Grattis!
Instagram: Luftkyld
I garaget:
Porsche 356C - inte helt original
RPB GT - liten och tuff
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Projekt » 10 hk till...
Sidor Föregående 1 … 7 8 9 10 11 … 19 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
Grattis!
Läckert!
*Lyfter på hatten*
Koolt.
Det var tack vare dom hästkrafterna som du rundade rondellen i Torup med ett
leende , men hörde inte att jag tutade?
Det var tack vare dom hästkrafterna som du rundade rondellen i Torup med ett
leende , men hörde inte att jag tutade?
Nån som tutade??? går inte att höra nåt i de dånet
kisavw skrev:Det var tack vare dom hästkrafterna som du rundade rondellen i Torup med ett
leende , men hörde inte att jag tutade?Nån som tutade??? går inte att höra nåt i de dånet
Nej det är klart , men du trivdes det syntes på leendet.
Grattis och hur roligt projekt som helst!
Bara att lyfta på hatten och grattulera.. Har följt detta noga och lärt mig massor.
Tack så mycke alla, hinner inte scanna utskifterna från körningen ikväll, ska upp i morron bitti o köra till Gävle
Kul att det blev så bra. Får kolla in skönheten i morgonkväll.
Jag blinkar med min Tiguan när jag möter dig på vägen hem från Gävle
Har nu kört ca 170 mil med motorn o det börjar kännas som att den värsta rasnojan på undertecknad lagt sig
Åkte upp till BRC, körde på fredagsmorgonen, åkte på västra sidan om Vättern lagom stora o fina vägar. Vid Arboga åkte taket ner, efer att ha passerat Västerås ringde jag till Bengt I Sala (barndoor 51) o vi bestämde att äta middag ihop, blev bjuden på ett mycke trevligt ställe i utkanten av Sala. Efter maten kollade vi på div skrot o korn i hans lada inkl BD 50:an , där snackar vi projekt!! Efter att ha vinkat adjö till Bengt åkte jag till Roger i Sala (KDF Kundendinstberater) o blev introducerat i syncrons underbara? värld, därefter rundvandring i ladan o kolla gammal vw o ännu äldre split, kübel, buss, pickis o Cheva brandbil
allt fanns där. Efter tankning o lite snack med ett vw gäng som kom inrullande där drog jag vidare mot Gävle där övernattning var beställd hos Woffe
. Skulle göra en omkörning då märkte jag att det var bara halvgas på motorn
, var av flera gånger o mixtrade utan att hitta något konstigt. Till sist märkte jag att den ena förgasaren tog stopp efter en viss punkt men hade svårt att fatta va de va, hade spjället lossnat eller vad var det
, nä det var inte så allvarligt det var bara den lilla hylsan som glider på armen till accpumpen som hade fastnat. Efter att ha lirkat lite på den så löpte den så fint igen
. Efter en god natt hos Woffe
så var det träffen o den var kanontrevlig med Gurras splittlass som extra extra höjdare. På kvällskvisten åkte jag ner till Burman i Uppsala för nästa övernattning o kikade lite på hans prylar och oldspeed motorer, trevligt. Söndag fm åkte jag till Landelius i Södertälje, oj va grejer o motorer o en fin -54 cab. Några timmar går fort så sen blev det dags att dra hemmåt, ca 42 mil senare siktades hemmet.
Så hur funkar maskinen nu då?? Jo bra, 41 hk blir ju ingen räser men vridmomentkurvan har sin topp vid ca 90 km/t så där är lagom att marcha, skulle dock behöva renovera spindlarna då han verkar lite glappig där fram. Oljetempen ligger på 60-65 gr även med sufletten nere, cabbar är annars kända för att bli varma men det verkar inte denna ha ont av. Besinförbrukningen är runt 0,9 dl, något högre än mina andra som ligger på 0,8. Tomgången är lite hög o det beror på att vänster förgasare kärvar lite vid tomgångsläget, troligtvis är det någon liten, liten bula från den nya spjällarms bussningen som kärvar lite mot spjället så det måste isär o fixas.
Vad händer nu då, jo utvecklingstankar ligger redan o skvalpar omkring där uppe, har en 74mm vev med stakar o 77mm kolvar över sen innan....hm 1400cc, vassare kam.......
Men först ska modellutrustningan för insugen justeras lite, banjoskruven för bränslet på vänster sida ligger väldigt nära fläktkåpan o en version med lite grövre hål i ska fixas för 34 hästare som blir nästa projekt, big bore kit, roligare kam, höglyftende vippor, större insugventil, 9,5 i comp...........
Det var kul att träffa dig Bengt,och jag fick tillfället att tacka dig en gång till för lånet.
Hoppas att vi möts igen i en lugnare miljö. Old speed börjar ta tag i mig med
Takk for et flott prosjekt, Bengt! Har begynt å samle tanker og deler til min motor (30 hk). Tror jeg vil følge mange av tipsene dine. Har et big bore sett (83mm Mahle) til 34 hk som jeg har tenkt å bruke (må modde kjøleribbene).
Jeg ser at BBT har kommet med en kam, en 356A/Okrasa-kopi. Vil det gi merkbart mer hk, og evt ved hvilket turtall hvis man bruker den sammen med modifiserte topper som i dette prosjektet? Er ute etter motor med best vridmoment, ikke max effekt på høyt turtall.
http://www.bbt4vw.com/en/news/newsletter-october-2011/
Ja en sån motor mår bra av en vassare kamaxel, vet inte värdena på BBt:s kam men det blir nog bättre än originalkammen i alla fall.
JPM kan fixa en omslipning av original kamaxlar om man önskar det. Porsche Classic Parts har en 1500 pre A cam som ser mycket välgjord ut, vet inte värdena på den heller tyvär. MR Okrasa har en men den ser inte alls så fin ut
83 mm borr blir ca 1400cc, skulle nog må bra av en något större insugsventil. Det finns toppar som har lite tjockare gods runt insugskanalen än andra, leta efter sådana.
För en del år sedan byggde jag en 1400cc (77,5 borr, 74 slag) med Okrasa toppar, fick ut 64 hk, 50-55 hk borde du kunna nå med originaltopparna
Här är en artikel från Hot Rod magazine juni -60, behandlar uppbyggnaden av en Denzelmotor. Blir en bra gonattsaga i kväll
http://www.thesamba.com/vw/archives/lit … rticle.pdf
Det finns inga genvägar!!! För att spara tid tog jag genvägen att använda en industrimotor med lite gångtid (13 tim dokumenterat + ca 500mil) att bygga denna motor på. Nu vid ett oljebyte hittades fint metallstoft i oljan
. När jag tappar av oljan brukar jag låta den stå i ett fat någon dag o sen försiktigt hälla av den o då hittade jag det som syns på första bilden, det var som grus ungefär, inte bra. Att det är lite skräp i oljan på en nybyggd motor är ok men inte på denna som jag bytt olja på 5-6 gånger.
Jaha det här kan jag inte leva med så det är bara att riva isär o se vad som hänt. Hittar inget egentligt fel men det har cirkulerat runt en hoper skit för veven o kammen är repiga på lageytorna I botten på sumpen låg ett lager av grå gegga, inte tjockt men det fanns där o innehöll div "grus" det med, trodde att det inte skulle finnas sånt efter så många oljebyte men tji va det med de. Att det är ett tjockt lager med skit på gamla motorer är vanligt men på en sån här??
Fortsättning följer..
Oh man - that really sucks ...
Ja det "sucks" rätt mycke men man får försöka att vända det till nåt bra istället, nu kan jag ballansera o kanske uppgradera lite
Vevaxeln behöver slipas till första underdimmention, 0,25 mm för att bli av med reporna. När jag mätte upp den så slog den på 3 hundradelar mellan dom olika lagerytorna, dvs inte så noga splipad från fabriken.
En sak som rekomenderas i "how to..." boken är att slipa ner spår på ramtapparna för att få upp mer olja till vevlagren. Detta är något som Landelius brukar göra också. Men första försöket blir inte bra, spåret blev onödigt brett o inte på exakt rätt ställe grrrrr Detta är ju ytan som bär upp oljefilmen som veven snurrar i så det vill man inte reducera mer än nödvändigt!! Jaha bara att kasta den veven o leta upp en annan
tur att man håller på med std prylar
. Den jag valde kommer från en annan industrimotor som gått väldigt lite men som det stått vatten i
så det är några rostblemmor men i övrigt ser den fin ut o efter slipning blir den nog bra. Nytt försök med spåren, med maskeringstape på tappen o noga inmätt var spåret ska va för att stämma överens med smörjhålet i lagret så gick det bättre
Denna operation görs på dom 3 stora ramlagren.
Alla VW motorer mår väl av en balansering så denna ska få det också. På vevaxeln är det nog inget speciellt som behöver förberedas mer än att göra ett märke i en av styrtapparna mot svänghjulet, motsvarande märkning görs sen i svänghjulet så att ballanseringskillen sätter den rätt o sen att man själv monterar den på samma sätt. Detta är inget man behöver tänka på om man har 8 stiftat för då går det inte att montera den på mer än ett sätt. Tryckplattan ska också vara med i balanseringen. Enligt proffsen räcker det inte att styra i hålen utan den ska sättas på 2 stysstift så den kommer exakt likadant vid intallationen.
Är det någon som har fler tips o råd om vad jag behöver göra så skriv här, planerar att lämna prylarna nu i veckan.
Har nu läst igenom denna tråd och bara sitter och häpnar, vilket öga för detaljer och nogranhet!
Små finurliga lösningar gjorda med ett tränat öga, och tummen på rätt ställe! Rolig läsning har det varit, kommer att följa denna tråd med glädje. Extra kul är att man kan häpna så mycket över en 30hk-snurra när man är född i en generation där det ska vara 1000HK och japsar för att vara cool.
Tur att man fick lära sig av vissa av lärarna på skolan att det skulle vara luftkylt, annars hade man missat allt det här!
