76 Senaste redigerad av rickard m (2014-01-22 20:14:51)

HenrikL skrev:
rickard m skrev:

Insåg också att batteriet var slut så passade på nu när jag ändå hade det borta att skära bort en liten ruta plåt (Fein multicutter är grym) som ändå var anfrätt och lyckades pillra ut det den vägen.

Vad använde du för verktyg i din Fein för att skära plåt? Jag har också en sådan och har aldrig kommit på idén att den fungerar även till plåt.

En sådan där tunn skiva med små små tänder på, fungerar inte på stora ytor för de svänger med, men är det lite form så det svarar är det som att skära i smör, när man först kommer igenom vilket tar en lite längre ögonblick, sen är det bara att köra, inte bryta dock för de spröda skivorna går av ganska lätt. En trasig skiva är också bra så länge centrumet är helt, nästan enklare att börja i ett hörn med en sådan. Blir inte varmt heller så färgen blir kvar och ett väldigt fint snitt.

Hittade en film: http://www.youtube.com/watch?v=bmntQd-IHEU

Dalmas (Gustafs) som bor i Tullinge.
Bilar: Westfalia 1974, Dubbelhyttspickup 1978, Golf 1983, 911 1971
Insta: Rm_engrg

77

rickard m skrev:

En sådan där tunn skiva med små små tänder på, fungerar inte på stora ytor för de svänger med, men är det lite form så det svarar är det som att skära i smör, när man först kommer igenom vilket tar en lite längre ögonblick, sen är det bara att köra, inte bryta dock för de spröda skivorna går av ganska lätt. En trasig skiva är också bra så länge centrumet är helt, nästan enklare att börja i ett hörn med en sådan. Blir inte varmt heller så färgen blir kvar och ett väldigt fint snitt.

Hittade en film: http://www.youtube.com/watch?v=bmntQd-IHEU

Tackar! Ska prova nästa gång jag kapar rost.

78

Håller på och mixtrar med ett par luftscoop, har sett att det finns liknande tillbehör till bussar och även typ3. Antar att fläkten bara jobbar på i sin takt ändå men då jag har turbon i motorrummet känns det ändå bra på något sätt att trycka in så mycket luft som möjligt. Funderar på om jag skall ha dem kofångarvita men lutar nog åt kanske ändå åt Kansas Beige så de smälter in lite bättre.
http://i183.photobucket.com/albums/x31/Rickard911/DSC_2931_zps89638de8.jpg
http://i183.photobucket.com/albums/x31/Rickard911/DSC_2932_zps52bff466.jpg

Dalmas (Gustafs) som bor i Tullinge.
Bilar: Westfalia 1974, Dubbelhyttspickup 1978, Golf 1983, 911 1971
Insta: Rm_engrg

79

Tja vill du försämra luftflödet så är det där ett bra sätt....................
Som med alla motorrum, se till att få ut luften istället!

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

80

Aha, jag som tyckte det såg lite coolt ut. Sådana här är inge bra alltså? http://www.piersideparts.net/MB4212.html
Som sagt fläkten trycker ju inge mer men det är ju inte helt tätt ändå så om det blev lite mer övertryck inbillade jag mig att det skulle blir lite mer cirkulation runt mitt turbo "element" Provade med ett par fulare prototyper i höstas, i å för sig var det kanske svalare ute den kvällen än jag kört innan men hade lite lägre motortemp då.

Dalmas (Gustafs) som bor i Tullinge.
Bilar: Westfalia 1974, Dubbelhyttspickup 1978, Golf 1983, 911 1971
Insta: Rm_engrg

81

Men man ska inte vara för säker, jag kan ha fel.
Mät motorrumstemperaturen med och utan kåpa.
Jag såg någon som borrade massa stora hål i motorluckan bakom en lite utflyttad nummerskylt.

"Mäta är att veta"

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

82 Senaste redigerad av michaelth (2014-04-26 06:44:28)

frågan e ju var övertrycket e... det kan bli varmae i motor rummet med öppen lucka då det blir en virvel bakom bussen som ökar trycket så man trycker in luft bakifrån ICQ/ad dvs luft som redan värmts upp av motorn..  i stället för drar ut... (ur motor rummet ICQ/ad  )

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

83

Precis, det kan bli, och det är till och med troligt.
Mäta sig fram är bäst.

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

84

Var till tippen med några hundra kilo byggavfall idag, blir nästan sugen att sänka mer ner jag ser den så ICQ/ab
https://fbcdn-sphotos-f-a.akamaihd.net/hphotos-ak-frc3/t1.0-9/10262065_10152109361736279_7380629818375585028_n.jpg


Angående de extra luftscoopen.

