jag håller på att ladda inför att lägga ihop en motor och jag sitter och klurar på stakarna. det mesta i maskinen är nytt men jag hade tänkt att återanvända stakarna och jag har för mig att det finns bättre och "sämre" orginalstakar och om det stämmer så har jag ingen aning vilken som är vad! hursomhelst så är den märkt med 311 105 411A och det är kanske nån som har koll på detta? jag skall väl försöka mäta upp stakarna och om dom inte håller måttet så har jag funderat på unitech stakarna.. erfarenheter nån..dom framstår ju som prisvärda om man som i mitt fall ska så ihop en lätt kompenserad maskin.
Tidiga Typ 3 stakar. Har sådana i min 1641:a och de har fungerat bra än så länge.
Jag hade de inlämnade innan för vägning, mätning, fräsning, bussning, och hela tjotaballongen. 
/ P
Ghia 1968
Tidiga Typ 3 stakar. Har sådana i min 1641:a och de har fungerat bra än så länge.
Jag hade de inlämnade innan för vägning, mätning, fräsning, bussning, och hela tjotaballongen./ P
Om du menar dom lätta stakarna med bult isf mutter så satt dessa även i vissa 1300-motorer med motorkod F.
Renoverade original är den bästa vägen att gå om du bygger 78slag eller kortare. 311 stakar från originalmotorer är suveräna men passa dig för utbytesmotorer från Brasilien och Mexico som har gjutna stakar.
PeCe skrev:Tidiga Typ 3 stakar. Har sådana i min 1641:a och de har fungerat bra än så länge.
Jag hade de inlämnade innan för vägning, mätning, fräsning, bussning, och hela tjotaballongen./ P
Om du menar dom lätta stakarna med bult isf mutter så satt dessa även i vissa 1300-motorer med motorkod F.
Ja, se där.
/ P
Ghia 1968
motorn jag utgick från var en motor som skulle ha varit byggd på bug enterprises? i avesta nån gång på 80talet, men när den revs så hittade vi flera klantiga misstag och skador. nu kan det ju vara så att nån skruvat med efter det! motorn var från börja en 1641:a byggd med följande grejor: 1200 block, ganska hårt portade enkleportstoppar, 1641 cylindrar, ett slipämne till kammen som liknar en 110:a dock omärkt! rejält lättat svänghjul 6volt, holley bugspray på edelbrockinsug, mallory dubbelbrytarfördelare, extern oljekylare, grövrestötstänger, större pump,elefantfotsjusteringar på vipporna , enkla hårda fjädrar... men tyvärr så hade nått hänt och blocket var för skadat för att återanvändas! eftersom det i mina ögon är porr med enkelport och oldschool så vill man ju återanvända så mycket som möjligt men det verkar mast bli kringutrustningen som stannar kvar! nya receptet är som följer: 1500 block, arborrat och upptaget för 90,5. 74mm vev, den gamla kammen med nya lyftare, typ 4 kylare i 30hk doghousekåpa, enkelportstopparna med nya friska grejor och ett trevinkeljobb, holley och mallory stannar på motorn, 12v svänghjul... ja och så vevstakar!! kommer väl se fränare ut än antalet hästar som levereras men den ska väl sitta i min buss om den nånsin blir klar och där blir det bra med lite mer volym..
