Vad roligt att se! Vilket jobb, Hatten av:) Kul att se och jämföra med hur det såg ut när du startade. Tråkigt med däcken, verkar som Taiwanesiska nankang har de flesta storlekar annars...
Mvh Mikael
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Projekt » Project -59
Sidor Föregående 1 … 26 27 28 29 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
Vad roligt att se! Vilket jobb, Hatten av:) Kul att se och jämföra med hur det såg ut när du startade. Tråkigt med däcken, verkar som Taiwanesiska nankang har de flesta storlekar annars...
Mvh Mikael
Här finns det lite däck, dyrt och i UK.
Vad roligt att se! Vilket jobb, Hatten av:) Kul att se och jämföra med hur det såg ut när du startade. Tråkigt med däcken, verkar som Taiwanesiska nankang har de flesta storlekar annars...
Mvh Mikael
Tackar!
Har du nån bra länk? Jag har letat igenom de flesta svenska sidor å de ja köpte var den enda smala 16" jag hittade, sökte på alla sorts däck på sidorna..
Här finns det lite däck, dyrt och i UK.
Hmm, exakt var är "Här"...... Känns som du missade nån länk...
Hittade 165:or på däckonline...
Mvh Mikael
Glömde länken! http://www.longstonetyres.co.uk
Fast de är kanske för breda nu när jag kollar igen. Eller så blir det diagonaler.
Tips kan vara att söka däck till early 356.
http://bugwheel.com/tires/
Hittade 165:or på däckonline...
Mvh Mikael
Tackar, hade bara kikat på smalare däck än 165... Är kass på däck, men blir inte 165/80 ett väldigt högt däck?
Glömde länken! http://www.longstonetyres.co.uk
Fast de är kanske för breda nu när jag kollar igen. Eller så blir det diagonaler.Tips kan vara att söka däck till early 356.
http://bugwheel.com/tires/
Tack för tipsen! Rätt saftiga priser på en del däck dock.
Sakta sakta går de framåt å så snabbt går de många steg bakåt....
Men börjar inlägget när de fortfarande gick framåt.
Snabbkopplingen som jag reklamerade till England kom på några dagar, å när jag monterade den så visade det sig att den läckte ännu mera än den första trots att jag bad dom att testa den...
Mera mailande å där sa dom att dom hade testat med tryckluft å då var den tät, dom avslutade mailet med att dom inte kunde göra mera för mig å jag fick pengarna tillbaka..
Då testade jag att montera en tjockare O-ring på kopplingen, fick nästan inte ihop dom, men de blev tätt, iaf för stunden..
När jag höll på å montera/demontera/montera avgasrör och stinger så ville inte packningen på stingern hålla mera än nån montering efter provstarten då den inte gick att få bort hel, hade fastnat på båda flänsarna så vid demontering gick den i flera bitar. Surt å behöva köpa en ny som säkerligen också pajar vid första demonteringen..
Då upptäckte jag att Biltema säljer en packning som inte är 100% lika till yttre formen, men hålen stämmer utan att behöva göra något åt dom, iaf på mina flänsar.. Å sen är den i ett hållbarare material än den gamla papperspackningen å kostade bara 15 spänn..
Vet inte om den tätar än, men annars får jag väl köpa en till å testa
Hittade felet varför bilen var helt stum bak iaf, de var beroende på min IRS konvertering..
Den vänstra övre vita insexbulten låg på bärarmen eftersom jag inte hade justerat höjden nåt alls förut utan bara plockat ihop bakvagnen för att justera senare, dvs nu..
Löste bultbekymret efter att jag justerat höjden på bilen till vad jag tror blir bra genom att försänka hålet i svärden å ha en försänkt M12 från baksidan
Det blir dock inte nån riktig offroad fjädring på bilen då det inte är så långt ner till bärarmen även med försänkt bult. Jag kommer klistra på en gummilist som är ca 15-20mm tjock på stötdämpartornet så de inte blir så hårda genomslag iaf..
Ingen fara att klämma bromsröret, det är bilden som luras..
