Jag tycker du ska svetsa ihop en muff som du sätter på turbon, istället för luftfiltret. Med en tryckluftsnippel i muffen kan du provtrycka systemet och märker direkt om någonting läcker.
Annars kan du råkat ut för att fått in nått i turbon, avgashuset, som bromsar flödet.
Jag har haft en bit ventilstyrning fastkilad där en gång, blev väldigt dåligt ladd...
Provtryckte igår, hörde att det pyste lite vid ett av de gamla tygomspunna insugsmuffren men det tystnade när jag flyttade på den slangklämman någon mm , skulle egentligen behöva byta dem. Sen hade jag en liten svetspor på sugsidan. dvs inga så stora läckage att det borde spela någon större roll. Nej rev bort turbon nyss och fick en tydlig förklaring... väldigt likt förra turbon, men på kort tid.
Mutter lös och slagit sönder luftpropellern, axeln av så avgassidans propeller går att röra. Så nu blir jag nyfiken på om det är slumpen eller någon orsak, lossnar muttern först och gör så axeln går av eller lossnar den efter tro? Tror nog den fått olja som den ska, (jag fyllde den dock inte först när den var ny, kanske man borde?) Oljan kommer härifrån
Sen en grov retur ner i ventilkåpan.
Bilar: Westfalia 1974, Dubbelhyttspickup 1978, Golf 1983, 911 1971
Insta: Rm_engrg
Säkert att du har olja fram till turbon?
Har du kört runt motorn en sväng innan start så ska den ju fyllts med olja ganska fort.
Men kan brist på olja få muttern att lossna?
Sjukt att det är samma fel........
Kan bristen på olja få axeln att tvärnypa och då fortsätter turbinen att snurra och tar med muttern och det lossnar?
Surt
jag får väl laga och nästa gång ha returen lös från ventilkåpan en stund så jag ser att det kommer.
Bilar: Westfalia 1974, Dubbelhyttspickup 1978, Golf 1983, 911 1971
Insta: Rm_engrg
Varför inte flytta oljetrycksgivaren till turbon?
Sen är det viktigt att det inte är något mottryck i din ventilkåpa för då rinner inte oljan ur turbon som den ska,
Anders
Google är min vän.
Verkar som oljebrist kan vara orsaken.
https://www.youtube.com/watch?v=_hlsxlDbqoY
Men kan brist på olja få muttern att lossna?
Sjukt att det är samma fel........
Kan bristen på olja få axeln att tvärnypa och då fortsätter turbinen att snurra och tar med muttern och det lossnar?
Surt
Ja brist på olja på i nåt som snurrar så fort som en turbo är ingen höjdare. Till slut skär lagren.
Ja jäklar vad den verkar lossna lätt på filmen, ska gå igenom oljesystemet, har kört med ett biltemafilter nu, kan det flöda för dåligt också tro? tar ju oljan efter där.
Sen är jag så jäkla dålig på att låta bilen gå på tomgång en stund innan man stänger av...
Bilar: Westfalia 1974, Dubbelhyttspickup 1978, Golf 1983, 911 1971
Insta: Rm_engrg
Du det är inte så jävla dumt att du glömt att ta upp hål för returen i kåpan. En polare glömde det till sin vevhusvent engång när det var lite bråttom.
Och det tog ett tag att hitta varför den tröck ur sig olja över allt och det berodde på att där fans inget hål.
En tanke bara
VW typ1 1965 1500T
VW typ1 1973 350hp
Hehe, nej föregående ägare har gjorde det där men det är riktigt gjort.
Bilar: Westfalia 1974, Dubbelhyttspickup 1978, Golf 1983, 911 1971
Insta: Rm_engrg
Lagade den nya turbon med ett kitt från Nerings, busenkelt och grym service, levererades inom 24h.. Båda gångerna, ja råkade beställa fel först, det finns visst två olika avgasturbiner på K03, men den tog de glatt tillbaka.
Sen tror jag att jag hittade boven, orkar inte blåsa igenom denna
Så nu passade jag även på att gå till AN6.
Sen passade jag även på att lägga till en extra sump, skadar väl inte med lite mer olja.
Hoppas jag hinner prova imorgon.
Bilar: Westfalia 1974, Dubbelhyttspickup 1978, Golf 1983, 911 1971
Insta: Rm_engrg
Finns det någonstans där de säljer nya växellägesdekaler? Borde ju finnas ett litet behov eftersom trycket sitter så dåligt. Min såg skabbig ut, letat på nätet men inte hittat.
Fick bli lite kvällspyssel med gnuggisar, vita 5mm´s, strecken klippte jag från Letrasetloggan, ser nu på bilden att jag gjorde lite fel med hakstrecket till backen, men men nu kommer jag att kunna lägga i 3an hädanefter iaf
Bilar: Westfalia 1974, Dubbelhyttspickup 1978, Golf 1983, 911 1971
Insta: Rm_engrg
http://www.vwcsp.se/product.asp?hkat=12 … =111857399
Förvisso inte vitt men silver på transparent.
Finns det någonstans där de säljer nya växellägesdekaler? Borde ju finnas ett litet behov eftersom trycket sitter så dåligt. Min såg skabbig ut, letat på nätet men inte hittat.
Fick bli lite kvällspyssel med gnuggisar, vita 5mm´s, strecken klippte jag från Letrasetloggan, ser nu på bilden att jag gjorde lite fel med hakstrecket till backen, men men nu kommer jag att kunna lägga i 3an hädanefter iaf
Haha, funderade på samma sak häromdagen.
Tror jag lämnar den till min pinstripare för en extra touch.....
Har en tid haft långt gångna planer på att bygga en diskret skräddarsydd flaklåda som skulle gå att veckla ut ungefär som en lillebror camper.
Hade klurat färdigt nu och skulle i princip bara sätta igång, sen såg jag denna annons häromdagen
hmmm, just denna stämde inte riktigt för mig, blir för hög osv, kollade lite på blocket och hittade då en intressant vagn till salu för en billig peng, Hämtade hem den idag, blev bara 100mil...
det lite ovanliga med glasfiberkarossen lockade mig, känns starkt och lättjobbat. Detta blir alltså ingen husvagn längre för jag tänkta såga sönder den
Ska göra den lätt avtagbar och anpassad för dubbelhytten, måtten på denna vagn verkar passa perfekt, det vertikala snittet hamnar mitt i och kommer sen täcka hela taket framåt och hela rumpan, inspireras lite av CoolFlo campern, tycker den ser fet ut.
Jag har dock väldigt lågt i tak hemma i garaget där jag vill kunna komma in, så kommer få kämpa lite med höjden, fimpar nog av den neråt i höjd med hjulhuset. Eftersom nya golvet kommer hamna i det höga flakläget funkar det inte om jag inte bygger en poptop. Gjorde en snabb paintskiss, ser ut som det kan bli bra.
Finns massa köpes med liknande princip i amerikat
Tips på hur jag skall hissa taket mottages tacksamt. Måste ju gå lite geschwint när tjejerna i familjen ska med ut...
Finns en uppsjö av principer
I usabilen ovan såg jag att de körde med elektriska linjärkolvar
Har också sett att man kan bygga enkla luftcylindrar av pvc-rör och en liten kompressor... men känns lite lockande att skaffa ett par sådan här och sätta i mitten och lyfta med
och sen kanske kompletera med en sådan här båge man fäller upp fram och bak
Synpunkter på det?
Måste planera vidare på detta ett tag, planlösning osv. får vänta på vårsolen så jag kan kapa upp den ute, går nämligen inte in i garaget på höjden än...
Bilar: Westfalia 1974, Dubbelhyttspickup 1978, Golf 1983, 911 1971
Insta: Rm_engrg
Följer med spänning. Pickisar med snigelskal är ju dötuffa! Stor vill-ha-faktor!
Nu är det en 1978 VW Latebay camper
Fastnat i Alfa Romeoträsket: 1970 Alfa 1750 Berlina Sydafrikansk touringbilreplica, Alfa 166 3.0 Zender "GTAprojekt", 2006 Alfa GT 3.2.
Anta att lämmarna ska hänga ner på sidorna, hur gör du med motorluften då?
Demontera lemmarna med snabbsprintar som du använder till ställningen som du skruvar fast skalet på.
Förläng takdelen så du får en fullängdsbädd över hytten, då kan du skippa att lyfta taket rakt upp och ha gångjärn i framkant istället.
Nyttja längden på husvagnen och gör den lite längre bakåt än på skissen så du får till en trevlig dörr och lättare ingång.
För övrigt är jag spekulant på glasfiberlådan för gasol etc om den skall avyttras.
Jo räknar nog tyvärr med att skruva bort lemmarna tillfälligt när denna enhet ska på, Hade varit trevligt om det gått med.. Bredden på vagenen är ~2m och pickisen 1,6 så gömma dem i viss vinkel kanske går men vill få det hyffsat tätt framåt så om lemmarna är i vägen blir det sämre. Räknar också med att styra upp luften under på sidan också.
På
Dörren blir ju lite kass, men räknar med att man kan gömma en stege på sidan bakom dörren, och att man får huka sig lite på väg in, borde gå hyffsat
Hade ju som sagt tänkt hissa rakt
Men det kanske är lättare att vinkla lite som du säger Mogge,
Mednågon sådan här sax så det lyfter lite iaf
Hade egntligen viljat ha huvudänden i stora dubbelsägen framåt men, kanske blir bättre att göra så ändå..
Lådan tror jag att jag skall behålla bak, ha som lönndörr in till motorluckan...
Bilar: Westfalia 1974, Dubbelhyttspickup 1978, Golf 1983, 911 1971
Insta: Rm_engrg
Jag tycker du ska förlänga den framåt.
Du kan ju göra en Eriba Puck höjning också.
Om du inte förlänger taket så behåller du stabiliteten om du behåller taket intakt.
Så en popup på mitten.
Kul projekt, lycka till
124 2017-03-02 11:09:14 Senaste redigerad av rickard m (2017-03-02 11:10:58)
Nu har jag kommit fram till att det bör bli mörkgrön duk i popuppen, har också kommit överfund med lämplig planlösning. Power point är underskattat "cadverktyg"
Har skaffat "westfalia" gångleder och elektriska lyftare.
Hoppas kunna använda en hel del av befintlig inredning, den här bänken borde gå att putsa upp med autosol/stålull
Hoppas kylen funkar, får undersöka det sen:
Vagnen är egentligen ganska fin, hela taket är spännt, undra hur jag får ner det... Finns en del genomföringar som inta ska vara sen så det kanske inte går att återanvända ändå, få se hur fin B-yta det är på glasfibern under
Värmepannan ska jag inte ha kvar
Även väggarna är spända med vit vinyl
Bilar: Westfalia 1974, Dubbelhyttspickup 1978, Golf 1983, 911 1971
Insta: Rm_engrg
Kommer att bli klockren rullande sommarstuga!
Nu är det en 1978 VW Latebay camper
Fastnat i Alfa Romeoträsket: 1970 Alfa 1750 Berlina Sydafrikansk touringbilreplica, Alfa 166 3.0 Zender "GTAprojekt", 2006 Alfa GT 3.2.