1

Jag har alltså försökt ställa tändningen på min 1200:a. Och jag använde en testlampa istället för stroboskop. Jag har två hack i min remskiva, antar att det är TDC och 7,5graders förtändning? Jag har den "korta" fördelaren med vakumklocka.. Så enligt en instruktion jag har läst ska man i det fallet ställa tändningen efter TDC och inte på förtändningen, stämmer det? ( provade med både pluggad vakumklocka och med den som vanligt och det blev ingen skillnad) Jag ställde brytarspetsen på 0,4 för det har jag för mig att jag hört att det ska vara? Ska vakummet vara pluggad när man ställer det också?

Tycker att den inte låter helt 100 nu ( ställd på TDC ) så jag undrar om jag gjort fel? Provade att ställa på 7,5 graders markeringen också men då tycker jag att den lät sämre..

Har även nyligen justerat ventilerna samt bytt tändkablar...

Bilen fungerar ju men jag ville bara dubbelkolla att jag ställt rätt?

Med vänlig hälsning, Kristofer

Det gick inte fort och inte blev det bra heller...

2 Senaste redigerad av HenrikL (2012-09-11 08:29:23)

Kolla upp motornummer och fördelarnummer. Sedan kollar du i listan i länken nedan för rätt inställning:

http://www.henrikvw.se/tandning/

3

Ok, ska göra det! Tusen tack! ( vart sitter motornumret? ) :-)

4

Det ska sitta på blocket under generatortornet.

5

Ok, ska kolla upp det när jag kommer hem. Tack för snabba svar!

6

Ok, ska kolla upp det när jag kommer hem. Tack för snabba svar!

7

En till fråga, sitter numret på fördelaren på baksidan för jag hittar inget, kan det sitta under vakumklockan?
Mitt motornummer var iaf 8300268

8

På fördelaren brukar de stå. Under locket.

// Stoffe // Camp bay 72 AKA Dr Cox
Ragtop 60 No name

9

Ska kolla det, menade på baksidan av fördelaren... När jag läste det nu kanske det kunde tolkas som att jag menade på baksidan av motorn ICQ/ad

10

Risto skrev:

Jag har alltså försökt ställa tändningen på min 1200:a. Och jag använde en testlampa istället för stroboskop. Jag har två hack i min remskiva, antar att det är TDC och 7,5graders förtändning?  Ska vakummet vara pluggad när man ställer det också?

Ställer man med testlampa, dvs med avstängd motor, så är det ju ingen vits med att plugga vaccumet...;-)
Kolla först så du har rätt brytaravstånd ("kamvinkel" - finns instrument för detta oxå med motorn igång - annars bladmått)
Troligen (om ingen har bytt remskiva/fördelare på din motor) skall du mkt riktigt ställa på 7,5gr strecket.
Bästa är ju att kolla med strob-lampa, så man även ser att förställningen funkar när du gasar till. (kolla att vaccumklockanfunkar?)

Har du 6 volt är det bara att koppla strob-lampan på separat 12v batteri - lycka till!

11

Ok, vad ska avståndet vara på brytarspetsen? ( ställde på 0,4 med bladmått ) och ska jag göra fler markeringar i remskivan för att kunna utläsa något när man gasar eller är det bara för att se att tändningen ändrar sig men man vet iofs inte hur mycket då? Och när jag ställde på 7,5graders markeringen första gången så gick motorn inte nå bra på tomgång...