika mycket både fram och bak kan hjälpa något, samt även bredare däck.  Är jag helt ute o cyklar då?   Kan däcktryck påverka, och isåfall hur?   Framvagnsinställning, caster, camber toe in/out ?

Jag tycker att mycket man hittar medelst google är motsägelsefullt, jag har egentligen inga problem att ligga på 70vägar när jag är ute o kör, men ibland när man har sambo med sig så kan det vara svårmotiverat att ta långresan på en väg som tar en timma längre.  ICQ/ab

2

Låter som hjulinställningsproblematik i mina öron. En sänkning kan göra att fjädringen upplevs stummare, men det förbättrar inte väghållningen. Förvisso kan man ju diskutera vad "god väghållning" egentligen är, men faktum är att man frångår originalspecifikationerna vid sänkning. Sen kan man ju sänka för att det ser ballt ut och det är en helt annan femma. Även glappa styrleder medför ju att vagnen känns instabil.

Även dåligt balanserade hjul kan påverka stabiliteten, men den typen av instabilitet känns ju lätt igen just för att det framkallar vibrationer och kanske inte gör bilen mer vindkänslig. Skillnaderna i däckstryck ska nog vara extrema för att påverka vagnens gång, däremot påverkar det väggrepp, slitage och bränsleförbrukning.

Men det finns nog mycket kunnande och åsikter på detta forum, så jag ser fram emot vad andra har att tillföra.

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

3

Fräscha däck och stötdämpare är också en förutsättning för att bilen ska kännas stabil.

4

Mina däck är sprillans nya (dubbade vinterdäck dock), samt nya stötdämpare fram till.

Det bör tilläggas att jag byt ut framvagnsbussningar ifrån slitna gummi till urethan, i samband med detta sattes camberbrickan i samma 'läge' som de satt innan bussningsbytet, dock utan att mäta, det kan nog vara något värt att kika på dock.

Innan bytet så ville ratten gärna självvibrerar i vissa hastigheter, medans det är helt borta iom nya bussningar.

Så en måttlig sänkning är inte fördelaktigt för stabilitet vid högre hastigheter, lägre tyngdpunkt.. men det kanske inte spelar så stor roll?

5 Senaste redigerad av Stefan F (2012-10-31 09:46:31)

Är den bara allmänt ostabil, eller skakar framvagnen också (a.k.a. The Super Beetle Shimmy)? Det är ju tyvärr något som fjäderbensframvagnarna är lite ökända för, och det finns ju ett antal punkter som kan bidra till problemen. Topline hade en tabell på sin sida, men den försvann när de byggde om sin sida. Fast jag hittade den iaf på http://web.archive.org/web/201011300806 … shakes.htm  ICQ/ag  Hjulbalans, bussningar, styrleder, hjälpstyrarmen på h. sida, styrdämpare, etc, etc, alla kan påverka köregenskaperna.

Har en "sommarblå" [original VW-kulör] 1303S -73.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville

6

Skulle gissa på fjädrar och stötdämpare när den är vindkänslig........lägre profil gör sökert sitt till också. 80 profil är ju rätt högt och ifall dom är mjuka i sidorna kan det ju bli lite svajjigt.....

57:a typ1 "Buzen"
62:a typ1 "Caffen"
70:a T2 kleinbuss 221
86:a T3 Dubbelhytt

7

Stefan F skrev:

Är den bara allmänt ostabil, eller skakar framvagnen också (a.k.a. The Super Beetle Shimmy)?

"The super beetle shimmy" hade jag min fair share av innan bilen åkte in i garaget runt 70km/h, men med nya dämpningar och framvagnsbussningar har jag inte märkt något sådant alls.

Min långfärd ifrån garaget till hemmet (40mil) var ganska hastight genomförd så vinterdäcken pumpades "på känn" (tryckmätare var paj), så det är en puck jag måste kolla över.

Styrsnäckan tightade jag till så det kändes 'bra' innan bilen åkte in i garaget, men om den är för tight så borde det mer leda till att den inte rätar sig vid kurvor, inte att den känns så instabil vid högre hastigheter?

Det var heller inte så att den konsekvent drog åt något håll, utan den kunde dra än åt höger, än åt vänster, jag vågar helle inte uttala mig om detta var fallet innan garagering av bilen heller, men det kan vara en kombination av många saker kan jag tro.

Det kan inte vara så bilen blir ruskigt överstyrd i högre hastigheter och all vindpåverkan blir avsevärt mer kännbar än i lägre hastigheter? Att bara sänka fronten borde väl "trycka ner" fronten mot backen, eller tänker jag helt fel?  Bredare däck åker på när sommaren kommer, så det kommer att testas.

8

Om du inte kollat hjulinställningen än så tror jag det kan löna sig, min pickis blev en helt annan bil efter en hjulinställning. Jag hade kört med rejäl toe-out innan och det visade sig precis som du beskriver att den var mycket känslig i lite högre hastigheter och man fick sitta och parera med ratten hela tiden för att hålla den kvar på vägen.