För att lättare kunna få upp svärdet över klacken så byggde jag om en domkraft, svetsade fast en M14 mutter högst upp på den å kapa av biten som ska in i domkraftsfästet på bilen. Slipade även ett hack i den så den inte glider ur svärdet, hittade dock ingen bild på det..
Ser dock ut så här nu, vet inte om det blev när ja använde den eller om den var lite sne från början..?
Men de var en jäkla snebelastning när bärarmen var ivägen så de bröt en del. Funkar nog bättre på svingaxel..?
Läste nånstans att man inte skulle behöva demontera drivaxeln vid sänkning, men jag lyckades då iaf inte med de konststycket, hade gärna demonterat hela bärarmen för att kunna sänka lättare....
Å efter lite hjälp av en kompis så fick bakfälgarna äntligen däcken påkrängda
Blank å dammig...
Original
Inte original...
Såhär långt så var det inga bekymmer....
Sen blev de dock bara "¤%%//%)%&/¤&(¤(¤&"#& %#&"#%&"&"
Testade provdäcket på båda sidorna för att det inte skulle bli nåt strul ungefär i de läget jag är i nu.
Skillnaden dock är märket på däcken å lite högre däck nu.
Testade med Nokian 205/55 16 med en sån där kant som ska skydda fälgen och dom ja köpte är Firestone 205/66 16 utan kant, de visade sig dock att dom är lite svulligare på sidan.
Å sen så är höger bakskärm inte lika som vänster...
Å med lite fjädring på de så.....
www.150mmlackspricka.nu skulle man kunna döpa en sida till som innehåller den här bilden..
Tur i oturen dock att det var den här skärmen, blev misslyckad lack på den så jag hade tänkt lacka om den. Dock inte förrns i vinter efter att bilen var reggad å klar..
Men de finns ingen anledning att lägga ner tid på den här skärmen, den får istället hamna på en av mina ovaler som blir en kommande renovering
Så det var bara att demontera skärmen å ut i bo´n å hämta en annan å hoppas att den passar bättre
Passade bättre, dock är de jäkligt tajt.
Får massera och platta till kanten på insidan av skärmen så kan de kanske gå bra, kommer nog att bli lite lackskav ändå när man börjar köra med bilen
Så nu lär jag slipa ner gamla färgen på den här skärmen, svetsa hålen för gamla baklyset å borra nya som passar hjärtlyset, grunda skärmen, body på insidan, lacka den vit, våtslipa en massa å sen den där jävla värdelösa klarlacken som även den troligen lär poleras...
Suck...
Hur funkar en sån där skärmvalsar pryl? Nån i närheten som kan tänka sig hjälpa mig?
Kederlisten bygger väl lite men de räcker kanske inte. Trist att det ska strula med däcken men det där fixar du.
Har stått stilla ett tag då de varit fullt upp med en massa annat, men nu är de igång lite igen
Lite flera bilder på skärmen mot däcket
De visade sig när jag pumpade upp bärarmen så gick faktiskt däcket fritt från skärmen med 4-5mm tillgodo, men en jobbarkompis hade en skärmvalsare som jag fick låna
Tycker att det är diskriminerande av Biltema att inte ha en skärmvalsare som passar på 5/205 trummor direkt , tackolov så gick det att bygga om lite på Biltemas avdragare så jag kunde montera den där
Svårt att fota skillnaden, men fick ett par tre mm extra å nöjer mig med det
Har även blivit ett till projekt på farsans tomt
Letade i säkert 4-5 dagar innan jag fick napp på denna pärlan, å priset var helt rätt. Hämta fort som fan så får du den...
Riktigt patinerad pärla, både in och utvändigt...
När jag lossade taklampan kom det vatten ur skruvhålet, å likaså när ja tryckte in mejseln bredvid framrutan.
Å när de är sån här mossa på insidan så är de rätt rejält fuktskadad
Men skicket på vagnen bryr ja mig inte om alls, ska riva ner hela vagnen å bara använda det galvade chassit för att bygga en biltrailer av så slipper man leta varje gång man behöver hämta nåt nytt projekt
Ju mer du sänker ju mer mellanrum
Ju mer du sänker ju mer mellanrum
Har IRS så de händer inte så mycket....