Tack så mycke Festlund, det värmer
Har haft samma erfarenhet som Bengt med industriare. Bara att kloa i och köra. Som tur var rev jag min första industrimotor för att byta kam och fick då se till min förvåning att en kolvbult hade skurit i vevstaken. Sen dess är jag luttrad. Jag river allt jag får tag i för att se vad som kan hända med en motor som startas en gång om året med noll olja på vitala delar och skickas upp till ca 2000rpm direkt. Väldigt vanligt är att lilländan i staken är sliten och att det ligger en tjock smet i botten på sumpen. Men det positiva är att man med små insatser kan bygga en väldigt fin 30 hk för rätt lite pengar. Jag renoverade nyligen två motorer som har stått sen sent femtital. Jag bytte ramlager ,vevlager honade cylindrarna och bytte till modernare kolvringar och provstartade bägge två. Underbar gång och dom gamla 28pci med nya packningar och accmembran funka klockrent. Har man tur köper man en bra industriare för ca 5-7000.Bara en ny cylindersats till 30 hk kostar 3500 i tyskland. Kommer att starta två Okrasa och en tokvessad 30hk inom kort när kylan lägger sig lite. Alla tre har motviktsvevar som jag burit med mig till USA och fått svetsade. Återkommer med filmsnuttar på dessa motorer. Oldspeed rules.
Det verkar som att Günter o gänget hade bråttom då för 55 år sen någ motorn byggdes . På veven så var det rejäla bearbetningsgrader vid 3 ans lager, det såg ut som att dom inte centrerad den ordentligt när dom bearbetat den. Hittade flera såna här "gradbitar" i sumpen
, här ska de va en snygg radie ner mot lagertappen (sista bilden).
På blocket hade dom "glömt"? ett steg i bearbetningen, att plana för muttrarna som håller ihop hela kalaset
. Efter ett antal uppvärmningar o avkylningar så tappar man presskraften på vevhuset o lagren
( bild 1 o 2 ). Kollade på mina andra motorer o alla var korrekt gjorda så detta är väl förhoppningsvis ett undantag.
Med en "Granlundare" i pelarborren så gick det bra att fixa till det som skulle gjorts för 55 år sen!!
Bättre sent än aldrig med andra ord.
Veven är på slipning å sen ska den balanseras ihop med svänghjulet o tryckplattan, förhoppningsvis får jag prylarna i veckan som kommer det är ju vår ute
Lite annat jobb på motorn har hunnits med. Hjärtat dvs oljepumpen har gjort sitt o en ny 21 mm (19 mm original) ska dit. Det finns en för M6 pinnbult o en för M8 pinnbult, det är M6 i en 30 hk o för att montera en sådan krävs längre pinnbultar o eftersom originalen är rullgängade så måste gängan i blocket rensas upp.
Sen kapar jag helgängade insexbultar o skruvar i med locktite.
Köpte pump på CSP men dom hade ingen M6 pump på lager o inget leveransbesked på när en ny skulle komma hem så det fick bli en M8 pump i stället. Som allt annat i den nytillverkade VW världen så måste prylarna kollas o modifieras för att det ska bli så bra som möjligt. Börjar med in o ut hålen ur pumpen, dom linar aldrig upp med hålen i blocket, ibland så är endast halva hålet öppet . Sätt den på plats o rista med en U-böjd ståltråd i hålet, men här var det inte så farligt.
Tillputsat o snyggt
Nästa station är axialspelet, för att kolla det gjorde jag så här, ihop med blocket o i med pumpen o lockpackningen, i ett gammalt men slätt lock borrade jag ett hål o igenom hålet kunde jag med en mätklocka kolla spelet på dreven vilket var 0,14 mm, bör vara mellan 0,05 o 0,10 med 0,07 som ideal enligt några experter. Kanske omständigt sätt att mäta men jag ville kolla hur det uppförde sig när det var ihopskruvat.
Packningen var 0,08 så huset borde slipas ner 0,06mm, dvs huset ska slipas ner tills att dreven ligger i liv med kanten. Hur slipar man som amatör utan fixturer o dyl väck 6 hundradelar?? varken mer eller mindre . På en slipad stålplatta lade jag själhäftande 340 papper, färgade ytan o körde runt runt o ändrade taget om pumpen då o då så man inte tryckte hårt på samma ställe hela tiden å så mätte jag på öronen med ett digitalskjutmått.
Tycker själv att det blev ganska bra, på bilden under så ser man att huset inte var helt slätt från början, slipningen har tagit mest på ytterytorna.
Sista åtgärden är att grada av alla kanter med lite fin smärgelduk
Pumpen drivs ju av kammen o när kammen låg på plats så petade driv drevet ut ungefär 1 mm utanför huset det korrigerades med att slipa av axeln så att drevet kröp in till botten + lite spel, prylarna kommer ju att röra lite på sig när det blir varmt.
Mera olja, den gamla kylen har jag kasserat, en ny fanns i förådet men den behöver ju naturligtvis trimmas lite också
Det där finmaskiga nätet som sitter framför är säkert skyddande o bra om det kommer sparvar o småsten men den risken är väl inte så stor men det som inte är bra är att den bromsar upp luftflödet igenom kylen så den åker väck
Sidor Föregående 1 … 7 8 9 10 11 … 19 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Projekt » 10 hk till...
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.