376

Härligt bygge!
Var köpte du kabelstrumpan?
Har sökt på Hellermann men hittar inte exact vad du har.
sten

377

Tackar  ICQ/ab

Den större strumpan och tygtapen kommer ifrån Elfa å den mindre kommer ifrån Microkit

378

Vart ifrån kommer den fräna tanmätar hållaren? Något hemmasnickrat? (Som om det vore en ovanlighet)

Snyggt som vanligt. Så rätt!

Braumeister i Oldtimer Oldspeed Club

379

Tackar  ICQ/ab
Du misstänker rätt, mätarhållaren är ett hemmabygge, finns ett par bilder till på sid 10....  ICQ/ab

380

Du skulle haft svart kederlist runt dina dörrsidor. tror det skulle vara snyggt.

Ser bra ut som vanligt

VW typ1 1961  ????hp
VW typ1 1965 1500T
VW typ1 1973  350hp

381

77.an skrev:

Du skulle haft svart kederlist runt dina dörrsidor. tror det skulle vara snyggt.

Ser bra ut som vanligt

Tackar  ICQ/ab
Hmm, kederlist hade jag inte en tanke på, däremot funderar jag på att skaffa gamla kromlister som ska sitta på dörrsidorna å pulverlacka svarta....  ICQ/af

382

iom att du har mörkkantade mattor tror jag det skulle bli snyggt sen satt det ju faktiskt orginal

VW typ1 1961  ????hp
VW typ1 1965 1500T
VW typ1 1973  350hp

383

Tål att tänkas på  ICQ/af

384

Hej och tack för fina bilder från ditt bygge. Har tänkt göra något liknande som du med mina eftermarknads "bucket" stolar. Verkligen smidig konstruktion angående fällningen. Du använder dig utav "spiltlås" för att låsa stolarna, var kan man hitta sådana tingestar?

"Världen är full med tappade sugar"

385

Bland annat här finns de såna lås
http://biltema.se/sv/Bygg/Beslag/Las-oc … las-86296/

386

Aha. Det förklarar saken, har sökt på spiltlås. tack för hjälpen.

"Världen är full med tappade sugar"

387

Tackar! tror mina kommer från Jula..

388

Finns här också!
http://m.clasohlson.com/se/Boxlås/31-3252

Bubbla -62

389

Dags för en liten uppdatering för att visa att ja lever... typ..

Vill undvika att borra i knäplåten å ha en massa skruvar sticka fram så den ena säkringsboxen limmades ju fästplattan fast på, men den här är jag tvungen att sätta med skruvar.

Alltid lika trevligt att borra i "nylackad" plåt....

http://i1287.photobucket.com/albums/a627/vwcar_l2/59an/1_zps7b661b3a.jpg

http://i1287.photobucket.com/albums/a627/vwcar_l2/59an/2_zps6cb6fba5.jpg

http://i1287.photobucket.com/albums/a627/vwcar_l2/59an/3_zps598f494c.jpg

http://i1287.photobucket.com/albums/a627/vwcar_l2/59an/4_zpsb5cb2bc2.jpg

Å här är anledningen till att jag var tvungen att borra, ett fint svart fäste..

http://i1287.photobucket.com/albums/a627/vwcar_l2/59an/5_zps9834cc76.jpg

För denna...  ICQ/af

http://i1287.photobucket.com/albums/a627/vwcar_l2/59an/6_zpsff02be4f.jpg

http://i1287.photobucket.com/albums/a627/vwcar_l2/59an/12_zps653a1b76.jpg

http://i1287.photobucket.com/albums/a627/vwcar_l2/59an/13_zps42768133.jpg

Å så här blev elen när den är klar till 95%, ett par tåtar bakifrån som ska kopplas in samt givaren till tanken.
De tåtar som syns utan strumpa är reserver som kommer bakifrån, får vara så tills allt är inkopplat och bilen är igång.
Vet aldrig vad som kan behövas

http://i1287.photobucket.com/albums/a627/vwcar_l2/59an/9_zps68de5924.jpg

http://i1287.photobucket.com/albums/a627/vwcar_l2/59an/11_zps37bb2b81.jpg

Nedre raden av relän är till för elhissarna och den övre för blinkande baklysen  ICQ/af
Hoppas verkligen att det är rätt kopplat överallt, vill inte riktigt börja felsöka när det är dags...  Default/hmm  ICQ/an  Default/yikes