Mogge skrev:

"Mäta är att veta"

Grannen jobbar på SP så fick låna en dyr termomenter och har nu varit ute och labbat/buskört. Kört fram å tillbaka, fram och tillbaka på samma sträcka, med scoop sjönk motorrumstempen snabbt 6 grader.

Off topic men Googlade på luftintag typ 2 och hittade en cool rallybuss
http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/767026.jpg

Dalmas (Gustafs) som bor i Tullinge.
Bilar: Westfalia 1974, Dubbelhyttspickup 1978, Golf 1983, 911 1971
Insta: Rm_engrg

85 Senaste redigerad av rickard m (2014-07-06 21:09:59)

Nu sitter de där iaf, blev hemgjorda snabbfästen.
http://i183.photobucket.com/albums/x31/Rickard911/DSC_3168_zpse6f5cb3c.jpg

Stannade till vid gatans andra latebay och tog ett släktkort i kvällssolen.
http://i183.photobucket.com/albums/x31/Rickard911/DSC_3195_zps8b4ebf6e.jpg

Drog ut på en tur, på vägen hem började dock turbon (K03) ge upp tror jag, vill inte gå över nollan på boostmätaren och rycker med några konstiga korta ljud. Stannade och kollade, ryker inget men hörde några rasslande ljud ett par gånger. Satt en skruvmejsel mellan örat och huset, låter lite grusigt. Gick fint att åka hem men sitter nu och funderar hur jag skall lösa det här..? Såg att Biltema har nya turbos för 4000:- men sen såg jag sådana här renoveringssatser för drygt en 1000lapp på Ebay, kan det vara något?
http://www.use.com/images/s_2/72c1db7dcc67d729ece4_1.jpg?is=true&ps=true&rand=868305507580

Dalmas (Gustafs) som bor i Tullinge.
Bilar: Westfalia 1974, Dubbelhyttspickup 1978, Golf 1983, 911 1971
Insta: Rm_engrg

86

Fick bli lite kvällsmeck.
http://i183.photobucket.com/albums/x31/Rickard911/DSC_3199_zps9ef86cff.jpg

Ja nog var det fel på turbon allt!
Axeln har gått av  den här sidan var helt lös och skramlade runt
http://i183.photobucket.com/albums/x31/Rickard911/DSC_3207_zps62894905.jpg

På luftsidan snurrade den fint men något har skramlat runt och förstört, tror att det kan vara den här muttern, ramlade i marken när jag lyfte ur turbon, hann inte se vart den kom ifrån men det lär väl vara den som skadat propellern, vet inte vart den kan komma ifrån, kanske framför propellern men den axelstumpen saknar gängor om det inte  är de som försvunnit då.
http://i183.photobucket.com/albums/x31/Rickard911/DSC_3206_zpsf404a92f.jpg

Sätter dit "besiktningskittet" nu så länge, dags för det med.
http://i183.photobucket.com/albums/x31/Rickard911/DSC_3200_zps96433222.jpg

Är det någon som tror på ett sådant där renoveringscentrum jag postade en bild på igår? Annars beställer jag en sådan här:
http://i183.photobucket.com/albums/x31/Rickard911/k03_zps75ba77e2.jpg
2100:- hemma är ju inte speciellt dyrt heller, kinagrejor men det är väl de som Biltema säljer också.


En annan fråga skall det vara hål i luftburken så här eller har någon tidigare ägare gjort dem?
http://i183.photobucket.com/albums/x31/Rickard911/DSC_3211_zps5c967032.jpg

Dalmas (Gustafs) som bor i Tullinge.
Bilar: Westfalia 1974, Dubbelhyttspickup 1978, Golf 1983, 911 1971
Insta: Rm_engrg

87

Hålen ska nog va där, min har lika  ICQ/ab

88

Köp ny turbo! Din gamla verkar väldigt dålig.
Det ska vara gäng på axeln där muttern ska sitta, den är felgängad.

89

Ja beställde en ny igår ICQ/ab Vet ju inte vad denna har varit med om, kommer väl från någon skrotad Audi, kan ju ha gått hur långt som helst. Kan det bli sådana där ras ibland av slitage eller kan det bero på att jag kört med Turbomössa på sistone? Läste någonstans att de kanske kan bli för varmt när man kapslar in den? Sen är det nog så att jag slarvat med att låta den gå på tomgång en stund innan avstängning.

Dalmas (Gustafs) som bor i Tullinge.
Bilar: Westfalia 1974, Dubbelhyttspickup 1978, Golf 1983, 911 1971
Insta: Rm_engrg

90

Fick mail lördags att de skickat turbon från Shanghai, på måndagen var den på kiosken i Tumba. Snabb och gratis frakt ICQ/ab
Så sjukt trångt på ett par ställen på avgaset, så gängade upp ett par M8 muttrar till M10, tjänar ett par mm både i verktyg och mot böjen.
http://i183.photobucket.com/albums/x31/Rickard911/DSC_3216_zpsdc5687df.jpg

Hittade förresten ett par hö/vä små kromlister som kommer sitta som en smäck på mina scoop.
http://i183.photobucket.com/albums/x31/Rickard911/DSC_3222_zpsb43a121a.jpg

Förra ägaren hade bytt allt under förutom de två på tvären i mitten, såg inte så roliga ut, vilket noterades på förra besiktningen, så nu var det dags att fixa. De gamla är "de" understa på bilden...
http://i183.photobucket.com/albums/x31/Rickard911/DSC_3283_zpsdd33a28b.jpg

Hade även en drivaxeldamask som var trasig, passade på att ta bort axeln när jag stod i smörjgropen. Hade en ny damask hemma, men knuten satt som berget och korgen sprack när jag pressade loss den. Var lika bra då den såg väldigt sliten ut. Ny knut på väg från up north.
http://i183.photobucket.com/albums/x31/Rickard911/DSC_3286_zps4d1b168f.jpg

Dalmas (Gustafs) som bor i Tullinge.
Bilar: Westfalia 1974, Dubbelhyttspickup 1978, Golf 1983, 911 1971
Insta: Rm_engrg

91 Senaste redigerad av rickard m (2014-07-25 08:38:49)

Sådärja, nu sitter balkarna där, drygt att svetsa under en bil när svetsloppor hamnar innanför tröjan...  Nya knuten sitter också på plats.

När jag var i Dalarna på semester hade som sagt turbon kommit hem, såg fin ut, nu var dock snigeln vriden 180 grader mot avgashuset för min del men antar att det bara är att flytta runt?
http://i183.photobucket.com/albums/x31/Rickard911/DSC_3329_zpsd0b457a1.jpg

Dalmas (Gustafs) som bor i Tullinge.
Bilar: Westfalia 1974, Dubbelhyttspickup 1978, Golf 1983, 911 1971
Insta: Rm_engrg

92

Riktigt snyggt bygge, gillar det starkt, men så är jag också "Porsche nörd"
Nyligen köpt en EH -74 Westfalia och skall väl bygga något Renndienst liknande om ett par år, samlar delar och idéer så länge

Filip F. V.Wång, Högestad, Ystad
Porsche buss 1973, Pickup Westfalia 1974, Pickup 1979, Formel Vee VeBo MK1 1966.
VW-Porsche 914/6 GT 1971, (VW-Porsche 914/6 GT 1970), VW-Porsche 914/4 1972.

93

Bara lossa och vrida. Var försiktig bara så inte packningen tar skada. Men en ny turbo borde allt sitta lätt på.  ICQ/ab

Mera känd som jb...

94

Ibland kan det sitta ett litet stift som låser det, isåfall får du ta isär och slipa bort det.

Anders

95

Kolla så att olja in och ut hamnar rätt!
Kanske att fästet för WG måste moddas lite så det passar när du vridit huset.

96

Kom mig aldrig för att byta ifjol, har åkt runt original. Fick ett ryck ikväll och satt dit den nya turbon, var superlätt att vrida, riktigt mysmeck.  ICQ/ab
Nu blir det lite roligare färd till bugrun imorgon.
http://i183.photobucket.com/albums/x31/Rickard911/IMG_20150605_205148_zps3gxuiome.jpg

Provade förövrigt sådan här Plastidip gummispray på Porschehuven, Gulfblått. (ser nästan vitt ut på bilden) Blev ok men har inte riktigt vant mig, jaja går lätt att riva av igen om jag ångrar mig.
http://i183.photobucket.com/albums/x31/Rickard911/DSC_2096_zpsp8dj9le2.jpg

Dalmas (Gustafs) som bor i Tullinge.
Bilar: Westfalia 1974, Dubbelhyttspickup 1978, Golf 1983, 911 1971
Insta: Rm_engrg

