Härligt bygge!
Var köpte du kabelstrumpan?
Har sökt på Hellermann men hittar inte exact vad du har.
sten
Tackar
Den större strumpan och tygtapen kommer ifrån Elfa å den mindre kommer ifrån Microkit
Dubbelhytt -59 http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 597#p54597
Husqvarna tråden http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 75#p136275
Mossboda Pickupen http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=18021
Scaben http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=21839
Vart ifrån kommer den fräna tanmätar hållaren? Något hemmasnickrat? (Som om det vore en ovanlighet)
Snyggt som vanligt. Så rätt!
Tackar
Du misstänker rätt, mätarhållaren är ett hemmabygge, finns ett par bilder till på sid 10....
Dubbelhytt -59 http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 597#p54597
Husqvarna tråden http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 75#p136275
Mossboda Pickupen http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=18021
Scaben http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=21839
Du skulle haft svart kederlist runt dina dörrsidor. tror det skulle vara snyggt.
Ser bra ut som vanligt
VW typ1 1965 1500T
VW typ1 1973 350hp
Du skulle haft svart kederlist runt dina dörrsidor. tror det skulle vara snyggt.
Ser bra ut som vanligt
Tackar
Hmm, kederlist hade jag inte en tanke på, däremot funderar jag på att skaffa gamla kromlister som ska sitta på dörrsidorna å pulverlacka svarta....
Dubbelhytt -59 http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 597#p54597
Husqvarna tråden http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 75#p136275
Mossboda Pickupen http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=18021
Scaben http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=21839
iom att du har mörkkantade mattor tror jag det skulle bli snyggt sen satt det ju faktiskt orginal
VW typ1 1965 1500T
VW typ1 1973 350hp
Tål att tänkas på
Dubbelhytt -59 http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 597#p54597
Husqvarna tråden http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 75#p136275
Mossboda Pickupen http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=18021
Scaben http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=21839
Hej och tack för fina bilder från ditt bygge. Har tänkt göra något liknande som du med mina eftermarknads "bucket" stolar. Verkligen smidig konstruktion angående fällningen. Du använder dig utav "spiltlås" för att låsa stolarna, var kan man hitta sådana tingestar?
Bland annat här finns de såna lås
http://biltema.se/sv/Bygg/Beslag/Las-oc … las-86296/
Aha. Det förklarar saken, har sökt på spiltlås. tack för hjälpen.
Tackar! tror mina kommer från Jula..
Dubbelhytt -59 http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 597#p54597
Husqvarna tråden http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 75#p136275
Mossboda Pickupen http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=18021
Scaben http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=21839
Finns här också!
http://m.clasohlson.com/se/Boxlås/31-3252
Dags för en liten uppdatering för att visa att ja lever... typ..
Vill undvika att borra i knäplåten å ha en massa skruvar sticka fram så den ena säkringsboxen limmades ju fästplattan fast på, men den här är jag tvungen att sätta med skruvar.
Alltid lika trevligt att borra i "nylackad" plåt....
Å här är anledningen till att jag var tvungen att borra, ett fint svart fäste..
För denna...
Å så här blev elen när den är klar till 95%, ett par tåtar bakifrån som ska kopplas in samt givaren till tanken.
De tåtar som syns utan strumpa är reserver som kommer bakifrån, får vara så tills allt är inkopplat och bilen är igång.
Vet aldrig vad som kan behövas
Nedre raden av relän är till för elhissarna och den övre för blinkande baklysen
Hoppas verkligen att det är rätt kopplat överallt, vill inte riktigt börja felsöka när det är dags...
Fått hem lite från pulverlackeringen
Kan ju inte ha en kromad tuta, så den plockades isär å blev lackad svart
Plåtarna under baksätet
Knapp för fläkthastighet och den andra är för öppning av motorluckan
Huvudbrytare å cigguttag
För nån vecka sedan så blev det dags att ta tag i de sista? stora jobbet innan bilen är klar, men en väldigt viktig del....
Planen har varit hela tiden att ha Porschefläkt på bilen, men i brist på diverse delar å info så blir de vanlig kåpa och "original" utseende nu.
Kommer även att försöka bygga/göra så mycket som möjligt utav delar jag har hemma
Kan hända att de byts motor nångång i framtiden så Porsche delarna är INTE till salu
Så här ser ju ett typ1 remhjul ut
Å det passar inte direkt på en typ4 motor utan de måste modifieras.
Det ska svarvas plant på baksidan, centrumhålet ska tas upp nån mm och borras lite hål för fastsättningen.
Har inte lämnat iväg det till svarvis ännu, ska väl åka dit om ett par dagar
Har börjat fixa med oljekylarfästet, tagit bort de 2 övre pinnbultarna eftersom dom är för korta om man ska få dit typ4 kylaren
Skillnaden mellan kylarna
Eftersom kylaren blir flyttad å kommer få slanganslutningar så behövs inte original olje hålen, så jag borrade upp hålen lite och gängade dom till M12 å i med ett par pluggar
Generatorfoten ska kapas enligt strecken på bilden å enligt boken ska oljepåfyllningsröret kapas loss
Tog med den till jobbet för att kapa den
Men kände direkt när jag kapat den att de blir jäkligt mycket extra jobb med att få den snygg så det blev till att bygga nytt istället
Hålsågade änden på ett lagom fyrkantsrör
Svetsade i ett par gänggods så att jag kan skruva ihop foten hemma å ha den fixerad vid svetsning utan att allt halkar snett
Bottenplattan kommer beskäras när jag vet hur allt ska placeras
Lika bra att bygga ett par extra när jag ändå håller på, har några till motorer som bara står å väntar...