http://i1287.photobucket.com/albums/a627/vwcar_l2/59an/10_zps12102c76.jpg

Fått hem lite från pulverlackeringen   ICQ/ag

Kan ju inte ha en kromad tuta, så den plockades isär å blev lackad svart  ICQ/af

http://i1287.photobucket.com/albums/a627/vwcar_l2/59an/15_zps06d77a45.jpg

Plåtarna under baksätet

http://i1287.photobucket.com/albums/a627/vwcar_l2/59an/16_zpsf7e8e7f5.jpg

Knapp för fläkthastighet och den andra är för öppning av motorluckan

http://i1287.photobucket.com/albums/a627/vwcar_l2/59an/17_zps7de675bc.jpg

Huvudbrytare å cigguttag

http://i1287.photobucket.com/albums/a627/vwcar_l2/59an/18_zpsa61b2d53.jpg



För nån vecka sedan så blev det dags att ta tag i de sista? stora jobbet innan bilen är klar, men en väldigt viktig del....  ICQ/ae

http://i1287.photobucket.com/albums/a627/vwcar_l2/59an/19_zps10f03c8d.jpg

Planen har varit hela tiden att ha Porschefläkt på bilen, men i brist på diverse delar å info så blir de vanlig kåpa och "original" utseende nu.
Kommer även att försöka bygga/göra så mycket som möjligt utav delar jag har hemma  ICQ/ab
Kan hända att de byts motor nångång i framtiden så Porsche delarna är INTE till salu  ICQ/af

Så här ser ju ett typ1 remhjul ut

http://i1287.photobucket.com/albums/a627/vwcar_l2/59an/20_zpsdd17706c.jpg

Å det passar inte direkt på en typ4 motor utan de måste modifieras.
Det ska svarvas plant på baksidan, centrumhålet ska tas upp nån mm och borras lite hål för fastsättningen.
Har inte lämnat iväg det till svarvis ännu, ska väl åka dit om ett par dagar

http://i1287.photobucket.com/albums/a627/vwcar_l2/59an/21_zps1a84e118.jpg

http://i1287.photobucket.com/albums/a627/vwcar_l2/59an/22_zps91c0a506.jpg

http://i1287.photobucket.com/albums/a627/vwcar_l2/59an/23_zps1f5e0b56.jpg

Har börjat fixa med oljekylarfästet, tagit bort de 2 övre pinnbultarna eftersom dom är för korta om man ska få dit typ4 kylaren

http://i1287.photobucket.com/albums/a627/vwcar_l2/59an/24_zps0aedd256.jpg

Skillnaden mellan kylarna

http://i1287.photobucket.com/albums/a627/vwcar_l2/59an/52_zpse0e62985.jpg

Eftersom kylaren blir flyttad å kommer få slanganslutningar så behövs inte original olje hålen, så jag borrade upp hålen lite och gängade dom till M12 å i med ett par pluggar

http://i1287.photobucket.com/albums/a627/vwcar_l2/59an/25_zps284cc19d.jpg

http://i1287.photobucket.com/albums/a627/vwcar_l2/59an/27_zps4706c610.jpg

Generatorfoten ska kapas enligt strecken på bilden å enligt boken ska oljepåfyllningsröret kapas loss

http://i1287.photobucket.com/albums/a627/vwcar_l2/59an/28_zpsc5ef48be.jpg

Tog med den till jobbet för att kapa den

http://i1287.photobucket.com/albums/a627/vwcar_l2/59an/29_zps7c590ad2.jpg

Men kände direkt när jag kapat den att de blir jäkligt mycket extra jobb med att få den snygg så det blev till att bygga nytt istället  ICQ/ab