Buss -75  |  Westfalia Pickup -70  |  Enkelhytt -88

9

robbanonline skrev:

Om du inte kollat hjulinställningen än så tror jag det kan löna sig, min pickis blev en helt annan bil efter en hjulinställning. Jag hade kört med rejäl toe-out innan och det visade sig precis som du beskriver att den var mycket känslig i lite högre hastigheter och man fick sitta och parera med ratten hela tiden för att hålla den kvar på vägen.

Det är nog klokt som du säger, jag får ringa runt till däckfirmorna i stan och höra mig för om kan utföra detta korrekt.  Bilen är ju inte purfärsk, vilka delar är det som används för att göra alla inställningar, camber är jag med då det sitter en ovala brickan vid styrstagen, jag ska se över dom så att de är i gott skick och går att använda, några andra delar som kan vara bra att se över så de inte 'satt sig' eller liknande på grund av ålderns tand?

10

För stor toe-out gör bilen väldigt spårkänslig och kastar lätt åt både höger och vänster.

11

Kolla hjälpstyramens bussning på h. sida. Min var rätt skapligt sliten, men det gick inte att känna ordentligt förrän det långa styrstaget var loss.

Har en "sommarblå" [original VW-kulör] 1303S -73.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville

12

Tack MrPete, jag ska ta och se om jag kan få åtminstone någorlunda hyffsade mätvärden själv, och sen huruvida jag gör något själv eller låter någon annan göra får jag ta då (jag minns en vän som skulle göra framvagnsinställning på sin 1302 här i linköping och det var ingen som 'kunde' sa dom)

Stefan, jag har bytt till nya urethane på hjälpstyrarmen, samt kränghämmaren, dom fullkomligen gick i bitar  ICQ/ab

13

Jag tycker inte att däcken påverkar så mycket för min är helt odramatisk i 180 med vanliga 145'or.  ICQ/ab

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

14

Höhö 180 kan jag bara drömma om, inte ens med solen I ryggen, medvind o hemlängtan ICQ/ab

Är det ngt som utmärker din bil svwerker? Vad skiljer från "original"?

15

Rätt mycket är ändrat och den gjorde nog inte 180 original men 140 ska inte vara några större problem.
jag har byggt om framvagnen rätt mycket. Den är sänkt, inkortad, ökad caster och camber och hårdare fjädrar.
Den ser ut såhär  ICQ/ab
http://i536.photobucket.com/albums/ff323/svwerker/VW/Smokethoseslicks.jpg

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

16

Bubblorna har väl aldrig varit motorvägsstabila bilar, klart att felaktiga hjulinställningar, slut stötdämpare, glapp och sladdriga däck kan försämra rejält och dito bättre än std kan förbättra... Men utvecklingen har ju gått framåt och bubblan har ju ett antal inbyggda "defekter" och ålderdomliga konstruktioner samt viktfördelning osv som inte så lätt låter sig ändras - därmed inte sagt att det inte går att förbättra rejält med små medel men att vänta sig väghållning som en modern bil är nog att hoppas på för mycket.

Men, en tajt väljusterad bubbla är helt ok att köra i landsvägsfart, emedan en rishög kan vara hemsk. Likaså har ju det skett förändringar från en 1950 med diagonaldäck till en 1303 med IRS bakvagn och fjäderben (och rätt ok väghållning som standard).

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

17

Min 67:a kändes väldigt ostabil när man kom upp bortåt 90 och man fick vara med och parera, fick backning på glappa spindelleder på besiktningen och passade på att kolla hjulinställning när detta fixades och nu känns den som en annan bil  ICQ/ab

18

Jag har samma problem med min Herbie, den är orolig på vägen trots inställd och renoverad framvagn gjord av en som jobbat med bubblor i många år. Tipset jag fick direkt av honom var att kolla styrdämparen, han säger att just bubblan är känslig och blir orolig på vägen om den är dålig. Vad han inte visste var att min styrdämpare är helt slut  ICQ/ag  Den har läckt ut all olja så en ny skall monteras så får vi se hur den blir efter det. Nu kommer detta inte att ske förrän till sommaren då vi nu har fått runt 3 dm. snö så nu får Herbie vila någon månad ICQ/ab  Nu tar man fram Kawasakin i stället  ICQ/ag  ICQ/ag  ICQ/ag

19

Pappas gamla pilgröna VW-cupfolka, iof 74:a med annan framvagn gick att ligga hur bra som helst i 140 på både kurviga som raka asfaltsvägar. Funkade fint att sladda grusväg med oxå för den delen. Denna var utrustad med Koni röda stötdämpare som ny men inga andra moddar i framvagn. Så det går att få det bra original.

