1

Jag har precis fått ihop maskinen igen efter en genomgående renovering och vill ha koll på oljetempen.

Vad ska man ha för typ av givare och vart ska man sätta den på en 1600 (AS)?

Vad är normal oljetemp och när börjar det bli för varmt?

Tänkte även komplettera med en oljetrycksmätare, är det T-kors på oljetryckskontakten för givaren som gäller eller finns det bättre alternativ?

Mvh
Fredrik Johansson

EH Westfalia -74

2

Tempmätaren bör sitta i sumpen.
Jag kör med en "adapter" för oljepluggen. Köpt på Biltema för 29kr.
Du använder "adaptern" som oljeplugg och gängar givaren i den.
Det är samma gänga på många olika givare, så du behöver inte använda biltemas mätare. Jag använder iof biltemagivare, och är nöjd. Men många har synpunkter på deras grejor ICQ/ad

Trycket går bra att ta i ett T-kors vid oljetryckskontakten.

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

3

Ursäkta inhoppet, men vilken adapter?
Vad är det för gänga på oljepluggen..är det 14mm?

VW 1303 S -74
VW 1303 Big -74
VW 1303 S -73
Honda CB750 Four -75...1:a Folkan, en 1200 -59 inköpt 1969
BMW 740 i -96
John Deere 210 -67

4

Du får åka till biltema och kolla, jag hittar inte den på deras hemsida.
Eftersom dom flesta biltemavaruhus ser likadana ut så kan du leta nära kassan, på hyllorna med dumpventiler, plaststyling och neonfärgade luftfiler ICQ/ab

Det är M14x1,5 till oljepluggen.

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

5 Senaste redigerad av fredriq (2012-09-18 10:23:45)

Tackar för svaren!
Vilken tur att jag köpte en ny platta med oljeplugg då ICQ/ab
Då ska jag leta reda på en adapter som är M14x1,5 till 1/8" NPT som givaren har till Biltemas oljetempmätare.

Vad är det för gänga till oljetryckskontakten tro?
Det står inget i ETKA men det finns liknande givare som har M10x1.
Den är iaf märkt med 0,15-0,45 bar och ska vara vit.
Givaren till Biltemas oljetrycksmätare har dock även den 1/8" NPT...

Det finns oljetrycksgivare där ena stiftet är resistiv utgång till mätaren och andra stiftet sluter till jord precis som på en oljetryckkontakt men för att jaga rätt på en sådan behöver man ju veta gängan...
Biltemas oljetrycksgivare använder en givare som är mellan 3 och 160 ohm, iaf enligt deras bild:
http://biltema.se/ProductImages/32/large/32-263_l.jpg

Mvh
Fredrik Johansson

EH Westfalia -74

6

Det är konisk M10x1 på oljetryckskontakten.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

7

Någon som vet om den där 1/8 NPT - 14mm adaptern finns kvar på Biltema fortfarande? Finns det ett artikelnummer...

8

MrIcka skrev:

Någon som vet om den där 1/8 NPT - 14mm adaptern finns kvar på Biltema fortfarande? Finns det ett artikelnummer...

Den finns med i katalogen i vilket fall. 32-1052

9

Busaberg skrev:
MrIcka skrev:

Inte på hemsidan verkar de som... skumt, vilken årgång var de på katalogen? Vilken sida Default/smile Kan vara bra å kasta i ansiktet på de i butiken.

"Din sökning på 32-1052 gav 0 träffar"

Annars fanns den visst på Dalhems också

10

finns de ingen som man kan stoppa ner i oljepåfyllningen som man använder som oljesticka?
finns för motorcyklar.

58 busbil
60 dh-splitt
formel vee, snart på väg

11

hej

jo adapter finns fortfarande köpte en vid jul och monterade på min pickis.. (Kristianstad)

12

ozeo skrev:

finns de ingen som man kan stoppa ner i oljepåfyllningen som man använder som oljesticka?
finns för motorcyklar.

http://www.savemybug.com/ Default/smile

13

MrIcka skrev:
ozeo skrev:

finns för motorcyklar.

nice men vore enkelt med en analog liten mätare direkt på. samt kul o veta vad tempen är.

58 busbil
60 dh-splitt
formel vee, snart på väg

14

MrIcka skrev:
Busaberg skrev:
MrIcka skrev:

Inte på hemsidan verkar de som... skumt, vilken årgång var de på katalogen? Vilken sida Default/smile Kan vara bra å kasta i ansiktet på de i butiken.

"Din sökning på 32-1052 gav 0 träffar"

Såvitt jag vet har ingen av adaptrarna utgått än, men sortimentet hos "styling" är trendkänsligt och svänger för varje år.  ICQ/ad  Dock är just adaptrarna tämligen universella och har funnits med väldigt länge. Jag kan kolla på jobbet imorgon om jag minns. Hemsidan är ett gissel och man ska inte lita på den, testa och ring istället, företrädesvis mitt på dagen en vardag.

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

15

ozeo skrev:
MrIcka skrev:
ozeo skrev:

finns för motorcyklar.

nice men vore enkelt med en analog liten mätare direkt på. samt kul o veta vad tempen är.

Det finns  ICQ/ab  ser ut som en gammal stektermometer ungefär, rund mätare med en pinne som sticker rakt ner med gradering, sätts i  istället för oljestickan, sett den på samba men kommer inte ihåg tillverkaren.... ICQ/ad

16

Bengt H skrev:
ozeo skrev:

Det finns  ICQ/ab  ser ut som en gammal stektermometer ungefär, rund mätare med en pinne som sticker rakt ner med gradering, sätts i  istället för oljestickan, sett den på samba men kommer inte ihåg tillverkaren.... ICQ/ad

Jag tog helt sonika en stektermometer för att för att få ett hum om oljtempen vid lite varierad körning.Numer har jag en sån där savemybug oljesticka och julskinkan smakade lite svagt av Valvoline ICQ/ae

17

lasslo skrev:

Tempmätaren bör sitta i sumpen.
Jag kör med en "adapter" för oljepluggen. Köpt på Biltema för 29kr.
Du använder "adaptern" som oljeplugg och gängar givaren i den.
Det är samma gänga på många olika givare, så du behöver inte använda biltemas mätare. Jag använder iof biltemagivare, och är nöjd. Men många har synpunkter på deras grejor ICQ/ad

Trycket går bra att ta i ett T-kors vid oljetryckskontakten.

Blir inte riktigt klok på Biltema givaren, går ju två kablar ut från den men enligt instruktionen så är de bara en (som ska gå till mätaren såklart). Trodde den ena då var en extra jord som man kunde ansluta om man använt gängtejp eller liknande men ingen av kablarna ger kontakt med ytterdelen av givaren?!?

Någon som monterat som minns, en svart å en vit kabel är de iaf.