Vad är bäst? 
90a T3 Doka oturbo
68a Typ1 Autostick 1600cc sugturbo aka"Slo'white"
73a Typ3 Fastback "Coldballs" turbo
64a Typ1 2110cc turbo
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Motor, växellåda, bromsar, mekaniskt... » Förgasare VS Insprutning eller Oldschool VS Newschool :)
Du måste logga in eller registrera för att svara
Vad är bäst? 
Bäst är det som uppfyller ens egna krav.
Jag gillar förgasare och anser att trots att den funnits med sedan Moses skrek sig hes fortfarande håller måttet och fungerar alldeles ypperligt utan ettor och nollor.
En bra tunad förgasarmotor är en fröjd men tyvärr rätt ovanligt ,oftast är det osynkat och rätt pruttigt på låg"fart" i VW världen
Jag tror att man ofta glömmer hur viktig tändningen är för effekten på ett brett register,och där är ett sprut med tändning i överläge 
Jag är djäkligt nöjd med den snälla gången på min "husvagnsdragarmotor"....
2387cc med originaltoppar (37/33 rfr ventiler), W100 kam, 1,25 vippor, 1 5/8" avgas och Dellorto 40:or.
Gör 0 - 100 på 7 - 8 sek (utan husvagn!)
Största felet är nog att man väljer för vass kam/för stora förgasare ? Visst ökar toppeffekten (för samma pengar), men där kör man ju nästan aldrig!
Jag håller på med en typ1 konverterad 2165cc typ4 som det blir dubbla förgasare på(Solex P11)
Kanske inte det lättaste att tuna men va fan,man lär ju prova 
En bra tunad förgasarmotor är en fröjd men tyvärr rätt ovanligt ,oftast är det osynkat och rätt pruttigt på låg"fart" i VW världen
![]()
Jag tror att man ofta glömmer hur viktig tändningen är för effekten på ett brett register,och där är ett sprut med tändning i överläge
Jag är väldigt förvånad över att många har så svårt att lägga ner lite tid för att tillskansa sig den lilla kunskap som faktiskt behövs för att reda upp att justera in den själv alt. betala någon för att fixa det. Man lägger tiotusentals kronor på delar men inte några hundra på att få det att fungera.
Ja tändningen är ett kapitel för sig. Vi kanske ska gå in lite på varför det blir som det blir.
En motor ska suga i sig luft och beroende på längd på insug/förgasare/trattar och avgas så kommer man att få olika fyllnadsgrad på olika varvtal och det kräver olika tändning. Det är inte så enkelt att en motor ska ha en rak kurva från 1500 till 3000 varv. Den kanske behöver backas av lite vis exempelvis 1800 till 2000.
Jag tar med mig senaste inlägget med dess citat från Frix tråd.
Svwerker skrev:riseabove skrev:det här med att insprut är bättre än förgasare är ju bara bullshit om man vill ha en vettig installation snabbt, men ur ren prestanda synpunkt kan ju inte ett par förgasare överhuvudtaget tävla med ett modernt insprutningsystem fullt med givare på allt möjligt och omöjligt , att ligga precis på gränsen till härdsmälta är ju SÅ mycket enklare då.....
Möjligen på turbomotorer. Som Johannes (JPM) uttryckde det, det är sällan bränslet som är begränsningen utan det är mängden luft (läs syre) som ska hjälpa till att förbränna bränslet som är begränsningen och än så länge har jag inte sett något insprut som styr luften.
Och om man behöver leana ut bränslet runt 3200varv för att sen feta på igen vid 3400 och sen leana ut igen vilka munstycken byter man då på fuggarna? Förgasare funkar ju fint, men är ju nästan alltid en kompromis i slutänden, för går bilen snålt nånstans i registret så blir man ju tvungen att byta till större munstycken och då kommer den gå fett i något annat läge..
För jag antar att du inte kan påstå att du kan få lika exakt blandning med 3 munstycken på en förgasare som du kan få med runt 50 individuella punkter i ett sprut?
3 munstycken plus ett emulsionsrör och det har den uppgiften.
Bränslets flöde i förhållande till vacumet är inte linjärt och det korrigeras med luftmunstycket. Om motorn ger lite mindre vacum på några varvtalsområden så suger den även lite mindre soppa så liite självjusterande är den.
jo det e klart de är till viss del självjusterande . sedan har vi ju frågan om bruksvärdet, där måste jag ju säga att en förgasar maskin med frisk tändning osv har en tillförlitlighet som är svårslagen om man jämför med en maskin fullt med givare som kan fela osv...
datornörden i mig MÅSTE ju gilla insprutningssystem och just tekniken är ju det som jag själv tycker är roligt.
