Hej! Är jättetacksam för hjälp med detta problem: vi har en vw typ 1, 1303s från -73. Det är vår första bubbla o vi är inte jätteduktiga på att mecka! Det började med att bilen stannade och vi fick inte igång den så den stod ett tag. Men sen bytte vi fördelarlock och rotor och då funkade den igen så vi fortsatte köra. För ett tag sen började bilen gå dåligt igen, den är ryckig och skakig och det händer knappt någonting när man trampar på gasen. Dock går den bättre när den är varm. Det verkar som om den bara går på två cylindrar men när den är varm tänder den på alla cylindrar! Så vi bytte tändstift men den gick inte bättre. Vi har även bytt tändspole och fläktrem till generatorn. O nu kom turen till tändkablarna! Cylindrarna sitter utmärkta med 1 & 2 på höger sida, 1 innerst! På vänster sida sitter de 3 & 4, 3 sitter innerst.
Så det sitter helt enkelt i ordningen 31
42 ...sett utifrån. På fördelarlocket satte vi kablarna i ordningen 1432 medurs i samma riktning som rotorn snurrar. Alltås 1:an längst ut till vänster, 4:an längst in till vänster, 3:an längst in till höger o 2:an längst ut till höger men... bilen startar inte!!! Är detta fel?? Hur ska kablarna sitta på fördelarlocket? Vi har testat alla möjliga ordningar men den startar inte, vad gör vi för fel, vad kan det vara? Tack för hjälpen!! / Johanna
1 2012-09-13 22:24:58 Senaste redigerad av jojo88 (2012-09-13 22:27:10)
Om du tar bort fördelarlocket så finns de ett litet sträck i kanten på fördelaren.
Där ska 1ans kabel sitta.
Sen är de som du säger 1-4-3-2.
Okej, toppen! Då vet jag att det är rätt. Problemet är att den startar ändå inte fast vi satte kablarna i den ordningen med ettan vid strecket. Kan det vara något annat som blivit fel?
Det funkar inte ens om jag sätter tillbaka de gamla kablarna i rätt ordning??
4 2012-09-14 18:46:39 Senaste redigerad av Johan W (2012-09-14 18:51:41)
Den måste ju även stå rätt man kan ju vrida lite på fördelaren och se om den blir bättre.
Sen måste ni ju ställa in brytarspetsarna 0,4mm och en kondensator kan ju vara bra att byta så man vet att den är ok.
Kolla även så att plattan i fördelaren vrider på sig när man suger i röret som går till förgasaren och att kabeln till brytarn och jordflätan inte är skadade.
Var det rätt stifft, så dom inte tog i kolven.
En ventiljustering är aldrig fel inte en riktig förgasarrengöring häller.
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o] Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage
