Tack, ja man vill ju vara på den säkra sidan och inte tillaga en ventilsallad det första man gör när man startar motorn :-)
Inspirerande bilder...
Finns åk-tillfällen i september ;-)
Aldrig fel med lite frigång för ventilerna, 1,5mm på avgas och 1 mm på insug är väll minimum så 4mm räcker och blir över
ska bli riktigt intressant att se vad du får ut för hk/vrid
Early Bay 71a "Polisbussen", Bubbla 61a, Bubbla 62a ratlook R.I.P
Tackar Mettis, jodå.. jag får dock ta det lite lugnt tror jag.. min växellåda från -64 kommer nog att kasta in handduken om det blir som jag vill med motorn :-P Men köras i år ska den förhoppningsvis iaf. Ska nog försöka fixa trailer så kan den nog åka med ner till Dynoday för effektmätning.
Skåningen, ja precis.. det blev mer än jag förväntade mig. men det har ju med lobcenter och lobseparation att göra med.. jag har 108grader på denna, med tex 106 blir det nåt helt annat, samt 1,55mm squish så blir det mkt frigång.
Sätter inte förhoppningarna för högt så 160hk+ vore kul.
Har missat uppdateringarna här men vilket kul projekt! Ska bli intressant och se vad det blir vid effektmätningen 
Ja, det är kul nu när bitarna börjar att falla på plats! :-) Fick hem ett gäng an8-kopplingar idag så nu har jag allt som behövs för att få ihop hela soppa- och oljesystemet tror jag. Ev behövs lite mer slang pump --> filter --> huvudkanal. Ska även fixa klammer så jag kan fästa bränsleröret mot karossen. Troligtvis kommer jag att dra det på utsidan under höger tröskel.. Då slipper man ha det inne i bilen och göra hål i karossen.
Effektmätning vill jag inte spå nåt om, men som sagt.. 160+ vore trevligt.
Roligt att följa detta! Följde bygget av Berg Cup golfen när du hade den och den blev ju kanon! 
Waldburg
Har följt tråden och lär mig av ditt snygga bygge, ska bli intressant att se vad den kommer att lämna.
RPB Piraya med mittmotor, http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=11336
RPB Formel Vee 67 (Bror Jaktlund) https://boxerville.se/forum/viewtopic.p … 50#p455150
VW Typ 1 1962, VW Typ 1 1970, VW Typ 1 1971, VW Pickup EH 1971, VW LT31 DH 1982 biltransport
Lycklig son:s bubbla VW Typ 1 1962, http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=30458
SAAB Sonett 1968, SAAB V4 1976
Freiholtz: Se där, ja det var en kul bil, saknar den ibland faktiskt.. tur att den hamnat hos en bra ägare som tar hand om den.. Vi har lite kontakt och har pratat om att plocka ihop ett nytt värre topplock framöver :-) Tack!
Sätt inte för stor press nu bara, det finns inga garantier vad gäller trim och prestanda :-P
Fortsatt arbete med motorn ikväll, sambon slutade lite tidigare och vi såg ett avsnitt av "The killing" med Joel Kinnaman, verkar va en helt ok serie. Hur som helst, glömplåtarna hittade fram iaf. Av någon dum anledning hade jag lagt dem i en påse i källaren, inte alls i närheten av de andra kylplåtarna som jag samlat på ett ställe.
Så då var det dags att täta cylindrar med industrisilikon, peta i stötstångsrören med tätningar och momentdra topplocken, kul! Fint med nos dragstänger, brickor och muttrar :-)
Upprepade samma moment på andra sidan och vips så har jag ett färdigt longblock :-)
Så nu tänkte jag att det kan ju vara bra att shimsa in veven.. Vilket jag hade tänkt att göra på prov innan jag satte den i blocket, men svänghjulet var hos Micke för borrning av pinnhål och jag var ivrig att få ihop motorn.
Man kan säga att det är TIGHT passform på stiften.. går så trögt att jag nästan inte vågar slita mer med långt skaft.. :-O Så jag funderar på att ta ner blocket på golvet sen och köra mutterknackaren istället (bra idé?). Frågan är bara om man får loss skiten sen.. om man behöver ändra shims samt sätta dit packboxen.. hehe.
Nåväl, det hänger på plats, halvvägs in iaf.
Tänkte att det var dags att göra mindre kritiska saker eftersom jag började bli trött... så testmonterade lite kylplåtar istället.. Liten skarv mellan block och cylinderkåporna, så ska köpa en bit kantlist och trä på. Den bakre plåten har jag fått kapa upp ett hål i pga fullflödeskonverteringen, dock inte lika stort som om jag skulle haft rak 3/8" --> an8, men ett skapligt hål iaf. Sen tar remskivan i plåten lite på högersidan, så där får det slipas.. Givetvis var den redan lackad och klar men det är ju inget jättejobb att göra om.
