1 Senaste redigerad av Kurvan (2012-10-09 07:15:49)

Någon som vet var en växellåda med serienummer 87979 är för typ och årsmodel

Post's attachments

100_1290 boxer.jpg, 50.97 kb, 448 x 336
100_1290 boxer.jpg 50.97 kb, 309 downloads since 2012-10-08 

2

Tog en bild som kanske förklarar bättre

3

Kurvan skrev:

Tog en bild som kanske förklarar bättre

Och var är den?  Default/hmm

4

Kurvan skrev:

Någon som vet var en växellåda med serienummer 87979 är för typ och årsmodel

Är det en buss eller bubbla låda ????

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

5

Nu finns bild upplagd.... och det är en bubbla låda

6

Jag har en likadan låda jag.. men hittar ingen info om den.:-)

7

Har forskat på nätet och det som verkar konstigt är att det borde vara bokstäver framför numret, men så verkar inte vara fallet med denna !!!

8

Jag har också en utan bokstäver som jag inte hittar någon info om. Det bör vara en typ3-låda från 1964, men det skulle vara kul att veta säkert.

http://i7.photobucket.com/albums/y294/callesundin/Vxellda02.jpg

/Calle

9 Senaste redigerad av PPRMicke (2012-10-09 16:47:02)

Ett tips om lådor
Om växel lådshuset har två oljepluggar i botten är den före <1968 (lilla pinjong lagret )
Om den har en så är den en 1968> eller senare  (stora pinjonglager som är samma som t2(002) )
det fanns två slutväxlingar på den tiden (<68)
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

10

Tack för svaret, då är det en låda före 68 med två oljepluggar
Vilka var dom två slutväxlingarna ?

11

Bokstäverna före växellådsnumret kom någon gång i slutet av 60-talet.

12

1200 @34hk = 4,375 (35:8)  1300@40hk = 4,375  om det är en 1500@44hk =4,125 (33:8)
//// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

13

Om man nu bara har numren, hur letar man då efter rätt utväxling?
9055079 korta hubbar
9803734 långa hubbar

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

14

Mogge skrev:

Om man nu bara har numren, hur letar man då efter rätt utväxling?
9055079 korta hubbar
9803734 långa hubbar

Det har ingen betydelse om det är lång eller kort hubb 
är det en 1300cc så har du svaret högre upp  ( det som kan skilja är vilken trea som sitter i lådan ) (det finns bara tre utväxlingar )
Du har två oljepluggar i botten  ICQ/ab
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

15

PPRMicke skrev:
Mogge skrev:

Om man nu bara har numren, hur letar man då efter rätt utväxling?
9055079 korta hubbar
9803734 långa hubbar

Det har ingen betydelse om det är lång eller kort hubb 
är det en 1300cc så har du svaret högre upp  ( det som kan skilja är vilken trea som sitter i lådan ) (det finns bara tre utväxlingar )
Du har två oljepluggar i botten  ICQ/ab
/// M

Jag har en -61 med långa hubbar så jag undrar om någon bytt hela lådan eller bara drivaxlar och drivaxelrör.
Japp 2 oljepluggar i botten.
Då den med korta hubbar har vänt kronhjul så flyttar jag över drivaxlarna och drivaxelrören och bromsarna som jag har trummor till.
Då passar de breddade hjulen bättre innanför skärmarna.

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

16

Mogge skrev:
PPRMicke skrev:
Mogge skrev:

Om man nu bara har numren, hur letar man då efter rätt utväxling?
9055079 korta hubbar
9803734 långa hubbar

Det har ingen betydelse om det är lång eller kort hubb 
är det en 1300cc så har du svaret högre upp  ( det som kan skilja är vilken trea som sitter i lådan ) (det finns bara tre utväxlingar )
Du har två oljepluggar i botten  ICQ/ab
/// M

Jag har en -61 med långa hubbar så jag undrar om någon bytt hela lådan eller bara drivaxlar och drivaxelrör.
Japp 2 oljepluggar i botten.
Då den med korta hubbar har vänt kronhjul så flyttar jag över drivaxlarna och drivaxelrören och bromsarna som jag har trummor till.
Då passar de breddade hjulen bättre innanför skärmarna.

Vill bara tillägga  att drivaxlarna är en del av bakaxelen
Om den har vänt kronhjul är det till en Typ2 (med växlar ute vid hjulen) då får man shimsa om kronhjulet om den skall in i en bubbla
Ps 61 lådorna är bara en årsmodell  sen ändrade man typ noskonen o infästning
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

17

Är bilen klar ?

18

PPRMicke skrev:
Mogge skrev:
PPRMicke skrev:

Det har ingen betydelse om det är lång eller kort hubb 
är det en 1300cc så har du svaret högre upp  ( det som kan skilja är vilken trea som sitter i lådan ) (det finns bara tre utväxlingar )
Du har två oljepluggar i botten  ICQ/ab
/// M

Jag har en -61 med långa hubbar så jag undrar om någon bytt hela lådan eller bara drivaxlar och drivaxelrör.
Japp 2 oljepluggar i botten.
Då den med korta hubbar har vänt kronhjul så flyttar jag över drivaxlarna och drivaxelrören och bromsarna som jag har trummor till.
Då passar de breddade hjulen bättre innanför skärmarna.

Vill bara tillägga  att drivaxlarna är en del av bakaxelen
Om den har vänt kronhjul är det till en Typ2 (med växlar ute vid hjulen) då får man shimsa om kronhjulet om den skall in i en bubbla
Ps 61 lådorna är bara en årsmodell  sen ändrade man typ noskonen o infästning
/// Micke

Jag har byggt om drivaxelrör till min splitbuss (förlängt), men det är väl inga problem att byta från långa till korta drivaxlar?
Jag har vänt kronhjulet själv för länge sen........ Fråga inte........  ICQ/an
Hur ser jag om det är en -61låda?
/Mogge

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

19

Mogge skrev:
PPRMicke skrev:
Mogge skrev:

Jag har en -61 med långa hubbar så jag undrar om någon bytt hela lådan eller bara drivaxlar och drivaxelrör.
Japp 2 oljepluggar i botten.
Då den med korta hubbar har vänt kronhjul så flyttar jag över drivaxlarna och drivaxelrören och bromsarna som jag har trummor till.
Då passar de breddade hjulen bättre innanför skärmarna.

Vill bara tillägga  att drivaxlarna är en del av bakaxelen
Om den har vänt kronhjul är det till en Typ2 (med växlar ute vid hjulen) då får man shimsa om kronhjulet om den skall in i en bubbla
Ps 61 lådorna är bara en årsmodell  sen ändrade man typ noskonen o infästning
/// Micke

Jag har byggt om drivaxelrör till min splitbuss (förlängt), men det är väl inga problem att byta från långa till korta drivaxlar?
Jag har vänt kronhjulet själv för länge sen........ Fråga inte........  ICQ/an
Hur ser jag om det är en -61låda?
/Mogge

Det kommer bli bra
Det som man skall tänka på är att man har samma färgmärkning på drivaxlarna om man vill ha det super bra
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke