1 Senaste redigerad av leffs (2013-05-19 20:47:17)

Hej!
Har nu äntligen börjat på fruns tänkta 30-års present. En buss från -75 jag tänkte göra till semesterbuss. Till saken hör att hon önskat sig en brudbil med diskokula...
Fick tag i en buss relativt billigt tyckte jag, men motorn låg inne där det brukare sitta en baksoffa...
Så det blir renovering av motor, en typ 4 2.0-liters. Har förstått att det är den dyraste att renorvera... Det är en dubbelförgasare enligt motornumret, men tänkte sätta dit ett insprut original jag fått tag i, nån som se erfarenhet av det??
Nog om planerna, i helgen åkte jag till svärfar där bussen står och inventerade och började riva i fronten. Är första stora projekt jag ger mig på men än är jag inte skrämd, är ju utbildad plåtis, även om jag jobbar på dagis nu...
Dock hittade vi mer rost än vi trodde fanns... Och en del dåliga lagningar...
Här kommer lite bilder och uppdateringar efterhand som arbetet fortskrider, blir dock inte så ofta tyvärr... Deadline är den nionde oktober nästa år...
Är tacksam för feedback och tips och trix från erfarna vw-skruvare.
Till bilderna:
Först på hur den såg ut innan vi började. [img]img_1239.jpg[/img]

Post's attachments

buss1.jpg, 344.45 kb, 1632 x 1224
buss1.jpg 344.45 kb, 169 downloads since 2013-05-19 

2

Oj, vart ett tag sen jag uppdaterade här... Och bilder fick jag inte till att funka heller... Ska bli ändring på det... imorgon...

Iaf så är karossen på blästring nu, dock var den som vi började på alldeles för dålig för att hinna bli körbar till oktober i år, så vi köpte ett nästintill tomt skal, samma årsmodell, dock en kombi istället för kleinbus. (bara småskillnader i värme och vent bak..)
Så det som är gjort nu är hel tömning av karossen inkl. kabelhärvan som jag tänkte byta, men såg att det kostade lite, funderade på att göra en egen, men det kostar kanske lika mycket... Får se.

Fördelen med två vrak är att den första vi köpte verkade framvagnen vara vidgjord relativt nyligen, medans den andra vi köpte hade nån gått bananaz med en vinkelslip, likaså över kronmuttrar och trummor bak...

Ska försöka få upp bilder imorgon på liken. Förresten har jag även köpt ett annat block, ett för hydrualiska lyftare, så jag kan sätta dit en ny kam... var svårt att hitta en o-hydrualisk kam till vettigt pris. Och nu väntar jag på mitt insprut som jag hoppas kan bli fungerande...

Mycket fix är det men det ska gå att få den körbar till den 9 oktober! Men inget slarv för den skull, utan allt ska vara ordentligt gjort därav blästring nu.
Upptäckte idag nåt om M86, alltså självjusterande trummor bak from -73... blev lite fundersam om man skulle hitta ett par fräscha sån sköldar bak eller köra på manuell justering som verkar ha funkat bra i resten av världen...

Kom gärna med tips och trix!

Över and out

3

intreserad av lackering? hör av dig. Sisjonsbillack.se eller sisjöns nya billackering ab på facebook.

Sisjöns Billackering AB
031-281 "333" Only half devil
0738-084468