Ett ytterligare problem med billiga motorstyrsystem tex. Megasquirt är ju att det är upp till ANVÄNDAREN att välja bland en hel djungel av funktioner som de egentligen inte har varken en aning om vad de gör eller har behov av. Om man DESSUTOM som icke kunnig skall löda ihop själva kretsen har man en enormt stor felmarginal som jag tror gjort mycket för de dåliga rykten just megasquirt har fått genom åren.
där har ju en väl inställd förgasar / fördelar intallation en sjuuuukt stor fördel.
Jag tar med mig senaste inlägget med dess citat från Frix tråd.
Bränslets flöde i förhållande till vacumet är inte linjärt och det korrigeras med luftmunstycket. Om motorn ger lite mindre vacum på några varvtalsområden så suger den även lite mindre soppa så liite självjusterande är den.
Vi ska väl tillägga att jag är lika stor fan av både förgasare som sprut, men jag hävdar ju ändå att man får en mer exakt bränsleblandning genom hela registret med sprut. som det var någon som skrev i den andra tråden (det är lättare att ligga nära härdsmälta genom hela registret) för jag tror inte att man vill lägga sig så nära som det går med förgasare om det skulle finnas nån punkt där det går lite snålare.
Om man ställer frågan vilket som är "bäst" så är det väl bara att fråga alla världens biltillverkare, det finns nog en anledning att det ser ut som det gör i trafiken idag. Men i samma veva kan man ju fråga vilka hjul som är bäst att driva på och man inser att allt som är "bäst" inte alltid är samma sak som det som är "roligast". Jag är helt inställd på att bygga förgasarmotor för enkelhetens skull, men jag inbillar mig i samma veva att man med en mogen körstil och en korrekt inställd motor kan få en vettig bränsleförbrukning och livslängd ändå.
Svwerker skrev:Jag tar med mig senaste inlägget med dess citat från Frix tråd.
Bränslets flöde i förhållande till vacumet är inte linjärt och det korrigeras med luftmunstycket. Om motorn ger lite mindre vacum på några varvtalsområden så suger den även lite mindre soppa så liite självjusterande är den.Vi ska väl tillägga att jag är lika stor fan av både förgasare som sprut, men jag hävdar ju ändå att man får en mer exakt bränsleblandning genom hela registret med sprut. som det var någon som skrev i den andra tråden (det är lättare att ligga nära härdsmälta genom hela registret) för jag tror inte att man vill lägga sig så nära som det går med förgasare om det skulle finnas nån punkt där det går lite snålare.
Jag trimmar för att få mycket effekt och det får man inte om man lägger sig "nära härdsmältan", det överlåter jag åt de som jagar bränsleekonomi!
Vad som sen är "bäst" beror ju helt på vilka kreterier som ska uppfyllas.
Anledningen till att biltillverkarna använder sig av insprutning är nog både ekonomiska och miljön för att nå miljökraven så måste du ligga nära Lambda 1 och det är väldigt kritiskt.
Nja, efter det jag sett på dom som mappat mina tidigare bilar i bänken är ju att dom har snålat in bränslet så mycket som möjligt i varje punkt och det har då ökat effekten hela tiden, en snål blandning ger ju i regel mer effekt än en fet blandning men med en stor risk att det blir för hög temp i förbränningen. Men det är ju bara vad jag sett på rullarna det.
Nja, efter det jag sett på dom som mappat mina tidigare bilar i bänken är ju att dom har snålat in bränslet så mycket som möjligt i varje punkt och det har då ökat effekten hela tiden, en snål blandning ger ju i regel mer effekt än en fet blandning men med en stor risk att det blir för hög temp i förbränningen. Men det är ju bara vad jag sett på rullarna det.
Min erfarenhet är att det ger mest effekt vid en bränsleblandning på 12,5:1 på turbomotorer och det är ju ganska safe
På en sugmotor har jag inte så stor koll men 13-13,5:1 kan jag tänka mig funkar bra eller?
Jag kan bara konstatera att när åkte på strippen med min bil så gick det fortare ju svartare stift jag fick, nästan
.
Gråvita stift känns inte bra och gav sämre tider än svart/bruna. Det känns i arslet när man har bestyckat rätt.
Sen vilket Lambda det är då vet jag inte då jag aldrig kollat.
Jag kan bara konstatera att när åkte på strippen med min bil så gick det fortare ju svartare stift jag fick, nästan
.
