Jag har tidigar haft missljud i min växellåda, 60:a splitcase, men har delat den, bytt lager för ingående axel, mätt in, shimsat med papperspackningar enligt verkstadshandboken, monterat tillbaka allt och provkört. Missljudet försvann, men nu har jag ett annat ljud istället. Jag vet att jag bör byta pinjonglagret, men det ljudet jag har nu har jag svårt att tro att det kommer därifrån. Det är för grovt ljud för det. Jag hoppas att det är bakhjulslagren som behöver bytas, men är osäker på om de kan föra sånt liv. Eftersom den lät väldigt mycket innan jag bytte lager för ingående axel vet jag inte om ljudet jag har nu fanns redan tidigare eller om det är ett ljud som har uppkommit p.g.a. något jag missat/gjort fel.
Kan ett misshandlat bakhjulslager låta som en mindre stenkross och finns det något enkelt sätt att konstatera om det är lager eller lådan som låter?
Framhjulslagret på en modernare bil kan man känna statusen på genom att hålla i fjädern och snurra på hjulet, finns det någon liknande metod för ett gammalt bakhjulslager på en 60:a?
Sunny 1303LS -74
Rusty 1303S -73
Fodervärd VWHK:s buss