1

Jag har alltid kört med exempelvis B5HS, B6HS och B7HS.
Men har sett att det även finns BP5HS, BP6HS och BP7HS för vw.

P:et står för "projected core" och betydet att stiftets centrum sticker ut lite mer än det andra för att gnistan ska komma längre in i förbränningskammaren, nån som vet hur mycket mer dessa "sticker ut"?  Nån som kört med BP-stift?

Finns det plats i vw-motorn för detta extra utstick?

Bugpeople

2 Senaste redigerad av PPRMicke (2011-03-30 11:49:54)

Sphinx skrev:

P:et står för "projected core" och betydet att stiftets centrum sticker ut lite mer än det andra för att gnistan ska komma längre in i förbränningskammaren, nån som vet hur mycket mer dessa "sticker ut"?  Nån som kört med BP-stift?

På bp7hs sticker ut 2,5mm längre än b7hs
Man vill ha förbräningen längre ut i förbräningsrummet men det beror på hur dina förbräningsrum är skapade
Det är olika förbräningsrum på olika gutningar Typ 044 kontra 041
I dagens motorer vill man ha förbräningen sån ära centrum som möjligt Ett sätt är montera lite längre stift
På 90talet använde vi långastift(18mm) och shimsade dom till rätt längd i förbräningsrumen för max effekt i racingmotorerna
Ps Det är lika viktigt att du kollar att elektroden sitter rätt i förbräningsrumet
Ps2 Jag tror att Stickan har testat sådana tjuvknep  Formel Vee-motorerna
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

3

ok, tack för svar, då får man ta bort topparna och kolla ICQ/ab

men kan man ha BP-stiften på en originalmotor med original-toppar?, hur mycket plats finns det till kolven i övre läget?

Bugpeople

4

Sphinx skrev:

ok, tack för svar, då får man ta bort topparna och kolla ICQ/ab

men kan man ha BP-stiften på en originalmotor med original-toppar?, hur mycket plats finns det till kolven i övre läget?

JA Det funkar
Det är mycket plats kvar
/// Micke

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

5

Jag fortsätter och utvecklar denna "tändstift" tråd.

Vad ska man ha för stift? ICQ/ab

Jag har nog alltid kört NGK, mest för att dom alltid har sålts där jag handlat för tillfället.

Jag har hört och läst att man ska akta sig för Bosch stift i vw motorer? Finns det nån sanning i dom ryktena? Själv är jag lite skeptisk till ett sånt rykte, då Bosch är ett stort och välsett märke och dom borde väl inte göra dåliga grejor.

Andra märken som är bra/dåliga?

En annan fråga, är det viktigt att stiftet sitter rätt(dvs att gnistan kommer mot mitten av förbränningsrummet) på en (i stort sett)standard maskin? Det kan väl inte spela så stor roll om man inte jagar hundradelar ICQ/ab

Och till sist, vad bör jag ha i en lätt trimmad 1641 vid normal körning? NGK B6HS borde väl funka bra? Eller kanske BP6HS nu när jag lärt mig skillnaden ICQ/ab

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

6

Min personliga åsikt är att borsch är ett minderbra tändstift (var sponsad av B )
När jag var ute i värden och skruvade tävlingsbil brukade vi reklamera 50% av tändstiften vi hadde med
Så vi lackade ur ock köpte Denso å slapp de problemen
Men det är ett litet problem att få tag i denso i dag i svedala ( impotören har gått i kk)
Ngk är ett mycket bra val  har mycket god kvalitet
Om jag var dig skulle jag testa BP om har haft möjlighet 
Om du har tillgång till en bredbands lamda skulle även   testa med 5or med olika utstick på elektråden
Lycka till med tändstiften
/// Micke

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

7

PPRMicke skrev:
Sphinx skrev:

Man vill ha förbräningen längre ut i förbräningsrummet men det beror på hur dina förbräningsrum är skapade
I dagens motorer vill man ha förbräningen sån ära centrum som möjligt Ett sätt är montera lite längre stift
På 90talet använde vi långastift(18mm) och shimsade dom till rätt längd i förbräningsrumen för max effekt i racingmotorerna
Ps Det är lika viktigt att du kollar att elektroden sitter rätt i förbräningsrumet
/// Micke

Vi brukade använda Lodge-stift med 4 elektroder och det funkade bra. Jag skulle aldrig använda NGK i en std eller lätt trimmad motor.