Gråvita stift känns inte bra och gav sämre tider än svart/bruna. Det känns i arslet när man har bestyckat rätt.Sen vilket Lambda det är då vet jag inte då jag aldrig kollat.
tja... som sagt. det är ju där oldschool approachen kommer in
Nu är det väl oxå på det viset att prestandan över 201/402 meter för mig är helt ointressant utan prestandan när man vill åka fort och ha bra ork på kurviga vägar mil efter mil eller massa varv på en bana, topp effekt är ju inte alltid det mest optimala utan körbarhet kommer i första rummet. där är jag övertygad om att ett väl-mappat insprutnings-system har MYCKET mer att ge än ett par förgasare.
Svwerker skrev:Jag kan bara konstatera att när åkte på strippen med min bil så gick det fortare ju svartare stift jag fick, nästan
.
Gråvita stift känns inte bra och gav sämre tider än svart/bruna. Det känns i arslet när man har bestyckat rätt.Sen vilket Lambda det är då vet jag inte då jag aldrig kollat.
![]()
Nu är det väl oxå på det viset att prestandan över 201/402 meter för mig är helt ointressant utan prestandan när man vill åka fort och ha bra ork på kurviga vägar mil efter mil eller massa varv på en bana, topp effekt är ju inte alltid det mest optimala utan körbarhet kommer i första rummet. där är jag övertygad om att ett väl-mappat insprutnings-system har MYCKET mer att ge än ett par förgasare.
Ja,så borde det ju vara... 
b-qvist skrev:Nja, efter det jag sett på dom som mappat mina tidigare bilar i bänken är ju att dom har snålat in bränslet så mycket som möjligt i varje punkt och det har då ökat effekten hela tiden, en snål blandning ger ju i regel mer effekt än en fet blandning men med en stor risk att det blir för hög temp i förbränningen. Men det är ju bara vad jag sett på rullarna det.
Min erfarenhet är att det ger mest effekt vid en bränsleblandning på 12,5:1 på turbomotorer och det är ju ganska safe
![]()
På en sugmotor har jag inte så stor koll men 13-13,5:1 kan jag tänka mig funkar bra eller?
Det brukar ligga där Patte (13-13,5:1)
sen är det inte fel att ha en Bredbandslamda i röret
Enligt min syn å se på din fråga så är det bara IDA som gäller på en gatbil (det ligger ett par å bara väntar på att bli monterade )
/// Micke
Patte skrev:b-qvist skrev:Nja, efter det jag sett på dom som mappat mina tidigare bilar i bänken är ju att dom har snålat in bränslet så mycket som möjligt i varje punkt och det har då ökat effekten hela tiden, en snål blandning ger ju i regel mer effekt än en fet blandning men med en stor risk att det blir för hög temp i förbränningen. Men det är ju bara vad jag sett på rullarna det.
![]()
Det brukar ligga där Patte (13-13,5:1)
sen är det inte fel att ha en Bredbandslamda i röret
Enligt min syn å se på din fråga så är det bara IDA som gäller på en gatbil (det ligger ett par å bara väntar på att bli monterade )
/// Micke
Om du menar det röret som Swerker pratar om så vete fan om det är så bra
Jag skulle nog hellre åka IDF eller DRLA på gatan.
Svwerker skrev:Jag kan bara konstatera att när åkte på strippen med min bil så gick det fortare ju svartare stift jag fick, nästan
.
![]()
Jag får även bättre körbarhet med den bestyckningen som jag utvärderat på stripen så det borde gå hand i hand. Jag har aldrig mätt på rullande landsväg men jag har kört lite över 150 repor och en bit över 5000 mil så jag känner min motor rätt väl.
Jag har jobbet en del med lågfartshållaren på mina IDA och där fanns mycket att hämta. Den amerikanska lösningen på problemet med övergången mellan hög- och lågfartsdelen är att stoppa i ett större högfartsmunstycke med det är att gå fel väg då det är lågfarten som inte hänger med.
För att svara på ursprungsfrågan tycker jag en klassisk bil ska ha klassisk matning dvs fuggar. Och när det kommer till sådana är IDA:erna svårslagna, inte bara för att dom är kult. Inga andra förgasare är lika lättmeckade i ett bubblamotorrum. Alla som skruvat med lågfarten på IDF vet vad jag pratar om. Keep it simpel.
Mvh//250hpman
Mvh//250hpman

Carlberg skrev:Mvh//250hpman
![]()
![]()

Alla som skruvat med lågfarten på IDF vet vad jag pratar om. Keep it simpel.
Mvh//250hpman
Sant som fan 
Svwerker skrev:Carlberg skrev:Mvh//250hpman
![]()
![]()
![]()
![]()
x3
Mvh//250hpman

Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Motor, växellåda, bromsar, mekaniskt... » Förgasare VS Insprutning eller Oldschool VS Newschool :)
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.