Hålsågade änden på ett lagom fyrkantsrör

http://i1287.photobucket.com/albums/a627/vwcar_l2/59an/30_zps429f7e99.jpg

Svetsade i ett par gänggods så att jag kan skruva ihop foten hemma å ha den fixerad vid svetsning utan att allt halkar snett

http://i1287.photobucket.com/albums/a627/vwcar_l2/59an/31_zps089abb0e.jpg

Bottenplattan kommer beskäras när jag vet hur allt ska placeras
Lika bra att bygga ett par extra när jag ändå håller på, har några till motorer som bara står å väntar...  ICQ/af

http://i1287.photobucket.com/albums/a627/vwcar_l2/59an/32_zpscbd2d9c7.jpg

http://i1287.photobucket.com/albums/a627/vwcar_l2/59an/53_zpsd6161b47.jpg

Har även börjat pyssla med oljepåfyllningen  ICQ/ag 

http://i1287.photobucket.com/albums/a627/vwcar_l2/59an/56_zps9acd5acd.jpg

http://i1287.photobucket.com/albums/a627/vwcar_l2/59an/57_zps840ea154.jpg

http://i1287.photobucket.com/albums/a627/vwcar_l2/59an/59_zpscf8eada7.jpg

http://i1287.photobucket.com/albums/a627/vwcar_l2/59an/58_zps96e5de56.jpg

Rätt fränt att en växelströmsgenerator från en -70talare har samma hålbild som en gammal 30hk kåpa, varför ändra nåt som funkat i alla år..  ICQ/ab

http://i1287.photobucket.com/albums/a627/vwcar_l2/59an/33_zps1881852a.jpg

Dock så tar fläkten i kåpan på insidan där pennan pekar

http://i1287.photobucket.com/albums/a627/vwcar_l2/59an/34_zps688d64c7.jpg

Tidigare ägare hade nog bråttom när han spände remmen sist, hur kan man missa att ett skims sticker ut  Default/hmm  ICQ/ad

http://i1287.photobucket.com/albums/a627/vwcar_l2/59an/35_zpsb2f5861b.jpg

Skillnad mellan kåporna

http://i1287.photobucket.com/albums/a627/vwcar_l2/59an/37_zpsac8ce956.jpg

http://i1287.photobucket.com/albums/a627/vwcar_l2/59an/36_zps61944fa0.jpg

Det är baksidan på 1600 kåpan som jag behöver så de blev till att borra en massa punktsvetsar

http://i1287.photobucket.com/albums/a627/vwcar_l2/59an/38_zpsb236499c.jpg

Å framsidan på 30hk kåpan är de som är värd att spara  ICQ/ab  så då vart det ännu mera punktsvetsar att borra bort
Det var bättre fastsatta styrplåtar på de tidigare kåporna

http://i1287.photobucket.com/albums/a627/vwcar_l2/59an/39_zpsa52249b4.jpg

Lite skillnad på innanmätet

http://i1287.photobucket.com/albums/a627/vwcar_l2/59an/40_zps47c351b3.jpg

Rensade insidan

http://i1287.photobucket.com/albums/a627/vwcar_l2/59an/41_zps83cb934f.jpg

Framsida 30hk på 1600 bakdel

http://i1287.photobucket.com/albums/a627/vwcar_l2/59an/42_zpsfa175b59.jpg

http://i1287.photobucket.com/albums/a627/vwcar_l2/59an/43_zps01b764c6.jpg

http://i1287.photobucket.com/albums/a627/vwcar_l2/59an/44_zps6bebc0e8.jpg

http://i1287.photobucket.com/albums/a627/vwcar_l2/59an/45_zps1d358e8c.jpg

Blev lagom att skära bort yttre styrplåten

Kylplåtarna från typ4 passar ju inte så där jättebra direkt utan måste som allt annat byggas om.
Man behöver 2 uppsättningar kåpor och de ska klyvas på mitten eftersom det bara är delarna från cylinder 1 och 3 som ska användas

Original till liggande fläkt

http://i1287.photobucket.com/albums/a627/vwcar_l2/59an/46_zps5a5aa9c1.jpg

Lite grovt kapad

http://i1287.photobucket.com/albums/a627/vwcar_l2/59an/47_zps5e6319ee.jpg

http://i1287.photobucket.com/albums/a627/vwcar_l2/59an/49_zps4c731d45.jpg

http://i1287.photobucket.com/albums/a627/vwcar_l2/59an/55_zps618724ba.jpg

http://i1287.photobucket.com/albums/a627/vwcar_l2/59an/54_zps8648adf1.jpg

Måste testa med ett par bussförgasare jag har ligger, bara för att...   ICQ/af

http://i1287.photobucket.com/albums/a627/vwcar_l2/59an/50_zps263110d1.jpg

Får se när jag får tillbaka remhjulen från svarvning (som inte är lämnade ännu  ICQ/ad ) var någonstans fläkten hamnar, kanske kör med typ1 kylaren iaf då de nog blir jäkligt trångt om jag ska bredda oljekylarplåten

http://i1287.photobucket.com/albums/a627/vwcar_l2/59an/51_zps5d1c04c6.jpg

Å nu kommer jag inte nåt längre på bygget eftersom min svets har gett upp efter lång och trogen tjänst, måste skaffa en ny så jag kan svetsa ihop alla lösa plåtar till motorn..

390

Man kan inte annat än att imponeras !
Bra jobbat ! ICQ/ab

easos jovisst.. men kalla mig gärna Andy ICQ/ab

391

Shit vilket jobb! Ser ju kanon ut!

vw typ-1 1967

392

Vad jag önskar att jag la ner den tiden du lägger ner! Shit, imponerande!

393

Spännande bygge..kommer följas! ICQ/ab

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..

394

En riktig know how.. Snyggt jobbat!!   ICQ/ag

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

395

Är det inte bättre att modifiera en aluremskiva istället för orginalet? Skönt med märkning runt om gämfört med hacken i originalet.

396

Den här bilen får aldrig bli klar..... ICQ/ab Tycker det är fantastiskt roligt att läsa dina uppdateringar och du gör ett jättefint jobb!!!!

Stolt medlem av Das Auspuff

397

Fantastiskt jobb!
T o m frugan läser den här tråden med intresse. Och bryr sig normalt inte om bilar alls.
Bättre betyg kan du knappast få :-D

398

easos skrev:

Man kan inte annat än att imponeras !
Bra jobbat ! ICQ/ab

Malman80 skrev:

Shit vilket jobb! Ser ju kanon ut!

Kroffe skrev:

Vad jag önskar att jag la ner den tiden du lägger ner! Shit, imponerande!

pompejus skrev:

Spännande bygge..kommer följas! ICQ/ab

michaelth skrev:

En riktig know how.. Snyggt jobbat!!   ICQ/ag


Tackar!  ICQ/ab

Niklas skrev:

Är det inte bättre att modifiera en aluremskiva istället för orginalet? Skönt med märkning runt om gämfört med hacken i originalet.

Vore nog inte helt fel, skulle även vara snyggare, + att de då höjer effekten minst 10 hk  ICQ/ag  ICQ/af
Tyvärr så har jag inget sånt, har du nåt du vill bli av med  ICQ/ab  ICQ/ag

Dello skrev:

Den här bilen får aldrig bli klar..... ICQ/ab Tycker det är fantastiskt roligt att läsa dina uppdateringar och du gör ett jättefint jobb!!!!

Tackar!
Måste tyvärr meddela att jag hemskt gärna vill ha den klar nångång  Default/lol , men frukta inte, jag har 10 bilar till att renovera.
Sen oavsett om de blir buss/pickis/cab/pickis/nån oval, eller dubbelhytten så kommer de komma bilder under renoveringen  ICQ/af

399

Pellehonk skrev:

Fantastiskt jobb!
T o m frugan läser den här tråden med intresse. Och bryr sig normalt inte om bilar alls.
Bättre betyg kan du knappast få :-D

Default/lol  Default/lol  Tackar!!  Default/lol

400

car_l skrev:
Niklas skrev:

Är det inte bättre att modifiera en aluremskiva istället för orginalet? Skönt med märkning runt om gämfört med hacken i originalet.

Vore nog inte helt fel, skulle även vara snyggare, + att de då höjer effekten minst 10 hk  ICQ/ag  ICQ/af
Tyvärr så har jag inget sånt, har du nåt du vill bli av med  ICQ/ab  ICQ/ag

Ska se om jag har något, men är tveksam.