20

Som redan skrivet, problemet är ju inbyggt från början till stor del. Men jag gillar att tänka enkelt. Precis som en säck jord/kalk eller annat som är platt, stabilt, och väger kring 25 kg gör underverk på en gammal bakhjulsdriven bil i bagaget på vintern, gör det också en del framtill på en "bakvänd" bil. Prova!

21

Man ska inte sätta ett plåster på armbågen om man slagit sig på knät. Se till att alla leder och bussningar är ok plus en hjulinställning utförd på rätt sätt så behövs inga extravikter och andra hemmagjorda lösningar. Kom ihåg att du har inställningsmöjligheter även på bakhjulen och de påverkar oxå stabiliteten väldigt mycket.
Det ska inte vara några problem att marcha med en ett finger på ratten i 110 om allt är friskt.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

22

johan_l skrev:

Bubblorna har väl aldrig varit motorvägsstabila bilar

Men, en tajt väljusterad bubbla är helt ok att köra i landsvägsfart, emedan en rishög kan vara hemsk. Likaså har ju det skett förändringar från en 1950 med diagonaldäck till en 1303 med IRS bakvagn och fjäderben (och rätt ok väghållning som standard).

Jo, en tight bubbla var stabil nok i motorvägsfart, det er en av grunnene til at de solgte så mye i Vest-Tyskland, og også USA.
Husk å byt gummiforingene til fjørplatene bak, de er som regel rutne på ei gammal boble, og da blir bilen mer ostadig.
Jeg kjørte 300 mil sist sommer i Tysland (BC + Moseldalen, Saarland og Wolfsburg), ovalen lå stadigt på Autobahn, den trivdes der, timme etter timme. Marsjfart 105-110 kmt på speedo ICQ/ab

Åker Oval- 8/55, en görtidlig 56a.

23

Som sagt, kolla styrdämparen. Jag bytte till en fungerande och det gjorde stor skillnad.
/Anders

1303S 1974
Samt Mazda MX5, Smart ED, Husqvarna & Monarscoot

24

Nu ska jag inte vara dum men
Om du har sänkt den bak och inte behålt vinkelen som bilen har STD  så brukar den vara känslig som fan
På frid,s cup bubba och långlopps bubbla var  känsligaste delen bilens vinkel som låg 0,5mm högre än STD
om du har ändrat ET på fälgarna är den känslig som fan
Det som du skall starta med är kolla styrdämparen
sedan dit med riktiga stötdämpare (inga biltema )
Om det har varit någon och fipplat med bakvagnen så har du säkert med styrning på bakvagnen så en hjulinstälning på bilen
sen byt DÄCK
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

25

Fick lite tid över att lägga mig under bilen igår för att ta mig en titt, och StefanF jag tar tillbaka det där med bussningen till hjälpstyrarmen, den har jag inte bytt (jag är dålig på vad saker o ting heter på svenska då jag brukar mestadels läsa engelsk litteratur och information.  Men du nämner att det är svårt att kolla huruvida den är "slut" när det sitter på plats? Jag är osäker på om man behöver något specialverktyg för att lossa hjälpstyrarmen ifrån 'center tie-rod'   ->  " Do not hammer out the tie rod end, otherwise you will ruin the threads and will have to replace the entire Center Tie Rod."  så det tänkte jag inte göra...  (eller ja jag tänkte på det ett tag...)  ICQ/ab

Fick inte loss styrdämparen då garaget var helt tömt på någon krypolja (blodiga knogar som resultat), dock var bussningen i pitman armen som styrdämparen sitter i helt slut. Med lite tur så får jag loss dämparen snart för att kika på den.

Camberjusteringsbultarna pekade inte "samma" på båda sidor och märkte att den ena var så sliten att den inte gick att snurra, så det läggs till i inköpslistan (försöker checka av så mycket som möjligt innan jag lägger beställning)

PPRMicke: Nej den är inte sänkt och den har orginalfälgar med nya 165/80 vinterdäck. Stötdämparna är nya ifrån classicvw, och det är inga Konidämpare, utan någon standard "brasse" dämpare, huruvida dessa kan klassas som "riktiga" låter jag vara osagt.

Jag lurar lite på styrsnäckan också, kanske inte just för detta 'problem' men rent generellt så om jag skruvat in skruven så att jag har ett litet frispel i ratten rakt fram, så blir detta 'spel' avsevärt större vid fullt rattutslag, och sätter man skruven så man har litet spel i ändläget så kärvar den när hjulen rätas upp, och det verkar svårt att hitta repkit för styrsnäckorna och en ny styrsnäcka till 1302 är dyrare än jag kan motivera, så det får nog ligga på is (dock borde det inte ha med denna tråd att göra då den är ganska snärtig vid och nära "rakt fram" och motorvägsfenomenet kunde mycket väl komma när man kör rakt.

Jag har också kvar att bonne-mäta toe-in på framdäcken (skjutmått), dock är jag osäker på hur jag kan mäta camber vinkeln tillförlitligt, så när jag har nya camber bultar så får det bli iväg till en verkstad för att få hjälp med detta tror jag.