51

Varför vill du ha oljesystemet på det viset? Måste vara bättre att få ut all olja till kylaren och sedan styra hur mycket som ska kylas med en termostat. Som du har det nu kommer bara den olja som inte ska ut till lagren gå genom kylaren.

Jag hade alla dar i veckan gått på ett gammalt hederligt fullflödessystem. Nu har du ingen kontroll på hur mycket olja som går ut till filter och kylare och kan inte kontrollera värmen.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

52

Svwerker skrev:

Varför vill du ha oljesystemet på det viset? Måste vara bättre att få ut all olja till kylaren och sedan styra hur mycket som ska kylas med en termostat. Som du har det nu kommer bara den olja som inte ska ut till lagren gå genom kylaren.

Jag hade alla dar i veckan gått på ett gammalt hederligt fullflödessystem. Nu har du ingen kontroll på hur mycket olja som går ut till filter och kylare och kan inte kontrollera värmen.

Oljan går ut från oljepumpslocket direkt till ett filter sedan till en termostat och sedan in till ovansidan på blocket genom adaptera som är borrad och pluggad så oljan ska ledas ner till lagren. På termostaten är en kylare inkopplad. 100% filtrering och kontroll av kylningen på oljan + kortare slangar.  ICQ/af

53

Ok trodde att du tog ut oljan i adaptern.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

54

har nu bytt till brytarlöst tändning, väldigt smidigt och gick bara på 350kr med frakt från UK
Krävde tändspole med minsta resistans 1,5ohm, min ligger på 3-3,1ohm  så det va ju lugna puckar.
Hade det gjort någon skillnad om spolen låg på 1,5ohm ist för 3?
http://forumbilder.se/images/652201210140288ce.jpg
http://forumbilder.se/images/2a220121011465ca5.jpg

Eftersom vippan är nerslipad för att det inte ska behövas så många brickor under vippaxeln, har jag slipat lite i gängningen på vipporna för att olja ska ta sig till ställskruven (med kula) som behöver oljeförsörjning. ska använda mig av 1.1-1 ist för 1.25-1 vipor då detta ska funka bättre med kammen.
http://forumbilder.se/images/f12201292856P185a.jpg

55

Har fått väldigt lite tid i garaget på sistonde, men har iaf blivit klar med bakvagnen. Bytt alla bussningar till uretan, sänkt ett steg yttre och kladdat på färg så det ser bra ut på avstånd  ICQ/ad
http://forumbilder.se/images/a6292012909081fd4.jpg
http://forumbilder.se/images/5f29201291109b3f1.jpg
http://forumbilder.se/images/4d29201291510868e.jpg
När jag drog loss trumman för att montera handbromsvajern hade en mus fyllt trumman med fågelfrö, hittade lite förråd överallt i garaget sen..
http://forumbilder.se/images/4929201291244e786.jpg
Idag bytte jag till mig ett AB Långblock 1300cc med DP toppar jag hade tänkt ha i något framtida 1200cc trimprojekt  ICQ/af

56

Har ägnat fredakvällen till att renovera en gammal fördelare jag haft liggandes, skitig som satan och gick knappt runt men sen blev den fin och allt rör sig som det ska. Saknar konding och vakuumklocka bara... hade tänkt använda den till AB motorn med en pict-34 förgasare?!?!?
Fördelar nr: 113 905 205 AL (kommer från en 1302S AD 1600 har jag för mig)
http://forumbilder.se/images/3d201371258PMb8ee.jpg
http://forumbilder.se/images/b0201371551PMafae.jpg
http://forumbilder.se/images/dc201371753PMee46.jpg
http://forumbilder.se/images/57201372020PMc1ec.jpg
http://forumbilder.se/images/ff201372350PM09b2.jpg
Idag på vägen hem till föräldrarna började Venton bröla. Sista burken hade rostat loss och hängde i bara gummiupphängningen, tur va att man hade två Mariestad liggandes så man kunde få dit burken igen  ICQ/af

57

Avgasrören har fått en omgång med stålborste, svetsat fast extraflänsar då det inte funkade så bra att klämma fast rören och lite färg.
Topparna ska få nya vinklar på sätena nästa vecka. Sen e det bara plana topparna kvar innan allt kan monteras igen. ICQ/ab
http://forumbilder.se/images/7a0201384321Pd510.jpg

58

niklasg skrev:

Oljan går ut från oljepumpslocket direkt till ett filter sedan till en termostat och sedan in till ovansidan på blocket genom adaptera som är borrad och pluggad så oljan ska ledas ner till lagren. På termostaten är en kylare inkopplad. 100% filtrering och kontroll av kylningen på oljan + kortare slangar.  ICQ/af

I somras så kopplade jag tillfälligt in en tryckmätare mellan motor och filter, bara för att kolla. Låg väl uppåt 14 Kg tryck vid kallstart !
Så jag rekommenderar HP1 filter och hydraulslang (pressad) just mellan oljepumpslocket och filterhållare.

Jodå, jag sköt en filterpackning oxå en morgon......

59

Dålig bild men vill ju visa att något hänt!
Topparna har planats 4 mm, behövde plana 3mm för att uppnå ca 9:1 i komp  men tyckte att det inte skadade att öka lite till ICQ/ad
Sätena har sänkts lite och fått nya vinklar, det som är kvar nu är att mäta förbränningsrummen och fixa så det e lika sen e det bara allt jobbigt kvar med att korta stötstänger osv..
Har påbörjat lite funderingar på ett nytt gasreglage då det jag haft innan glappar som fan! Vill ha det helt dolt bakom kåpan är tanken. Nu e det gjort från delar från det gamla reglaget en m6 långbult fylld med lödtenn omgängad till m5 så just nu är det rätt vingligt. Skulle behöva ett "vänster" m5 gängsnitt, någon som vet vart man kan köpa?
http://www.forumbilder.se/CDB1V/img-0789.JPG
http://www.forumbilder.se/CDB1V/img-0784.JPG
http://www.forumbilder.se/CDB1V/img-0782.JPG
http://www.forumbilder.se/CDB1V/img-0783.JPG
http://www.forumbilder.se/CDB1V/img-0786.JPG

60

Köp ett sådant där wirekitt hos logmeck den kan du ju sätta bakom kåpan

VW typ1 1961  ????hp
VW typ1 1965 1500T
VW typ1 1973  350hp

61

77.an skrev:

Köp ett sådant där wirekitt hos logmeck den kan du ju sätta bakom kåpan

Har det som reservlösning, jobbar med lite låg budget just nu så ska försöka få ihop något enkelt först först.

62

77.an skrev:

Köp ett sådant där wirekitt hos logmeck den kan du ju sätta bakom kåpan

x 2 !

Men det är nog inte "bara" heller att montera bakom fläkthuset......
Troligen behövs längre wirar, men om du tar kontakt så kan troligen Göran anpassa kittet efter dina önskemål ?-)

http://logmech.se/produkter/motor/gasreglage/

63

mettis skrev:
77.an skrev:

Köp ett sådant där wirekitt hos logmeck den kan du ju sätta bakom kåpan

x 2 !

Men det är nog inte "bara" heller att montera bakom fläkthuset......
Troligen behövs längre wirar, men om du tar kontakt så kan troligen Göran anpassa kittet efter dina önskemål ?-)

http://logmech.se/produkter/motor/gasreglage/

Tanken e att fläkthuset ska va smidigt att montera av och på för att komma åt gasreglaget. Med en logmech gasreglage måste jag ändå bygga ett ställ till då ja inte vill ha rullen monterad på fläkthuset.

64

Hittade ett vänster gängsnitt på ebay nu 65kr. annars hittade jag bara för 550kr här i Sverige Default/yikes

65

Det blir ju inte så enkelt att synca med reglaget framför kåpan och stämmer geometrin över hela registret och på varm och kall motor? Det kan skilja runt 1 mm mellan topparna på en varm respektiva kall motor.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

66

Svwerker skrev:

stämmer geometrin över hela registret och på varm och kall motor? Det kan skilja runt 1 mm mellan topparna på en varm respektiva kall motor.

  hade en tanke att om armarna på förgasande är längre påverkar denna skillnad mellan kall/varm motor mindre än med korta. Armarna ska sitta 45grader i förhållande till gasspjället så stämmer geometrin.

67

niklasg skrev:
Svwerker skrev:

stämmer geometrin över hela registret och på varm och kall motor? Det kan skilja runt 1 mm mellan topparna på en varm respektiva kall motor.

  hade en tanke att om armarna på förgasande är längre påverkar denna skillnad mellan kall/varm motor mindre än med korta. Armarna ska sitta 45grader i förhållande till gasspjället så stämmer geometrin.

Om motorn växer kommer den ena eller båda förgasarna att öppnas.
Hur tänkte du koppla ihop det med gasvajern?

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

68

Nu e topparna klara! slipade bort minsta lilla kan runt sätena så allt skulle kännas slätt.
Förbräningsrummen hamnade på 45cc till slut vilket enligt min "huvudräkning" ska ge 9,85:1 i komp, vilket jag e rätt nöjd med. (76slag, 87borr, 1mm vändhöjd)
Kände att cylindern kom lite för nära med kylflänsarna så jag slipade ut rätt mycket runtom för att va säker att inget kommer tar i så det inte tätar bra. (skitfult)
Fjädrar, vippor bryggor och allt fick sig ett bad innan montering och lite 5-56. Använder samma klägg som man har till inkörning av kammen till smörjnig av vippor och ventiler.
cyl:1 har småfjädrar så jag kan kolla längd på stötstänger sen.