Är den där skärmen LichtBronz? Ser så ut. Har en piratskärm höger sida som sitter på min lichtbronz nu. Byte?
/henrik
Johan W skrev:Ju mer du sänker ju mer mellanrum
Har IRS så de händer inte så mycket....
Ahaa
Är den där skärmen LichtBronz? Ser så ut. Har en piratskärm höger sida som sitter på min lichtbronz nu. Byte?
/henrik
Vet inte vad färgen hette på skärmen, har dock inte kvar färgen på skärmen då ja slipade ner den helt i förmiddags...
Hålen för de nyare lyset svetsade jag igen för ett par kvällar sedan och igår kväll så blev de borrade hål som passar hjärtlyset
Slipade utsidan och insidan fick smaka stålborste på vinkelslip.
Blästrade alla "rostmaskar" som kom fram under färgen och hela insidan penslades med Smedens rostlösare för att sen borstas ren igen innan jag epoxylackade hela skärmen nu ikvälll
car_l skrev:Johan W skrev:Ju mer du sänker ju mer mellanrum
Har IRS så de händer inte så mycket....
Ahaa
Aj fan.. Där rök den chansen.. Aja. Får fortsätta att leta..
Hmmm, de var visst ett litet tag sen de hände nåt här, halkat ner till sidan 4
Har mest hänt lite smått sen sist
Jag lessnade på att leta efter små och smala 16" däck, så istället blästrades och pulverlackades 2st 15", där finns det ju iaf däck å köpa..
Å från början var ju tanken att jag skulle ha 14" fram, men de gick inte för skivbromsarna. Får lite schysst rake iaf
Pulverlacken nerslipad å väntar på att lackas med blanksvart
Köpte 2st 135/70 R15 som polaren krängde på.
Tack för all däckhjälp Harry !!!
Lite skillnad på nya däcken å de gamla diagonal som ja haft på förut under byggets gång
Med de gamla däcken så gick det inte att svänga fullt för det tog i skärmen, trots att jag hade sänksatserna i högsta läget.
Nu kan jag sänka mera...
Typ så kanske...
Lite skillnad på storlek mellan fram och bakhjul
Har hela tiden tänkt att jag ska ha svarta navkapslar med vit logga i mitten på bilen, så fram med hjulbalanserar grejen jag byggde när jag skulle bredda bakfälgarna och fram med en trasig/kapad fälg för att lättare kunna slipa och polera upp navkapslarna som jag lackade förut..
Innan slipning...
Sen började jag kika lite på bilen å provmonterade en kapsel å kom fram till att de passade inte alls bra med kapslar på bilen, fan så mycket snyggare utan
Så kapslarna är fortfarande opolerade å får hamna på hyllan.
Har dessvärre gått rätt många timmar på dom: Blästra, laga, pulverlacka, slipa, spackla, lacka, slipa igen pga flugor i lacken på ett par kapslar, lacka, slipa inför polering.... Men men, blir nog bra på nån annan bil jag har
Nästa lilla grej som jag inte gjort klart förut var att leta på var skruvhålet är nånstans under klädseln, tänkte sätta i skruvar innan jag limmade klädseln, men de blev visst aldrig av..
Tillslut så hittades hålen
Hålet i ryggstödet för den här liraren var dock omöjligt att hitta, så ja borrade ett nytt på passande ställe
Gamla kurvhandtagen ser inte så skoj ut så ja köpte nya, men dom var kortare å såg extremt plastiga ut. Dom var även smalare å hade skruvhålen lodrätt istället för vågrätt
Men tack vare att jag har en sån fantastiskt underbar fru så löste det sig ändå.
Hon tog överblivet material ifrån dörrsidorna å sydde så de passade de gamla handtagen Tack älskling!!
Å så blev de när de vart monterat med vita skruvar och originalkroken pulverlackad svart...
Kofångarna var bara lackade å behövde en polering, så fram med slippapper och polermaskinen igen
Lite oslipat å lite slipat
Jorå, blankt blir det...
Kofångarstagen monterades under fästet för motorbalken
Provkörning närmade sig så jag hällde i nåra liter bensin i tanken innan jag skulle montera den i bilen, trycker ihop snabbkopplingen från Biltema å känner lite på slangen för att se att den sitter fast, då går skiten av
Kändes inte så bra att sitta ensam i garaget med fingret för slangen för att hindra soppan att rinna ut å inte ha nån butt att samla upp bensinen i å närmaste lämpliga tång att klämma slangen med är några meter bort.
De blev till att springa å hämta en svetstång å sen spola rent framvagn å plattan fram med bromsrengörning...
Här satt den
Jag trodde att den gick av, men det visade sig att den bara är ihoppressad å när dom pressade den så klämdes oringen sönder som syns på bilden
De slutade med att de sitter en lång slang under tanken nu utan snabbkoppling...
Då ja inte har nåt hum alls om hur man justerar dubbla Fajs förgasare så bad jag Hasse om hjälp med det, justerade in så gott det gick.
Måste dock skaffa mindre lågfartsmunstycken då den går väldigt fett, ska även skaffa en lamda mätare så ja får nytta av lamdan jag monterat å sladden som är dragen....
Tack så mycket för hjälpen!
Tja, vi tar väl en liten provtur för att se hur den går
De gick ju bra de där, kanske ska ta en lite längre provtur....
Tyckte inte bilen var så låg, men har redan skrapat upp undersidan på baljan, hornen och kränghämmaren...
Stor nrplåt på nu, ifall att besiktningsgubben skulle vara på kinkigt humör...
Fick en helt ok gubbe, lyktorna hade jag och farsan justerat lite för högt så jag fick låna mejsel att skruva ner med medans han kikade runt på bilen.
När jag sitter där å skruvar så ser jag att han går å öppnar motorluckan, tänkte att nu kommer kravet på att jag ska regbesikta bilen för att jag bytt motor, men han kikade i 5-10 sekunder utan att kolla efter motornr å sen stängde han bara...
Inga bekymmer att kolla bromsarna så så låg var iaf inte fronten.
Väl upphissad konstaterade han att de måste vara mååånga timmar jag gjort på bilen, så jag sa att de var av och till i 10 års tid
Vi åkte en sväng å han kämpade med växlarna lite, måste nog justera spaken då ettan går väldigt tungt att få i, visade under färden att de var el-hissar på bilen å han bara garvade och såg allmänt nöjd ut.
Avgasvärdet vet jag inte riktigt vad det var, men ja sa att de är justering på förgasarna på G så han skrev 4,5 på papperet..
När jag sen ser papperet gick det att andas ut..
Besgubben avslutade med orden: Ut å kör med dig nu!
Känns riktigt jävla bra !!
Dock så är de ändå lite att göra på bilen:
Den har börjat läcka olja, rätt mycket faktiskt. Kommer på höger sida, ska kika om det bara är ifrån ett stötstångsrör. Annars vette fan
Justera växelspaken
På onsdag har jag tid för hjulinställning
Varvräknaren stämmer inte, visar för mycket varv.
På tomgång som är uppskattat till kanske 800 så visar den 2500 å jag med flera får fram att jag har klippt rätt tåtar bakpå mätaren för att den ska mäta på 4 cylindrar...
Jag har ca 1,4 mil till besiktningen men trippen visar 1,8 mil. Vet inte om det beror på att de är så jäkla små framdäck?
Kolla upp vad förgasarna är bestyckade med nu å beställa mindre lågfarts munstycken
Å nu är ja trött som fan å ska gå å sova. God natt...
Stort grattis till bedriften, bra jobbat som F
Jättekul. STOR milstolpe passerad.
Som sagt,ut och njut..bra jobbat..
Härligt!!! Ett stort grattis!
Ser fram emot att se den på en väg nära mig snart
Vilken härlig känsla, grattis ut åh kör med dig nu...
/foppa
Härligt
Så snyggt, njut:) Det gör jag när jag ser bilderna och läser om allt du åstadkommit!
Mvh Mikael
Sidor Föregående 1 … 26 27 28 29 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Projekt » Project -59
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.