97 Senaste redigerad av rickard m (2015-08-12 07:48:26)

Gick bra att få dit nya turbon, gick fint, laddade trevligt 0,5-0,6. När jag skulle dra om en stylad golf utanför Norrköping märkte jag att det ryckte lite, stannade och titta men kunde inte se/hitta något galet men sen dess har den strulat lite och inte vill få upp trycket, mer om det och mina frågor senare... När jag stannade märkte jag dock att det luktade ruttna ägg och batteriet var varmt. Eftersom jag inte var så långt ifrån Biltema fortsatte jag dit, lyckades få ett nytt batteri utan kvitto ifall det var fel på det. Fortsatte resan till Mantorp. När jag kom hem och stannade utanför garaget var den sen stendöd, startmotorn hade gett upp. Fick den renoverad till nyskick hos Blixtservice. När jag väl kunde starta bilen insåg jag att den laddade 18volt så det var nog inte batteriets fel att det kokade... ICQ/ab Köpte en ny regulator men blev ingen skillnad, blev till att lämna även generatorn till Blixtservice (shit vad inbyggda trångt de sitter på en typ 4)
http://i183.photobucket.com/albums/x31/Rickard911/DSC_2594_zpstuscudu4.jpg
Nu blev det äntligen normala värden.

Visste att min termostat var kass/expanderad så kylflärpparna stod öpnna, för att få lite snabbare uppvärmning har jag dragit en manövreringsvajer som jag kan dra i från hytten för att tillfälligt stänga i början. typ 4 meter tråd i ett hölje, går lagom tungt så att jag kan dra ut sen så kryper den tillbaka själv efter några km. 
http://i183.photobucket.com/albums/x31/Rickard911/DSC_2438_zpsxganoash.jpg

Tror också att jag äntligen kommit till rätta med att motorn gick som en påse nötter första minuten, misstänkte tidigare tempsensorn men när jag mätte den gav den specade värden enligt Haynes, tröttnade till slut och bytte den ändå och nu verkar det bättre ICQ/ab Går väldigt fint.

Har också monterat en Blaze Cut automatisk brandsläckare. (tog hem en extra, lägger ut en annons senare)
http://i183.photobucket.com/albums/x31/Rickard911/DSC_2426_zpslx7s0ki9.jpg

Åter till Turbon, blir inte klok på den, den svarade någon gång i morse när jag åkte till jobbet men nu ikväll har den vägrat att ge över noll på mätaren och saknar den där trevliga extra knuffen när man trycker på. Noterade att stången till wastegaten var längre justerad jämfört med på min gamla trasiga turbo, hur ska man tänka när man ställer den? precis avslappnad? Sen hade jag en boostratt +/-inkopplad mellan klockan och wastegaten, labbade ändå med lite olika justering på stången men ingen skillnad, provade också att koppla bort ratten och bara ha en slang mellan nipplarna som det satt original när jag fick hem den, och stången kort och lång, ingen skillnad. Då funderade jag på om dumpventilen hade hängt sig i öppet läge men den verkar stängd när jag tog bort den och försökte blåsa i den, provade ända att ta bort den och plugga. ingen skillnad. Kan inte hitta någon slang som hoppat, provade att på tomgång spruta startgas överallt, borde inte varvet öka då om det fanns någon läcka som övertrycket sen annars kunde smita igenom? eller vad kan det annars vara för fel?? tacksam för tips på hjälp, inte så hemma på det här roliga med turbo...

Dalmas (Gustafs) som bor i Tullinge.
Bilar: Westfalia 1974, Dubbelhyttspickup 1978, Golf 1983, 911 1971
Insta: Rm_engrg

98

Stången till wastegaten ska ha en förspänning, annars kommer inte turbon börja ladda, hur mycket kan jag inte svara på men ganska mycket, det din boostcontroler ratt gör är att släppa ut övertrycket som går till eastegateklockan så den öppnar senare eller tidigare, den styrs ju av laddtrycket, men utan förspänning får du inget laddtryck.

Anders

99

Provade att spänna den 3mm kort nu. Provade också att trycksätta klockan som skjuter stången med en plojpump för bollar, rörde sig direkt så funderade först om det gick för lätt, provkörde utan slang där för att se om den laddade lite då men icke, kanske att jag såg 0,1 på mätaren en gång i början, börjar fundera nu om det kan vara någon spricka i en silikonmuff mellan rör som öppnar sig vid tryck, för jag ser inget fel annars. låter det troligt?

Dalmas (Gustafs) som bor i Tullinge.
Bilar: Westfalia 1974, Dubbelhyttspickup 1978, Golf 1983, 911 1971
Insta: Rm_engrg

100

Klart att du kan ha ett läckage någonstans, dumpventilen brukar faktiskt kunna vara en bov i dramat med, men kanske inte vid så låga tryck, men spruta på läckspray på skarvar laddluftkylare mm, starta upp maskin o kolla om det bubblar någonstans.

Anders