Tycker tändstiften sticker in lite mycket, man kan se lite gänga som tittar fram, kan man använda vanliga m12 brickor (typ rostfritt) som distans eller ska man ha koppar i så fall vart kan man köpa det?
http://www.forumbilder.se/CDB86/img-0796.JPG
http://www.forumbilder.se/CDB87/img-0802.JPG
http://www.forumbilder.se/CDB87/img-0798.JPG
http://www.forumbilder.se/CDB87/img-0801.JPG

69

niklasg skrev:

Bänkades 2012 på Bugrun till 98,7hk 5200rpm med std bestyckning på gasarna,
så det sket sig med 100hk-målet.

Planen är att ha kvar blocket 1806cc.
Byta kolvringar
Öka kompet till 1/9-9,5.
Fixa till förbränningsrummet.

Du har säkert redan tänkt på det och jäg såg även dina vita stift på en av dina bilder. Men rätt bestyckning är massor av effekt.

Vi gjorde ett test i en bromsbänk med en 1600 motor, utväxlade vippor, lätt maserade toppar, 270 graders trimkam och dubbla IDF 40

Med "originalbestyckning" dvs räknat enligt tabeller haslring x4= huvud m.m. så lämnade motorn 64hk och hade vita stift. Upp en storlek i huvud så hade vi 73hp och lite brunare men fortfarande för ljusa stift. Upp mera i huvud och vi landade på 84hp och snygg färg på stiften. 31% effektökning med att bara bestycka rätt.

Lite krasst kan man ju säga att om du hade bestyckat dina gasare rätt skulle samma effektökning kunnat ge dig 129hp...  Nu är det ju inte så, alla motorer är ju individuella, Men det jag vill säga är att det ligger mycket bortglömd effekt i korrekt förgasarlängkagegeometri, synkronisering samt bestyckning.

Man vet inte att man inte kan innan man provat.

70

David, Luleå skrev:
niklasg skrev:

Bänkades 2012 på Bugrun till 98,7hk 5200rpm med std bestyckning på gasarna,
så det sket sig med 100hk-målet.

Planen är att ha kvar blocket 1806cc.
Byta kolvringar
Öka kompet till 1/9-9,5.
Fixa till förbränningsrummet.

Du har säkert redan tänkt på det och jäg såg även dina vita stift på en av dina bilder. Men rätt bestyckning är massor av effekt.

Vi gjorde ett test i en bromsbänk med en 1600 motor, utväxlade vippor, lätt maserade toppar, 270 graders trimkam och dubbla IDF 40

Med "originalbestyckning" dvs räknat enligt tabeller haslring x4= huvud m.m. så lämnade motorn 64hk och hade vita stift. Upp en storlek i huvud så hade vi 73hp och lite brunare men fortfarande för ljusa stift. Upp mera i huvud och vi landade på 84hp och snygg färg på stiften. 31% effektökning med att bara bestycka rätt.

Lite krasst kan man ju säga att om du hade bestyckat dina gasare rätt skulle samma effektökning kunnat ge dig 129hp...  Nu är det ju inte så, alla motorer är ju individuella, Men det jag vill säga är att det ligger mycket bortglömd effekt i korrekt förgasarlängkagegeometri, synkronisering samt bestyckning.

Har ett par 44idf på gång som ska va bestyckade för en 1915cc. Tror det blir en bra början, får se om den går lite rikt i värsta fall ICQ/ad

71 Senaste redigerad av David, Luleå (2013-02-05 14:37:26)

niklasg skrev:
David, Luleå skrev:
niklasg skrev:

Bänkades 2012 på Bugrun till 98,7hk 5200rpm med std bestyckning på gasarna,
så det sket sig med 100hk-målet.

Planen är att ha kvar blocket 1806cc.
Byta kolvringar
Öka kompet till 1/9-9,5.
Fixa till förbränningsrummet.

Du har säkert redan tänkt på det och jäg såg även dina vita stift på en av dina bilder. Men rätt bestyckning är massor av effekt.

Vi gjorde ett test i en bromsbänk med en 1600 motor, utväxlade vippor, lätt maserade toppar, 270 graders trimkam och dubbla IDF 40

Med "originalbestyckning" dvs räknat enligt tabeller haslring x4= huvud m.m. så lämnade motorn 64hk och hade vita stift. Upp en storlek i huvud så hade vi 73hp och lite brunare men fortfarande för ljusa stift. Upp mera i huvud och vi landade på 84hp och snygg färg på stiften. 31% effektökning med att bara bestycka rätt.

