1

Vad är den stora vinsten med att förlänga svärden när man sänker en typ1:a.
Finns det någon bra guide med bilder? Eller finns det färdiga att köpa.

2

Vinsten är är du slipper toe-in på bakhjulen som kan bli väldigt kraftig och liksom 'ta över herraväldet' över ratten om du sänker bilen radikalt Default/hmm .

Jag känner inte till någon guide eller om dessa finns att köpa... Däremot har frågan varit uppe i johanj:s tråd (Johans 65a ICQ/ad

.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

3

När man slammar kraftigt får man en kraftig toe-vinkel på bakhjulen. Man har alltså genom att svärden går uppåt och framåt, fått en vinkel på bakhjulen som gör att dom plogar rätt ordentligt. (inte bara "lutar" inåt)
Dels så sliter det en del däck, men det ger även en del mindre roliga fenomen när ett hjul har bättre grepp än det andra.
Genom att förlänga svärden bak så flyttar du bakhjulen bakåt och får därigenom mindre eller ingen toe-vinkel alls.

Det är aldrig för sent att få en lycklig barndom.              (o\!/o)   |o \/ o|

4

Tackar för svaren. Ska med stort intresse följa tråden i ämnet.  ICQ/ab

5

Man kan kanske bygga något sånt här som förlängning av svärden, då kan man ändra längden efter behov.
http://img23.imageshack.us/img23/9234/pprmurs.jpg
http://www.prowagen.com/SUSPENSION/Remm … ystem.html

E-town Bugs @ Facebook

6

såg stabila ut. ICQ/ab

7

http://www.thesamba.com/vw/classifieds/ … ?id=817690

8

Tack kay arne.
har ju funderat på att tillverka nåt liknande men då måste man ju veta
hur mycket längre dom ska vara. om man sänker fästena som på bilden
så måste man väl förlänga ändå eller tänker jag fel?

9

dom har dom nog förlängt
om du har den på mitten i justermån så räcker 20mm vid 2 yttre

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

10

Du har inte funderat på att höja motorn plus flyttat fram växellådan för rätt vinklar (camber o toe)

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering   Och arborrar

11

Hej Micke!
Det känns som lite för mycket jobb på detta projektet i alla fall.

12

PPRMicke skrev:

Du har inte funderat på att höja motorn plus flyttat fram växellådan för rätt vinklar (camber o toe)

det är fusk ICQ/ad

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

13

Hej igen!

Har idag varit och köpt en redan färdigsänkt bubbla och har nu några frågor.

1. Det tar i när man åker på ojämn väg och det fjädrar mycket i bak, troligtvis i svärden.
är det stora risker(försvagning) med att ta ur svärden som det beskrivs i johans tråd här ovan?
(tänker i såfall ta ur lite mindre som han beskriver i tråden)

2.Det är ingen som vet om det finns förlängda och urtagna svärd att köpa klara?

14

Inte hört om nån som pajat bilen/svärden bak som kapat ur. Så de e bara köra på me kapen! ICQ/af
Dock ser inte johans kapning så speciellt fin ut, vet de fanns på MB en bild med mått hur man skulle kapa.

Bubbla -62
T3 DH -85
Bubbla -66

15 Senaste redigerad av Johan W (2011-05-01 12:31:04)

Den här var på mb http://mechdb.com/index.php/VW_Beetle_G … g_the_rear
men utan förläning kommer den att slita däck och när du kör på rullgrus på asfalt i fullfart kommer den kasta från sida till sida inge vidare Default/hmm

Vad jag vet finns det ingen som bygger förlängda svärd i sverige.

http://mechdb.com/images/thumb/6/6e/VW_Beetle_Ghia_type_3_lowering_rear_springplate5.jpg/400px-VW_Beetle_Ghia_type_3_lowering_rear_springplate5.jpg

Ps jag förlängde mina i veckan se min tråd

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

16

Är det någon speciell metall i svärden eller är det bara att använda samma dimensioner om man skulle vilja skära ut nya?

17

det är vad jag har hört vanligt stål, men det är nog härdat  Default/hmm
jag körde med 5-8mm fjädring i vinter och ytan som tog smällen såg inte ut som en svamp som jag trodde den skulle se ut

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

18

APH skrev:

Man kan kanske bygga något sånt här som förlängning av svärden, då kan man ändra längden efter behov.
http://img23.imageshack.us/img23/9234/pprmurs.jpg
http://www.prowagen.com/SUSPENSION/Remm … ystem.html


Kanske mina tankespöken som hittat ett problem som inte finns men är det klokt att belasta de fyra skruvarna? orginal är det väl torsionsrören som tar upp kraften och skruvarna är bara för att fixera bussningarna?

19

Lurv skrev:
APH skrev:

Man kan kanske bygga något sånt här som förlängning av svärden, då kan man ändra längden efter behov.
http://img23.imageshack.us/img23/9234/pprmurs.jpg
http://www.prowagen.com/SUSPENSION/Remm … ystem.html


Kanske mina tankespöken som hittat ett problem som inte finns men är det klokt att belasta de fyra skruvarna? orginal är det väl torsionsrören som tar upp kraften och skruvarna är bara för att fixera bussningarna?

Den lösningen är för fjäderklädda stötdämpare
Du kan kolla in på något 944 forum

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering   Och arborrar

20

Lurv skrev:

Kanske mina tankespöken som hittat ett problem som inte finns men är det klokt att belasta de fyra skruvarna? orginal är det väl torsionsrören som tar upp kraften och skruvarna är bara för att fixera bussningarna?

Folk som vill åka lågt brukar sällan vara speciellt intresserade av hållfasthet.....

21 Senaste redigerad av jh (2011-05-03 18:18:41)

Hittade det här alternativet på Thesamba. Länk till tråd
Vad tror folket om det?

Sen finns det någon som har fått fram ett godtyckligt mått på förlängning ifall man sänker med 2 splines?

http://i8.photobucket.com/albums/a35/germanpridevw/58%20Bug/de9d268e.jpg
http://i8.photobucket.com/albums/a35/germanpridevw/58%20Bug/03e4770e.jpg

/Joakim

Typ 1 1960 - Under uppbyggnad

22

Ser ju inte fel ut.
Mått på den hade varit trevligt.

Det är aldrig för sent att få en lycklig barndom.              (o\!/o)   |o \/ o|

23

x2 ICQ/ab

.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

24 Senaste redigerad av Johan W (2011-05-03 19:10:13)

jh skrev:

Hittade det här alternativet på Thesamba. Länk till tråd
Vad tror folket om det?

Sen finns det någon som har fått fram ett godtyckligt mått på förlängning ifall man sänker med 2 splines?

http://i8.photobucket.com/albums/a35/ge … 9d268e.jpg
http://i8.photobucket.com/albums/a35/ge … e4770e.jpg

/Joakim

Den varianten kräver distanser som bygger lika mycket som skruvskallen, och då bör den sitta på utsidan av svärden så man kan justera och då böjer man in svärdet över 1cm till och dom böjs redan rätt mycket och kapar man desutom ur så mycket ur svärdet så skulle jag iaf vara lite orolig.

Har man toe i mitten av justeringen när den är på orginalhöjd så bör 20-22mm räcka.

Fick slipa ur mina framåt (förlängd 22-23mm) för jag har fnv 1,5hack Default/hmm

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

25

Mats W skrev:

x2 ICQ/ab

Försök få Stefan T att skära ut dom uppflyttade så vi får ett bra alternativ ICQ/ae

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage