Nån som har erfarenhet av dessa tält? Är det något att ha för att vinterförvara bilar?
http://www.dancovershop.com/se/product/ … -graa.aspx
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Babbel / offtopic » Garagetält
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera för att svara
Nån som har erfarenhet av dessa tält? Är det något att ha för att vinterförvara bilar?
http://www.dancovershop.com/se/product/ … -graa.aspx
Har du inte möjlighet att förvara bilen inomhus så är dessa tält den näst bästa lösningen enligt mig. Har klämt och känt på ett i verkligheten och de ger ett mycket förtroendeingivande intryck. Kostar en slant dock, men det har du ju igen på ett par vintrar med tanke på vad vissa tar för uppställning i lada/maskinhall.
Problemet som jag sett i tältlösningar är att det kan bli väldigt mycket kondens.
Problemet som jag sett i tältlösningar är att det kan bli väldigt mycket kondens.
torrboll 
http://www.jula.se/fuktslukare-416001
farbror min har en som e riktigt stabil,
enda problemet va att de va massa fåglar o picka på den så han har lite småhål.
Sen e väl problemet att står det längre än 3 månader krävs bygglov..
Hade själv vissa tankar på ett som extra garage.. Men att plocka ner det efter den tiden tilltalar mig icke.
Jag köpte ett tält från Dancover förra veckan. La till ett kraftigt golv i beställningen för att undvika fukten underifrån. Få se hur bra det fungerar. Torrboll blir det givetvis.
Sen e väl problemet att står det längre än 3 månader krävs bygglov..
![]()
Hade själv vissa tankar på ett som extra garage.. Men att plocka ner det efter den tiden tilltalar mig icke.
Vad kan man råka ut för om myndigheterna mot förmodan skulle ställa en mot väggen? Plocka ner det? Böter?
Själv tycker jag det låter osannolikt att man ska behöva ha några bekymmer för detta tält, med tanke på hur många svartbyggen det finns.
Båtägare bygger ofta provisoriska skjul av olika slag över vintern.
Helt täta presseningspaket är ju som Henrik skriver döden map kondens, markfukten underifrån, inget som luftar uppifrån.
Har själv haft båt utomhus. Även en av mina bilar stod ute en eller ett par vintrar under ett hembyggt skjul.
Har alltid haft öppen "i nock" och en bit nedtill. När det snöat och stormat kommer det förvisso in lite snö, men inget som skadar. Aldrig problem med fukt.
Tjock gummiartad pressening håller många (många) år. Biltemas tunna prasselpress håller inte en vinter ens.
Hur dessa tält är utformade vet jag inte, men har sett dem stående lite här och var.
Att bygga ett skjul av virke man köper och bra press kostar nog nästan i nivå med ett sådant tält. Bra press är dyr. Använder man "skräpvirke" och får fatt på en beggad men bra press eller skitpress så snidar man ihop ett eget skjul billigt och snabbt. Mitt VW skjul hade jag skitpress på, som jag fick förnya och som hade lite revor samt virke ur skräphögen. Men igen. Det dög där och då.
Problem med "bygglov" har man nog om man bor "i stan" på liten tomt och grannar som ogillar fula skjul och gamla bilar. Räcker ju att en granne irriterar sig på dig så kan han anmäla. Ett diskret placerat tält och grannar man är vän med är nog inte ett problem.
En arbetskamrad hade problem i nivå med grannfejden där en granne var inne med måttband och mätte hans garage, jämförde med ritningar och anmälde pga det var felplacerat. Men då hade de bråkat innan om nå skitsaker. Men ett tält är ju som sagt lätt att plocka ned. Svårt att tro att man åker på vite om man direkt plockar ned det...
Jag har ett Dancovertält och enligt min mening så håller de inte den kvalité de utger sig för. Alla spännband har gått sönder efter 3 år och spännarna är rena skiten. Det ända som är bra är själva stommen men den kräver uppsikt snörika vintrar, gissa hur jag vet det!
Ett tillägg om markfukt, man kan inte ställa en bil vare sig med eller utan tält tex på gräs, det är döden. Måste va grus el asfalt el möjligen sand.
Jag hadde et Dancover tält en vinter då dottern och jag höll på med Scooby-Doo bussen. Jag upplevde aldrig någon fukt eller kondensproblematik och stod direkt på gruset på uppfarten... det funkade skitbra men på våren upptäckte jag att högst upp på varje knock så var duken sliten såpass att det var hål på 5-10 cm på varje.
Jag mailade en bild till Dancover och veckan därpå hade jag en ny tältduk på posten. Men som en klok here här skrev, kommer det snö måste man avlägsna snön så att det håller.
Sen att tältet brakade ihop nästa vinter hos dom som tog över tältet är en annan historia...
Jag har ett Dancovertält och enligt min mening så håller de inte den kvalité de utger sig för. Alla spännband har gått sönder efter 3 år och spännarna är rena skiten. Det ända som är bra är själva stommen men den kräver uppsikt snörika vintrar, gissa hur jag vet det!
Det jag köpte, samma som länken i början, har inga spännband eller spännare. Tältduken fästs med ett långt rep mellan de nedre rören, gavelrören och öljetterna i duken. Dancover kanske har produktutvecklat eller så saknar jag några delar?
Jag har den här storleken men det verkar som om de utvecklat konceptet om man ska tro bilderna.
http://www.dancovershop.com/se/product/ … 02080.aspx
När jag tittar närmare är inte mitt tält samma som det i början av tråden. Jag köpte det här http://www.dancovershop.com/se/product/ … m-grn.aspx vilket verkar vara en enklare variant.
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Babbel / offtopic » Garagetält
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.