1

har bes min vivaro buss och fick helt galna avgasvärde, har haft av toppen och servat hela motor (stift,tändspolar,olja,filter,) nu är det så att jag varmkör ordentligt så är värdena bra sen så får den stå på tomgång och då skenar värdena igen den poffar lite på tomgång då, har fått till svar att det kan vara lamban eller katten? innan jag köper dessa grejer så kanske någon van bilmek har något tips?  (jag vill ju helst laga rost Default/hmm )

Ghia cab 64  vw pickisDH 66 snart fin ,1303s vw buss 59 ``fejklyxen´´

2

Hur lyder värdena då?

Det är aldrig för sent att få en lycklig barndom.              (o\!/o)   |o \/ o|

3

Läsa felkoderna är väl ett första steg...

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

4

co 8.8 hc över 999 lambavärde kom jag inte ihåg som sagt märkligt när den är varm så stämde det men efter en stund samma skit!

5

Alla värdena är lika viktiga.
Det är ingen gammal VW.

Spontan gissning på tjuvluft.
Kolla slangar etc. Lyssna.

Det är aldrig för sent att få en lycklig barndom.              (o\!/o)   |o \/ o|

6

Luftmassemätaren?

Hade en sådan i en Alfa som kunde få spel, utförandet på den tycker jag mig minnas var någon slags fjäderbelastad "vindflöjel" i insuget som kunde bli orörlig med en del blandnigshyss som resultat...

S

7

Kollade nu och lambdavärdet var för lågt 0,75 hc över 999 och co 8,8 när det ``funkade`` så var co 3,3 lambda 0,99 hc 120.......

8

Spika upp. (tydligt)
CO
CO2
O2
HC
Lambda

Och även vid 2500 varv.

Alla värdena är intressanta om något är fel. Inte bara de värden så ÄR fel.  ICQ/ab

9

har ju bara protokollet från bes?  co tomgång 8,8 hc över 999 co(2500)8,5 lambda 0,75  tror nog att det kan vara katten som lägger av när den få stå ett par min på tomgång så skenar värdena precis som att katten ``slocknar´´?

10

Det är lambdasonden som spökar.
Eller är och är, värdena tyder på det.

För du hittade väl ingen tjuvluft?

11

Kollade över det igår och kan inte märka någon tjuvluft när vi hadde väck toppen så satte vi dit nya packningar, får en ny lambda idag och hoppas att det hjälper.... är ju inte den här bilen man vill lägga tid på!

12

Hade ung. lika höga värden när jag besiktigade fruns Honda Del Sol för ett par veckor sedan. Trodde också att det kunde vara sonden som var knas, men den lokala Hondaverkstan sa att i så fall borde varningslampan för motorfel/störning ha tänts. Vilket den inte har. Ett skramlande ljud från avgassystemet, ungefär som en lös värmeskyddsplåt - fast allt sitter fast, pekade på att innehållet i katalysatorn rasat ihop. Något som även verkstan tyckte. Så en ny katalysator inhandlades på "Skruvat.se" för måttliga 1.300:- (trodde den var betydligt dyrare  ICQ/ab  ) och ska monteras i helgen.

Har en "sommarblå" [original VW-kulör] 1303S -73.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville

13 Senaste redigerad av j:son (2012-10-18 09:15:40)

Lambdavärdet påverkas inte av en trasig kat.

Om där inte är tjuvluft eller trasigt avgas.
Men det var där ju inte.

14

Bytte bakre lambda idag och det hjälpte inte, får prova att byta den främre med.... vad skiljer på en främre mot den bakre?

15

Den bakre lambdan är en diagnossond och den främre är en reglersond ICQ/ab

16

Ja den bakre har jag nog aldrig sett en felkod på.  ICQ/ab

Reglersonden är den som brukar lämna jordelivet.

Bäst är det såklart om du mäter sonden innan du byter.
Mät mellan signalen och jord. Ska va mellan 0 och 1 volt.
Bör fluktuera en hel del.

17

Hur många kablar är det på den främre? börjar att tröttna på det här problemet! vill svetsa rost ICQ/ae

18

Mellan en och fyra.

19

Ska mäta imöra.......

20

men... om någon av sonderna är paj så ska ju rimligen en felkod sättas. därför det sitter två, för att jämföra. har du läst felkoder? många gånger talar ju de om vad som KAN vara fel, även om det inte alltid stämmer. på en modernare bil så gäller ju alltid att läsa felkoder innan man börjar rota med nåt kopplat till "el" och för all del annat också. min saab har tex när en vacuumslang gått, berättat för mig vad som troligen är fel. då är det dumt att jaga runt och leta om "datorn" berättar felet...

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

21

Fick ett felkod på den främre när vi kollade så jag lever på hoppet om jag bara hittar rätt?

22

var bara co som var lite hög idag 0.38 varmkörde och hällde i 10 lit e85 sen var co 0.1 och det var så skönt att åka och bes så jag slipper pilla mer med den holken.....  tack för hjälp....