351

Mohawk skrev:

Detta var mycket intressant. JAg tänkte på detta när jag byggde om min fläkt för några veckor sedan. Lägger upp lite bilder på det när jag kommer hem senare.

Ser fram mot det.

352

Svwerker skrev:

De nyare generatorplåtarna har luftkanal för kylning av generator.

Hur menar du? att med den kanalen så behöver dom inga hål i fläkten??

353 Senaste redigerad av MrPete (2013-02-04 23:16:09)

Stämmer iaf att den som är 37mm sitter i doghouse. Jag satte i min fläkt härom dagen och då såg jag att den var alldeles för smal.. (mätte 32mm), tog då den som satt i 1600-motorn som var 37 och den passade fint.

Den nyare plåten är tredelad med kanal mot generatorn. Den äldre 6v-plåten är bara ett lager plåt mot generatorn.

Bild på delad nyare fläktplåt
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/Bubble%20trouble/IMG_0793.jpg
Nu syns det iofs inte så jättebra, längst till vänster på delen jag håller i handel är uppslitsad så att luft tränger in mellan plåtlagren och ut genom generatorn i mitten. Om jag inte massuppfittat det hela.

354

Intressant detta med fläktar!  ICQ/ab Ni som har motorer som varvar mycket brukar ni svetsa fläktbladen eller är det onödigt?  Default/hmm  När bör man ha svetsad fläkt i så fall(varvtal)?
Har ju läst att de kan "explodera" med stora skador som följd.

Bubbla -62

355

Kan bara bekräftat att jag också hört att man svetsar fläktarna på högvarviga motorer.. PPR-Micke eller nån annan insatt kanske kan svara närmare på vid vilka varvtal det bör tänkas på.

356

Jag har varvat 8000 med originalfläkt och jag har inte sprängt något men jag har sett bilder på hur mycket skador det blir när den sprängs. Vid vilket varv det behövs? Ja hur långt är ett snöre?  ICQ/ab

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

357

Klart att det inte går att säga att vid exakt 8241varv/min kommer fläkten att slungas sönder i molekyler. applåder till dig DDS!   ICQ/ad

Men det finns ju såklart ett gränsvärde för när krafterna börjar bli kritiska och överväger hållfastheten i sammanfogningar.

358

Jag har svetsat mina fläktar. Har personligen inte sett någon sprängd fläkt mer än på bild. Jag brukar konstant varva upp till strax över 7000rpm.
Har man ingen bild eller film så har det aldrig hänt Svwerker ICQ/ab

359

Finns det någon i Sverige som sprängt en fläkt? Jag tror inte att det finns ett svar på när den brister men 6000 på motorn är absolut inga problem sen beror det på vilken remskiva man har.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

360

Svwerker skrev:

Finns det någon i Sverige som sprängt en fläkt? Jag tror inte att det finns ett svar på när den brister men 6000 på motorn är absolut inga problem sen beror det på vilken remskiva man har.

Hur kan remskivan påverka?

361 Senaste redigerad av larsson (2013-02-05 10:33:29)

Remskivans storlek ändrar Utväxling. Fläkten varvar mer

a rainy day in the bus is better than a good day in the office
63 splitbuss 74 bay/porsche dh

362

Visst påverkar också accelerationen en hel del, en fläkt som accelereras upp till 7000 varv på 1 sekund eller segas upp på 10 sekunder.

En konstant snurrande fläkt har ju samma kraft på bladen hela tiden, men en som varvas upp på en växel varvas ner till nästa och upp igen i en bils acceleration kommer ju att få ganska stora krafter som går åt olika riktningar i bladen. Det säger nog mera om en fläkts hållbarhet än maxvarvet.

Man vet inte att man inte kan innan man provat.

363

Mohawk skrev:

Jag har svetsat mina fläktar. Har personligen inte sett någon sprängd fläkt mer än på bild. Jag brukar konstant varva upp till strax över 7000rpm.
Har man ingen bild eller film så har det aldrig hänt Svwerker ICQ/ab

Fick du balansera fläkten efteråt?

Bubbla -62

364

Jag känner till 2 personer som råkat ut för detta här i krokarna.

Bakgrunden till det ena haveriet har jag ingen koll på, men den andra hade hjulstuds vilket skakade om hela motorpaketet.
Förmodligen gjorde skakningarna att fläkten tog i fläktkåpan och detta i kombination med högt varvtal ledde till att den i princip exploderade.

Vill minnas att det vid obduktion visades sig att man förutom fläkt och diverse kylplåtar fick byta block, någon cylinder och att toppen/topparna fick kylflänsar avslagna. Han häckar här på BV, så han kanske ger sig till känna och kan bekräfta....

Ännu vet ingen hur en gammal folkvagn kan bli!

365

GB63VW62 skrev:
Mohawk skrev:

Jag har svetsat mina fläktar. Har personligen inte sett någon sprängd fläkt mer än på bild. Jag brukar konstant varva upp till strax över 7000rpm.
Har man ingen bild eller film så har det aldrig hänt Svwerker ICQ/ab

Fick du balansera fläkten efteråt?

Jag gjorde en statisk ballansering. Det är rätt smidigt att svetsa fläkten eller rättare sagt smälta ner den lilla nitade delen på utsidan med tigen.

Jag har för mig att det var en på SCC 2011 som sköt sin fläkt åt helsike. Delarna flög rakt in i kylaren med lite olja över hela motorn som följd.

366

Mohawk skrev:
GB63VW62 skrev:
Mohawk skrev:

Jag har svetsat mina fläktar. Har personligen inte sett någon sprängd fläkt mer än på bild. Jag brukar konstant varva upp till strax över 7000rpm.
Har man ingen bild eller film så har det aldrig hänt Svwerker ICQ/ab

Fick du balansera fläkten efteråt?

Jag gjorde en statisk ballansering. Det är rätt smidigt att svetsa fläkten eller rättare sagt smälta ner den lilla nitade delen på utsidan med tigen.

Jag har för mig att det var en på SCC 2011 som sköt sin fläkt åt helsike. Delarna flög rakt in i kylaren med lite olja över hela motorn som följd.

Ok, hur gjorde du den statiska ballanseringen? Monterad på generatorn för att se om den vred sig/var tyngre på någon sida? Eller något mer avancerat?

Sorry Bengt att det blev så mycket fläktsnack i din tråd!
Vi gick i gång på din fläktbilder tror jag! ICQ/ag

Bubbla -62

367

Vore inte så dumt om en moderator kunde lyfta ur den här delen och lägga upp den i en egen tråd.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

368

Jag sprängde min fläkt på mantorp när jag skulle pröva strippen.Fick hjulhopp o fläkten gick i tusen bitar.slog sönder oljekyl och en bit som gick rätt genom blocketDet blev dyrt sorry för ot

369

Det gör inget, det är intressant ICQ/ag

370

Vad hade du för varv?

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

371

Det rörde sig säkert runt 7000 varv

372 Senaste redigerad av Bengt H (2013-02-07 22:25:57)

Det går nog inte att säja precis vid vilket varv fläkten sprängs, är nog ganska individuellt. Vissa fläktar snurrar så fint medans vissa andra verkar vara i obalans o även kastar i sidled, är nog ganska individuellt.

Skruvade dit min 25hk fläkt, shimsade ut den så långt det gick, a måttet (bilden tidigare i tråden) blev 4mm. För att jag skulle känna mig helt säker på att fläkten inte tar i baksidan på fläktkåpan (frammåt på bilen) så kollade jag frigången med lite modellera innan ihopskruvningen, det var 3 mm frigång ICQ/ag

Post's attachments

2013-02-06 20.05.03.jpg, 172 kb, 640 x 480
2013-02-06 20.05.03.jpg 172 kb, 173 downloads since 2013-02-07 

2013-02-06 20.06.42.jpg, 136 kb, 640 x 480
2013-02-06 20.06.42.jpg 136 kb, 169 downloads since 2013-02-07 

373

Jo, det är bra att ha koll (på frigång mm) !

Sedan har jag nog den teorin att en VW-fläkt inte "sprängs" ifall den är rak och balanserad (som den faktiskt är i original!)
Har oxå svetsat eller snarare "värmt ihop nitningen" någongång , men känslan finns där att ha rubbat balanseringen...(?)

374

En fläkt har ju ett max av vad den kan leverera i form av flöde och tryck Default/hmm
Om den är dimensionerad för låt oss säga 4500v/min och då ska ge tillräckligt för att kyla våra motorer så kan jag tänka mig att  max kapaciteten på fläkten ligger där någonstans, kanske runt 5000 v/min. Luften skall ju pressas förbi kylflänsarna på topparna och cyllarna som ju då begränsar flödet. Även på sugsidan så finns ju restriktioner i form av luftintagsgaller samt att där konkurrerar ju fläkten med motorn som suger i sig en hel del luft. Om vi då börjar varva 7000+ så tror jag att flödet slutar att öka vid ett lägre varv. Resultatet blir nog en massa vibrationer när fläkten har gått i "väggen" och kanske tom börjar bromsa motorn.
Dessa vibrationer i hop med skakningar pga hjulhopp är nog inge bra Default/lol

Nedvarvningen löses ju när det gäller strippen med mindre remskiva.
Men på gatan kyler ju det för dåligt Default/hmm
Så en variator remskiva som begränsade maxvarvet på fläkten vore fint ICQ/ae

Bara några funderingar.....

Bubbla -62

375

Det är fläkthjulets utformning som avgör när den slutar pumpa luft. När den uppnått sitt max så "stallar" den och får mindra motstånd, inte mera.
Den lilla remskivan togs fram för att koma förbi detta och jag tror att Gene Berg skrev att det uppkommer vid 6500.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G