Har även börjat pyssla med oljepåfyllningen
Rätt fränt att en växelströmsgenerator från en -70talare har samma hålbild som en gammal 30hk kåpa, varför ändra nåt som funkat i alla år..
Dock så tar fläkten i kåpan på insidan där pennan pekar
Tidigare ägare hade nog bråttom när han spände remmen sist, hur kan man missa att ett skims sticker ut
Skillnad mellan kåporna
Det är baksidan på 1600 kåpan som jag behöver så de blev till att borra en massa punktsvetsar
Å framsidan på 30hk kåpan är de som är värd att spara så då vart det ännu mera punktsvetsar att borra bort
Det var bättre fastsatta styrplåtar på de tidigare kåporna
Lite skillnad på innanmätet
Rensade insidan
Framsida 30hk på 1600 bakdel
Blev lagom att skära bort yttre styrplåten
Kylplåtarna från typ4 passar ju inte så där jättebra direkt utan måste som allt annat byggas om.
Man behöver 2 uppsättningar kåpor och de ska klyvas på mitten eftersom det bara är delarna från cylinder 1 och 3 som ska användas
Original till liggande fläkt
Lite grovt kapad
Måste testa med ett par bussförgasare jag har ligger, bara för att...
Får se när jag får tillbaka remhjulen från svarvning (som inte är lämnade ännu ) var någonstans fläkten hamnar, kanske kör med typ1 kylaren iaf då de nog blir jäkligt trångt om jag ska bredda oljekylarplåten
Å nu kommer jag inte nåt längre på bygget eftersom min svets har gett upp efter lång och trogen tjänst, måste skaffa en ny så jag kan svetsa ihop alla lösa plåtar till motorn..
Dubbelhytt -59 http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 597#p54597
Husqvarna tråden http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 75#p136275
Mossboda Pickupen http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=18021
Scaben http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=21839
Man kan inte annat än att imponeras !
Bra jobbat !

Shit vilket jobb! Ser ju kanon ut!
Vad jag önskar att jag la ner den tiden du lägger ner! Shit, imponerande!
Spännande bygge..kommer följas!
late,
in love,
and a little drunk..
En riktig know how.. Snyggt jobbat!!
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
Är det inte bättre att modifiera en aluremskiva istället för orginalet? Skönt med märkning runt om gämfört med hacken i originalet.
Den här bilen får aldrig bli klar..... Tycker det är fantastiskt roligt att läsa dina uppdateringar och du gör ett jättefint jobb!!!!
Fantastiskt jobb!
T o m frugan läser den här tråden med intresse. Och bryr sig normalt inte om bilar alls.
Bättre betyg kan du knappast få :-D
Man kan inte annat än att imponeras !
Bra jobbat !
Shit vilket jobb! Ser ju kanon ut!
Vad jag önskar att jag la ner den tiden du lägger ner! Shit, imponerande!
Spännande bygge..kommer följas!
En riktig know how.. Snyggt jobbat!!
Tackar!
Är det inte bättre att modifiera en aluremskiva istället för orginalet? Skönt med märkning runt om gämfört med hacken i originalet.
Vore nog inte helt fel, skulle även vara snyggare, + att de då höjer effekten minst 10 hk
Tyvärr så har jag inget sånt, har du nåt du vill bli av med
Den här bilen får aldrig bli klar.....
Tycker det är fantastiskt roligt att läsa dina uppdateringar och du gör ett jättefint jobb!!!!
Tackar!
Måste tyvärr meddela att jag hemskt gärna vill ha den klar nångång , men frukta inte, jag har 10 bilar till att renovera.
Sen oavsett om de blir buss/pickis/cab/pickis/nån oval, eller dubbelhytten så kommer de komma bilder under renoveringen
Dubbelhytt -59 http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 597#p54597
Husqvarna tråden http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 75#p136275
Mossboda Pickupen http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=18021
Scaben http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=21839
Fantastiskt jobb!
T o m frugan läser den här tråden med intresse. Och bryr sig normalt inte om bilar alls.
Bättre betyg kan du knappast få :-D
Tackar!!
Dubbelhytt -59 http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 597#p54597
Husqvarna tråden http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 75#p136275
Mossboda Pickupen http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=18021
Scaben http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=21839
Niklas skrev:Är det inte bättre att modifiera en aluremskiva istället för orginalet? Skönt med märkning runt om gämfört med hacken i originalet.
Vore nog inte helt fel, skulle även vara snyggare, + att de då höjer effekten minst 10 hk
![]()
![]()
Tyvärr så har jag inget sånt, har du nåt du vill bli av med![]()
Ska se om jag har något, men är tveksam.