1

Är det någon här på forumet som har personliga erfarenheter av att använda sk AGM-batterier? Enligt hur de marknadsförs med goda djupurladdningsegenskaper verkar de optimala för campingbruk och eftersom jag kommer behöva nya batterier till nästa säsong börjar jag fundera på batterival redan nu. Rimligtvis borde det inte vara några problem att kombinera ett AGM-batteri för bodelens del och ett vanligt våt-batteri för startmotorn, eller? Motorn har ju inte samma behov av ett AGM, så för att spara in några slantar tänkte jag man kunde köra en kombo, det kanske är dumt?

Vore kul med en debatt i ämnet, jag vill lära mig mer om dessa nya batterier!  ICQ/ab

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

2 Senaste redigerad av johan_l (2012-09-18 14:03:23)

Borde vara värt att kolla båtfolkets erfarenheter, de ligger ju i framkant med detta, spec segelbåtar som kör lite motor...

Jag har för mig jag hört att man kan ha en applikation med en batterityp för startkrets och en helt annan för boendeförbrukning, det normala vid inkoppling är väl att startbatteriet och förbrukarbatteriet är hopkopplat under laddning och bryts så fort motorn stannar / tändningen slås av... Men kanske olika typer av batterier kräver en annan styrning än denna enkla?

Jag tror dock att det finns massor av "avancerade" system som både övervakar och styr laddning i olika kretsar - där laddning även kan fås från solceller och 220V system. Värt som sagt att kolla en båtkatalog och se hur de olika systemen är uppbyggda?

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)