Lite krasst kan man ju säga att om du hade bestyckat dina gasare rätt skulle samma effektökning kunnat ge dig 129hp...  Nu är det ju inte så, alla motorer är ju individuella, Men det jag vill säga är att det ligger mycket bortglömd effekt i korrekt förgasarlängkagegeometri, synkronisering samt bestyckning.

Har ett par 44idf på gång som ska va bestyckade för en 1915cc. Tror det blir en bra början, får se om den går lite rikt i värsta fall ICQ/ad


Det är så man tänker när det blir fel. Motorn kommer säkert att gå och det kommer att kännas som om det är effekt i den. Men varför lägga massa tid på att mäta förbränningsrum, nändhöjder, porta kanalar m.m. och sen bara nöja sig med att förgasarna "borde fungera"?
När du skrivier "ska vara", hur är det gjort? har de läst av tändstift och lambda eller har de följt en tabell och slängt i en "standard bestyckning", vad hade den motorn för toppar, kam avgassystem, vad satt den i för bil? Allt det spelar ju roll.

Inte säkert att den går rikt. Är halsringarna för stora får du kanske för lite vakum så att den går snålt. Men som sagt även om den går kan du ju hitta 20 hästar till i rätt bestyckning. Och de hästarna är ju i stort sett gratis.

Man vet inte att man inte kan innan man provat.

72

niklasg skrev:

Tycker tändstiften sticker in lite mycket, man kan se lite gänga som tittar fram, kan man använda vanliga m12 brickor (typ rostfritt) som distans eller ska man ha koppar i så fall vart kan man köpa det?

Det finns shims för tändstift. De har man mest till att rotera stiftet så att gnistgapet är vänt åt rätt håll i förbränningsrummet för effektivare förbränning.

Gogglade på "spark plug indexing shims"

http://www.csr-performance.com/shop/cat … g-indexing

Typ denna produkt du vill ha. Men vilka återförsäljare som finns? Hansen racing? Lövén? KGtrimning? De borde väl ha.

Man vet inte att man inte kan innan man provat.

73

niklasg skrev:

Har ett par 44idf på gång som ska va bestyckade för en 1915cc. Tror det blir en bra början, får se om den går lite rikt i värsta fall ICQ/ad

Vet förgasaren hur stor motorn är eller skiter den i det och bara bryr sig om hur mycket luft som passerar?
Hur mycket effekt gav den 1915?

Du är ute på hal is som faktiskt kan göra att allt du investerat i tid och pengar kan gå om intet. Du måste se till att bestycka rätt annars är kan din motor i bästa fall ge väldigt lite effekt och i värsta fall går den varm, bränner ventiler, kolvar mm.
Då låg på gränsen som den var med tanke på hur stiften såg ut.
Förstår inte varför du ska byta ett par förgasare som kommer att fungera med lite ombestyckning till något annat som kräver ombestyckning. Du vinner ingenting på bytet.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

74

Men det e klart dom ska bestyckas om när jag väl fått igång motorn sen. Hoppas bli klar tidigt så man hinner ställa in allt. bestyckning, hjulinställning, ljus... oftast har motorn åkt in i bilen någon dag innan BR bara.
Jag ville ha ett par 44:or då jag fått svar att 40:or är nära på förlitet + Att jag har andra planer för 40:orna.
Förgasarna kommer från Iwdals 550 spyder.

75

Långblocket är nu monterat. Stötstänger är kapade efter några timmars pillande med geometrin. Kylplåtarna är fixade så de passar någorlunda nu när motorn är 8mm smalare.
Har byggt på gasreglaget nu och bytt idé helt då det blev för krångligt med en länkstång som gick mellan förgasarna så det blir två stänger istället. Använt en alu-skena 40mm bred 3mm tjock som jag gjort fem olika bricker av, satt ihop, slipat, borrat. Fästet mot blocket är gjort av en vinkel jag hade liggandes som kändes rejäl och stabil, den är visserligen bara fäst mot blocket med en bult men känns ändå stabilt. gasreglaget är placerat i mitten på blocket och mitt emellan länkarmarna på förgasarna så alla vinklar ska va lika, har fått borra ett nytt hål för gasvajern i främre plåten närmre mitten. Det går även att reglera höjden på gasreglaget lite genom att skruva på muttrarna.
http://www.forumbilder.se/CDCAH/img-0812.JPG
http://www.forumbilder.se/CDCAG/img-0832.JPG
http://www.forumbilder.se/CDCAG/img-0828.JPG
http://www.forumbilder.se/CDCAH/img-0866.JPG
http://www.forumbilder.se/CDCAH/img-0869.JPG