Det är så att jag skickade till industriprogrammet och dom sa dom skulle kunna utföra svetsning på generatortornet, så det blir från en till dubbla.
Nu är frågan, är det någon som har mått på generatorn jag länkar här nedanför, tänkte ska ha dubbla sådana?
Hur är lättaste att placera den andra? Ska man ta på oljepåfyllningen och göra en påfyllare och sen svetsa dit nya tornet där den satt eller har någon något tips på hur man kan göra?
Eller ska man låta den vara kvar och svetsa fast den andra under den bara?
Du får gärna länka en bild och så hur man ska hänga dit en "vanlig".
om jag sätter dit dubbla så svetsa man ju fast den på andra sidan av förgasaren/insug. (antar jag)
Det jag är ute efter om det är någon som har sådan eller vet någon som har som kanske kan ta en bild och kanske kan skriva lite mått på avstånd och sådant.
Frågan är, om det är så mycket enklare än att göra dubbla generator torn.
Och isåfall om man ska montera en annan generator, hur man ska placera den och var.
4 2012-10-03 19:26:52 Senaste redigerad av lasslo (2012-10-03 19:27:20)
Jag hade en bay med dubbla generatorer en gång.
Den hade en dubbel remskiva på veven och en "vanlig" bilgenerator monterad till vänster(sett bakifrån). Tyvärr så har jag nog inga bilder, jag har haft ett antal datahaverier sen dess 
Kolla med "Larsson" här på boxerville, han köpte bussen och bytte motor. Har du tur så kanske remskivan och fästet finns kvar.
Ghia 57
"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"
Skall du köra dubbla förgasare så blir det ju plats över där förgasaren sitter.
Då skulle ett liknande arr. som om man kör med Judson kompressor kanske fungera.
Så sök på Judson och Vw så ansöker du kan få lite annan input.... 
Jag hade en bay med dubbla generatorer en gång.
Den hade en dubbel remskiva på veven och en "vanlig" bilgenerator monterad till vänster(sett bakifrån). Tyvärr så har jag nog inga bilder, jag har haft ett antal datahaverier sen dessKolla med "Larsson" här på boxerville, han köpte bussen och bytte motor. Har du tur så kanske remskivan och fästet finns kvar.
Tack för tipset 
Alltså ska ju få det svetsat från industri.
Tänkte, om man ska ha dubbla vw generatorer, då är det väll bara montera den andra på höger sida av original?
behöver du dubbla generatorer?
finns väl extra "kraftiga" växelströmmare ?
vad kör du med idag ? likström ? 6 eller 12 v ?
9 2012-10-03 20:57:03 Senaste redigerad av alpinebubblan (2012-10-03 20:59:45)
en vw generator e ju ganska så lång då dess axel driver kylfläckten.. mao får den hamna en bit ut..utanför fläkten..
Om den nu är för lång, hur ha då dom som haft dubbla fixat det då? 
Går det inte bara ta bort fläkten och det från baksidan?
Måste ju gå och fixa, och om det nu är så mycket enklare att göra egen hållare för just en annan så får du gärna bifoga några bilder på exempel
Hade 6v, ska dit med växelströmmar.
Dock så hitta jag bara 75 amp på classicvw.
Men var någon här på forumet som hade importerat en med högre amp.
10 2012-10-03 21:07:28 Senaste redigerad av APH (2012-10-03 21:28:02)
Jo sett den sidan förut, men frågan är, ska räkna lite på hur mycket jag egentligen behöver, är ju inte största ljudsystemet jag ska ha och vad är största amp talet man kan få tag på till en typ 1?
Finns väl eftermarknads som ger 85 A tror jag. Den passar rakt i original veäxelströmsfäste så slipper du uppfinna hjulet oxå.
Ali G
13 2012-10-04 06:04:39 Senaste redigerad av alpinebubblan (2012-10-04 06:14:08)
jo men han hade över 100 amp. såg såna på eBay, dock va det till nyare, passa det ändå?
Så länge det är till Typ1 så ska det passa.
Ali G
skillnad om det är typ 2 eller liknande?
Frågan är om det är Typ2 med Typ4-motor eller om det är Typ2 med Typ1-motor?
Ali G
17 2012-10-04 14:07:14 Senaste redigerad av alpinebubblan (2012-10-04 14:08:03)
Frågan är om det är Typ2 med Typ4-motor eller om det är Typ2 med Typ1-motor?
nja jag vet inte för det var på eBay jag såg den och då stod det typ 2 och årsmodeller, kikar mer när jag sluta jobba
Detta är rätt modell utseendemässigt
http://www.ebay.co.uk/itm/A977-VW-Beetl … 346wt_1186
Den ska stå på den inre diametern och kräver ett annat generatortorn än likströmmaren. Detta för att den bakre delen ska gå fri. Vidare finns ett speciellt insugningsrör och bränslepump med tillhörande pumpstång för att det ska gå fritt.
Ali G
Minns inte var jag hitta den, men gick igenom mina messages här på Bv och det var Nobbe här på forumet som hade köpt en starkare generator, Han länkade mig denna länk:
http://www.ebay.com/sch/sis.html?_nkw=9 … _914wt_905
Står från 75-79
De passar.
Ali G
Raderat mina inlägg.. då du inte verkar förstå. Huvudsaken ,du e nöjd i slutet, det finns många sätt att lösa allt på, och det finns inga bäst lösningar.. men som flera sagt, köp en stor generator och skit i dubbelmontage.
grejer finns ju.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
Raderat mina inlägg.. då du inte verkar förstå. Huvudsaken ,du e nöjd i slutet, det finns många sätt att lösa allt på, och det finns inga bäst lösningar.. men som flera sagt, köp en stor generator och skit i dubbelmontage.
grejer finns ju.
23 2012-10-04 17:40:29 Senaste redigerad av alpinebubblan (2012-10-04 17:43:41)
Tack och bock med tips och idéer, Svwerker, med denna generator, är det bara bult on?
Passar med vanligt generatorn för 12v från typ classicvw?
Någon som vet om någon annan generator med högre amp eller är det här typ högsta utan att behöva göra om en massa?
Kostar kanske en slant, men skulle göra i slutändan ändå med dubbla eller liknande.
Detta gäller
Den ska stå på den inre diametern och kräver ett annat generatortorn än likströmmaren. Detta för att den bakre delen ska gå fri. Vidare finns ett speciellt insugningsrör och bränslepump med tillhörande pumpstång för att det ska gå fritt.
När tror du att du behöver mer än 90A? Jag har inte sett något i din tråd som motiverar så mycket mer än original 50A.
Ali G
25 2012-10-04 18:02:19 Senaste redigerad av alpinebubblan (2012-10-04 18:23:52)
Detta gäller
När tror du att du behöver mer än 90A? Jag har inte sett något i din tråd som motiverar så mycket mer än original 50A.
sant, må räkna lite på det, om jag nu köper en växelströmmar 75AMP, är det samma sak där då eller?
Fast det måste nästan passa då jag ser att det står att tornet passar både lik och växelström och finns även paket man kan köpa.