Hej boxerville-vänner!
Det är så att motorn jag har var vid inköpet utrustad med dubbla Solex 40 P11 som jag nu förstått är väldigt trevliga när de fungerar bra men hopplösa att laga om inte allt står rätt till. (källa: http://www.356carburetorrescue.com/SOLEX.html )
Nu är det så att motorn går lite orent vid uppstart, dock har den endast startats upp en gång de senaste 13 åren så det är ju inget konstigt i sig. Min garagekollega befarande att det var lite skit i förgasarna och att jag skulle göra rent dem. Men jag som aldrig monterat ner ett par förgasare vettekatten om jag vågar göra det ifall de är så känsliga. Kanke kan jag bara lossa på dem och blåsa igenom dem med tryckluft utan att demontera dem helt?
Texten jag länkade till nämner något om en kant som kan uppkomma av något och att de då behöver restaureras men jag har lite problem med de engelska fack-termerna så jag drar blankt i vad jag ska kika efter. Förstår ni bättre?
"...The brass butterflies actually gouge the body and create that ridge!..."
Jag behöver även nya luftfilter till dessa men vet inte om det är värt 2400 kr för luftfilter till förgasare jag inte riktigt vet hur de mår.
Hur skulle ni gjort? Vad tror ni? Är de värda att restaurera?
Grejar jag att göra rent dem? 
att handla en billig enhet.