1

VW har gjort 1951 en prototyp motor på 1.3 liters dieselboxer.
Detta har dom gjort i 2 ex. och dom har hamnat i typ 1 bubblor.

Men där tar storryn slut......

Jag vill ha mer info om dessa motorer....
Är den nå här som vet nåt om dessa ?
Tacksam för mer info!

// "en som har levt i VW dieselångor i snat 20 år ! "  ICQ/ab

Det finns 1 gud, och han heter Rudolf Diesel.

2

jasså subaru va inte först..  Default/lol

58 busbil
60 dh-splitt
formel vee, snart på väg

3

Jag hörde att när dom skulle testa tiden 0-100km/h så fick dom avbryta, för den kom inte upp i 100 ICQ/ab
Vet inte om det är nån sanning i skrönan, det måste ha varit många bilar som inte gick så fort 1951.

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

4 Senaste redigerad av Scrooge (2012-10-01 21:13:01)

http://i283.photobucket.com/albums/kk286/T_Maniac_photo/Boxer/diesel1.jpghttp://i283.photobucket.com/albums/kk286/T_Maniac_photo/Boxer/diesel2.jpghttp://i283.photobucket.com/albums/kk286/T_Maniac_photo/Boxer/diesel4.jpg

Så det gick att få in, finns ett par ungdj....r med w w tatuerade skinkor som kan låsa internät i hela kåken!
Fick starta om eländet
Minns int var jag hitt detta, men hoppas det hjälper

Döda flugor svävar i vår rök
Faran lurar bakom nästa krök

5

Mycket intressant läsning! Tack för det!  ICQ/ab

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

6

En sån vill jag ha ICQ/ab

7

Tack för all info .
Stort tack till Scrooge .
Det var en intressant läsning.

Är väldigt sugen nämligen på att bygga om en bensinare boxer till en diesel.
Funderar på att göra ritningar och program till en mazak och fräsa ut toppar.
Dock så vill jag köra den en DI ( alltså direktinsprutad) istället för som den gamla dom byggde.
Då fungerar den med lägre tryck i cylindrarna.

Än så länge är det bara en fundering, men man vet aldrig vad som sker i framtiden.

jag har ju trots allt konverterat en Volvo B20 till diesel, och den fungerar än vad jag vet. ICQ/ad

Det finns 1 gud, och han heter Rudolf Diesel.

8

Minns ett reportage i Bilsport om en Dieselfantast som byggde om en bubbla till diesel...
Tror det var på 90-talet men tiden går ju så fort så det kan ha varit på 80 talet också...

Jag skulle inte bli förvånad om jag har rätt!
GW.P

9

Macke skrev:

Minns ett reportage i Bilsport om en Dieselfantast som byggde om en bubbla till diesel...
Tror det var på 90-talet men tiden går ju så fort så det kan ha varit på 80 talet också...

Han låg väl i lumpen och hade mer kunskap än pengar om jag minns rätt.

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

10

lasslo skrev:

Jag hörde att när dom skulle testa tiden 0-100km/h så fick dom avbryta, för den kom inte upp i 100 ICQ/ab
Vet inte om det är nån sanning i skrönan, det måste ha varit många bilar som inte gick så fort 1951.

0-100km/h med annan motor  ICQ/ag

VÄRMLAND VW DALSLAND

T1 1200 1963 med tummeliten campingvagn från 1963

11

Annars finns ju iofs vatenbuffel subaru diesel boxer.. Så kan dom. !!! Default/hmm

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

12

Måste lyfta denna tråd igen.
Vad är era åsikter om att dieselkonvertera en 1600 motor.
Skulle blocket och veven palla med detta ?
Skulle i så fall vara en kompressionsförhållande på nånstans mellan 17:1 eller 18:1 och byggt om topparna till en förkammare diesel så den är snällare vid veven och stakarna.

Det finns 1 gud, och han heter Rudolf Diesel.

13

Varför inte gå på bigblock när du sätter igång? Typ 4an har en stadigare vev och stadigare block. 1,7 till 2 liter ger kanske lite bättre dieselvrid så du kan växla upp den lite och få någon sorts prestanda.

Alterntivt en oxyboxer för styrkan i block/vev?

Man vet inte att man inte kan innan man provat.

14

Tack för tippset med "big block"
Men om man nu skulle få det till att fungera, är det inte då jobbigt att få ner den maskinen i en bubbla ?
Passar lådan mot den stora motorn ?
Passar svänghjul, koppling etc etc ...

Det finns 1 gud, och han heter Rudolf Diesel.

15

Satte i en typ 4 motor med 210mm koppling i min typ 3 (samma låda som bubblan) det var bolt on. lådan var från -67

Det enda jag gjorde var att sätta en utrampningslagerring på tryckplattan.

Sen måste ju kylningen konverteras till stående. Kanske det jobbigaste men många har gjort det.

Det finns ju även typ 4 med upp till 228mm koppling. Då måste det slipas ur en del ur lådan, men egentligen inte värre än att 12V-konvertera en 6V-låda

Man vet inte att man inte kan innan man provat.