Hur som helst, så här lämnade jag den ikväll iaf.
Istället för att vrida på motorn så vred jag på kameran :-)
Mumma..bra jobbat! 
late,
in love,
and a little drunk..
Stå på , det blir bra ..til slut ..tålamod .
Mvh
Tack Pompejus och Erich, arbetet forrtsätter i veckan :-) Har inte kunnat göra mkt under helgen då sambon jobbat och jag haft dottern.
Inköpslistan börjar bli riktigt kort för att få ihop maskineriet. Tänkte kolla om jag hittar någon kantlist imorn att sätta på cylinderkåporna mot blocket för att täta lite skarvar.. Lär väl inte va så varmt att de smälter va? Det sitter ju gummilister på tex oljekylet.
Ska även köpa en stor hålpipa för att få snygga packningar.. fast å andra sidan har jag läst att många numera struntar i packning mellan insug och topplock.. De använder loctite 518 istället.. vad tror ni om det?
Annars är det som sagt inte mkt kvar.. förutom att jag ska dra hela soppasystemet i bilen samt el till bränslepumpen då.. om jag inte missminner mig så är tanken i princip full... och jag ska byta till AN-anslutning i botten.. :-P
Peter!
Om du har problem att få av svänghjulet så har jag en RLR wedgemate removal som du kan låna om du behöver.
http://ronlummusracing.com/catalog/tranny-shop/
Johan
1600cc Challenge Buggy: 9,5112@225,42 km/h; 6,0624@185,85 km/h 1,38 60 foot - Kjula Dragway 2020
Europes quickest ProStock: 9,8538@218,80 km/h; 6,2569@176,24 km/h; 1,35 60 foot - Tierp Arena 2014
Ah, det vore ju prima Johan! Hade faktiskt funderingar på att fabricera en, men vore ju grymt att slippa :-) Jag får helt enkelt ta en tur till Varberg någon dag och hälsa på dig och Fransson :-)
Jag gjorde ett eget verktyg av ett grovt fyrkantsrör, 2 hylsor som M8 går igenom och sen en M16 långmutter.
Skruvar fast i två bultar för kopplingen och drar av med en lång M16 bult.
Byggd på nån timme!
Ja, konstruktionen är ganska simpel, grejen är bara att jag saknar 3fas till svetsen.. så då är nästan all form av tillverkning svårare. Svetsade du fast en stor mutter i mitten eller hur fick du m16 att dra svänghjulet utåt?
Jag svestade en långmutter (biltema) mitt i fyrkantsröret, kunde då svesta på båda sidor så det blev stabilare. Gjorde likadant med hylsor till M8 skruvarna.
Peter!
Du kan låna den när du vill - behöver den inte just nu pga flänsaxeln. Kan vara skönt om du skall montera, mäta, montera.....
Johan
1600cc Challenge Buggy: 9,5112@225,42 km/h; 6,0624@185,85 km/h 1,38 60 foot - Kjula Dragway 2020
Europes quickest ProStock: 9,8538@218,80 km/h; 6,2569@176,24 km/h; 1,35 60 foot - Tierp Arena 2014
Johan!
Det låter kanon :-D
Var ner en stund i källaren nu på kvällen.. Är lite fundersam över kantlisten jag har köpt.. klarar den värmen från cylindrar och blocket? Det är ju nån slags hårt gummi med metall i. Den smälte av värmepistolen.. men så varmt blir det ju inte.. frågan är, hur varmt blir det där..?? Vetefan om jag är så sugen på att ha smält plast/gummi rinnande ner över cylindrarna..
Sån här list är det.. den sitter jäkligt bra och tätar upp skarven grymt..
697 2014-08-25 23:27:17 Senaste redigerad av erich (2014-08-26 09:01:51)
E det där nødventigt ?? Oljan e primär kjylning i en luftkjyld motor .. mina tankar ..
mvh
den kommer troligtvis att smälta.....
Min bil är min bok, ingen annan kan skriva den.
Njae.. nödvändigt vetefan.. men tätar bra och ser snyggt ut utan skarv... Men, ja.. det är nog säkrast att strunta i den... måste ju riva bort alla plåtar för att få bort dem också.. inget man kan göra snabbt om man skulle märka att de smälter.
700 2014-08-26 08:57:56 Senaste redigerad av MrPete (2014-08-26 08:58:30)
Provmonterade extratråget igår med.. givetvis köpte jag en skruv för lite... får skaffa en till eftersom jag vill ha alla likadana :-) JayCee sumplock med magnet i botten och O-ringar istället för packning. 
Fick hem en ny startmotorbussning också till 6v startern.. Ska se om det hjälper mot startproblem på 1500:an. 