8

stickan skrev:
PPRMicke skrev:
Sphinx skrev:

/// Micke

Vi brukade använda Lodge-stift med 4 elektroder och det funkade bra. Jag skulle aldrig använda NGK i en std eller lätt trimmad motor.

Hej Stickan
Är det inte svårt att få tag i Lodge stiften  nu förtiden
Fråga testade ni med att ha olika stift (hårdhet) på olika cylindrar?
/// Micke

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

9

Jag har en kompis som säljer Lodge-stift så det har inte varit några problem. Nej vi testade inte olika hårdhet på olika cylindrar..Lodge var dock det enda stift som brände bort sotet och höll stiften rena med 210 i huvudmunstycke.  ICQ/ab

10

Ni kan ju kolla efter lodge stift hos ngn AlfaRomeo försäljare för om jag inte kommer ihåg fel så är dom standardstift på vissa modeller.

57:a typ1 "Buzen"
62:a typ1 "Caffen"
70:a T2 kleinbuss 221
86:a T3 Dubbelhytt

11

Vad är det jag skall ersätta B5HS eller B6HS med om man skall ha Lodge istället.
Varför skulle du inte köra med NGK Stickan? Micke säger att Bosch är skit och du NGK så om man inte får tag på Lodge så får det väl bli biltema ICQ/ag
Jag köpte mina NGK förut på biltema när de hade NGK och tycker att de var betydligt bättre än vad de är idag men det kan ju vara slumpen kanske. De sista som jag och Micke köpte förra året i USA har jag inte haft några problem med. Det verkar vara lite olika kvalité på samma fabrikat med.

Nu när vi ändå snackar tändstift så undrar jag när skall man ändra till B5, B6, B7 osv. Det måste väl finnas en regel för det med troligen. På min lite mer trimmade 1835cc med över 11 i komp har jag altid kört med B7HS och det har funkat bra när jag använder motorn om man nu säger så. Har jag mest fist runt i stan så har den plötligt börjat gå på 3 cylindrar. In med nya tändstift och så går den så fint igen ICQ/ab

12

jag har alltid kört med bosch på mina vw
har aldrig haft problem med dom

"Besvikelsen över dålig kvalité varar längre
än glädjen över ett lågt pris
vw 1300-66 cab

13

Jag var med på den tiden när NGK började säljas på den svenska marknaden och jag fick skruva ur nya stift på många motorer eftersom dom bara gick på 4 cyl i ett dygn. ICQ/ac Jag vet att stiften med lång gänga funkar på trimmade motorer men har ingen aning om varför. Dom tillverkas ju åxå i flera olika länder...

14

Är det ngn som har erfarenhet av Champion stift? Enda erfarenhet av dom har jag från 2-takts världen. I mina snöskotrar kör jag bara med Champion för jag har aldrig lyckats "släcka" ett sånt. NGK har man ju "släkt" i parti ock minut när man kört med för fet blandning.

57:a typ1 "Buzen"
62:a typ1 "Caffen"
70:a T2 kleinbuss 221
86:a T3 Dubbelhytt

15

Fredde.B skrev:

Är det ngn som har erfarenhet av Champion stift? Enda erfarenhet av dom har jag från 2-takts världen. I mina snöskotrar kör jag bara med Champion för jag har aldrig lyckats "släcka" ett sånt. NGK har man ju "släkt" i parti ock minut när man kört med för fet blandning.

Njaa..Champion har jag inte använt sen jag åkte jänkare och det var nåt år sen. Jag kommer ihåg att man alltid köpte 10-12 stift till en V8 för att vara på den säkra sidan. När man vevat i 8 stift så var det alltid 1 eller 2 som helt enkelt inte funkade, men när man hittat 8 som var hela så var dom helt ok.