1

har fått tag på en  ut rostad dubbelhytts pickup med motor och låda  men den motorn som sitter i den  är i slöaste laget  så jag jag tänker byta motor . vilka motorer passar  utan adapterplatta  direkt på växellådan  4vx
motorkoden på motorn jag har nu är cs  37 kw  det är i slöaste laget tycker jag 
motorn och lådan ska sedan flyttas över  till  min buss  som har en dg motor nu som sjunger på sista året
motorn jag är ute efter  ska ha bra bränsle ekonomi och ca runt 60-80 hk  vilka motor altenativ har jag
är inte så sugen på en tdi  men hjärna ngn annan  1,9 l motor bara den passar utan några större ingrepp
jag förväntar inte mig ngn  fart maskin när jag byter till diesel bara en  maskin som funkar bra och att slippa växla ner så ofta när det lutar imot lite
tack på förhand

//magnus

2

Byt till en 1.6 turbodiesel, de är på 70 hk och passar rakt av

3

turbodiesel  från golf jetta etc  ska passa rakt av  skulle gärna  ha en motorkod att gå efter så man inte köper ngt  sen visar det sig att det är fel endå  finns det ngn sådan lista
ngn som har en sådan lista eller länk  skulle jag vara glad

//magnus

4 Senaste redigerad av svenne duva (2012-09-28 19:18:43)

Sunlight skrev:

turbodiesel  från golf jetta etc  ska passa rakt av  skulle gärna  ha en motorkod att gå efter så man inte köper ngt  sen visar det sig att det är fel endå  finns det ngn sådan lista
ngn som har en sådan lista eller länk  skulle jag vara glad

//magnus

De passar inte rakt av. Du måste flytta över tråg, oljepickup, motorfästen och svänghjulet från en dieselbuss. Kan vara bra att veta att Golf/Jetta har en annan topp med hydrauliska lyftare ifall du går på det spåret, motorn är inte riktigt densamma som JX men funkar med lite pill.

Som David säger, JX:en passar rakt av.

5

Om du tar en motor från golf jetta med turbo o vill använda den i din bil tänk på att Cs motorn inte har turbo och då behöver du all kringutrustning från en JX för att det ska fungera o få rum under motorluckan på din buss.

Tänk även på att golvet i bilar byggda för turbodiesel är högre vid växelspaken för att få rum med en större kylfläkt för att 1.6 med turbo går mycket varmare än en utan turbo

Om du däremot tar en Tdi så får du inga värmebekymmer för det är en mycket kallare motor men det ville du inte ha.

Men det finns säkert många åsikter om detta med motorbyte.

6 Senaste redigerad av Sunlight (2012-09-29 06:57:15)

Då detta motorbyte  nog ska ske nästa sommar så kan ju man ju ändra sig angående Tdi 
jag får ta mig en funderare  och kolla blocket  efter efter bilar med motorer som kan tänkas passa
det var därför jag undrade om motorkoder för ett par dagar sedan dök det upp en caddy  årsmodell 99
på blocket  motor  en 1.9 sdi  han skulle ha 1500:- för den  motorn och drivlinan var bra men resten
av bilen hadde han fått 3 st 2or  på rost  så han ville bli fri den 
kan den passa på växellådan jag har  som sitter i bilen med cs motor ??.
vilken kringutrustning  behöver jag nu som saknas  och inte sitter på den bilen med cs motor 
motorfästena  borde ju vara dom samma  sen har jag inte så mycket koll ......
elsystem  borde jag ju kunna ta från bilen med cs motorn också  båda dom bilarna jag har är ju 84or
så det borde ju inte skilja så mycket mellan dom
andra tips  kan jag nog få här 

//magnus

7 Senaste redigerad av Hasse T3 (2012-09-29 15:17:18)

Om du ska ha en sugdiesel 1.9 från passat eller golf eller en Sdi som du såg på blocket så passar all kringutrustning från din CS men om du ska ha en TD eller TDI motor så kommer du i ett annat läge.

Tänk nu på att en Sdi motor kräver även elektroniken till pumpen om man inte ska ge sej på o bygga om en originalpump pga att spridarna på Sdi o Tdi har ett högre öppningstryck än en vanlig Td eller sugdiesel.

Har du extremt mycket funderingar så är du välkommen att ringa 0705102508 Hasse

Om du nu tar en motor från en framhjulsdriven bil vilket jag tror du gör glöm då för f**n inte lagret som ska sitta i vevaxeln det finns nämligen inte på framhjulsdrivna bilar.

8

i min dh syncro har jag monterat en 1,6td

men vill du ha en 1,9td så kika efter golf/passat/vento från -90 till -94 så får du med gasvire. annars kan du ta en nyare 1,9 och montera aaz pumpen på så slipper du elektroniken. men tänk på att kompressionen sjunker ju nyare motor du monterar,  men laddtrycket ökar med åren.

9

Det är inga problem att köra en TDI med AAZ-pump. Det är bara en myt att det inte går att köra en TDI med en IDI-pump, men det finns mindre bra val av pump. En AAZ-pump har inga problem att mata en 1Z eller AHU. Då är dessutom motorn precis lika mekanisk som en CS, TD eller AAZ och du slipper bygga om elektronik osv. En mTDI-hybrid är inte svårare att serva än en vanlig turbodiesel. Jag har byggt ett antal mTDI-motorer med olika pumpar och alla går hur fint som helst.
Min egen skottar ur sig långt mer effekt än vad som är behövligt i en folkabuss (1Z, Discovery-pump, 0,184-spridare). Fast de flesta med för mycket plånbok blir stressade när de blir frånåkta vid rödljuset av just en folkabuss... ICQ/ab

10

Det låter intressant  vilken bil sitter  1z motorn i då och var får jag tag på på pumpen  köper man ny pump eller begagnad  ?  eller passar ngn annan pump 
sen kommer det en till fråga   håller växellådan för  det  eller finns det ngt bättre att sätta in
jag kan ju samla på mig delarna  först  blir ju inte frän nästa sommar  efter jag besiktat bilen med orginal motorn
jag hade tänkt att byta  har en granne som hämtar skrotbilar  får hålla lite utkik  vad han hämtar  kanske
det kommer in med ngt  användbart

//magnus

11

1Z/AHU sitter i Passat/Golf/Vento från -94 och framåt, sen kom ALH som är betydligt jobbigare att få in i bussen då tråg och andra grejer inte passar längre. Om du ändå har en skrothämtargranne kan du väl lika gärna plocka allt du behöver och köra elektroniskt?

Om du vill bygga mTDI tar du antingen AAZ-pumpen som satt på tidigare VW-dieslar (strax före -94/95) eller en pump från Land Rover 200/300 som är äldre än -99.
Det mesta om mTDI hittar du här.