Gick bra att få dit nya turbon, gick fint, laddade trevligt 0,5-0,6. När jag skulle dra om en stylad golf utanför Norrköping märkte jag att det ryckte lite, stannade och titta men kunde inte se/hitta något galet men sen dess har den strulat lite och inte vill få upp trycket, mer om det och mina frågor senare... När jag stannade märkte jag dock att det luktade ruttna ägg och batteriet var varmt. Eftersom jag inte var så långt ifrån Biltema fortsatte jag dit, lyckades få ett nytt batteri utan kvitto ifall det var fel på det. Fortsatte resan till Mantorp. När jag kom hem och stannade utanför garaget var den sen stendöd, startmotorn hade gett upp. Fick den renoverad till nyskick hos Blixtservice. När jag väl kunde starta bilen insåg jag att den laddade 18volt så det var nog inte batteriets fel att det kokade... Köpte en ny regulator men blev ingen skillnad, blev till att lämna även generatorn till Blixtservice (shit vad inbyggda trångt de sitter på en typ 4)
Nu blev det äntligen normala värden.
Visste att min termostat var kass/expanderad så kylflärpparna stod öpnna, för att få lite snabbare uppvärmning har jag dragit en manövreringsvajer som jag kan dra i från hytten för att tillfälligt stänga i början. typ 4 meter tråd i ett hölje, går lagom tungt så att jag kan dra ut sen så kryper den tillbaka själv efter några km.
Tror också att jag äntligen kommit till rätta med att motorn gick som en påse nötter första minuten, misstänkte tidigare tempsensorn men när jag mätte den gav den specade värden enligt Haynes, tröttnade till slut och bytte den ändå och nu verkar det bättre Går väldigt fint.
Har också monterat en Blaze Cut automatisk brandsläckare. (tog hem en extra, lägger ut en annons senare)
Åter till Turbon, blir inte klok på den, den svarade någon gång i morse när jag åkte till jobbet men nu ikväll har den vägrat att ge över noll på mätaren och saknar den där trevliga extra knuffen när man trycker på. Noterade att stången till wastegaten var längre justerad jämfört med på min gamla trasiga turbo, hur ska man tänka när man ställer den? precis avslappnad? Sen hade jag en boostratt +/-inkopplad mellan klockan och wastegaten, labbade ändå med lite olika justering på stången men ingen skillnad, provade också att koppla bort ratten och bara ha en slang mellan nipplarna som det satt original när jag fick hem den, och stången kort och lång, ingen skillnad. Då funderade jag på om dumpventilen hade hängt sig i öppet läge men den verkar stängd när jag tog bort den och försökte blåsa i den, provade ända att ta bort den och plugga. ingen skillnad. Kan inte hitta någon slang som hoppat, provade att på tomgång spruta startgas överallt, borde inte varvet öka då om det fanns någon läcka som övertrycket sen annars kunde smita igenom? eller vad kan det annars vara för fel?? tacksam för tips på hjälp, inte så hemma på det här roliga med turbo...
Dalmas (Gustafs) som bor i Tullinge.
Bilar: Westfalia 1974, Dubbelhyttspickup 1978, Golf 1983, 911 1971
Insta: Rm_engrg