1

Jag har tidigar haft missljud i min växellåda, 60:a splitcase, men har delat den, bytt lager för ingående axel, mätt in, shimsat med papperspackningar enligt verkstadshandboken, monterat tillbaka allt och provkört. Missljudet försvann, men nu har jag ett annat ljud istället. Jag vet att jag bör byta pinjonglagret, men det ljudet jag har nu har jag svårt att tro att det kommer därifrån. Det är för grovt ljud för det. Jag hoppas att det är bakhjulslagren som behöver bytas, men är osäker på om de kan föra sånt liv. Eftersom den lät väldigt mycket innan jag bytte lager för ingående axel vet jag inte om ljudet jag har nu fanns redan tidigare eller om det är ett ljud som har uppkommit p.g.a. något jag missat/gjort fel.
Kan ett misshandlat bakhjulslager låta som en mindre stenkross och finns det något enkelt sätt att konstatera om det är lager eller lådan som låter?
Framhjulslagret på en modernare bil kan man känna statusen på genom att hålla i fjädern och snurra på hjulet, finns det någon liknande metod för ett gammalt bakhjulslager på en 60:a?

Rainy 1200 -60
Sunny 1303LS -74
Rusty 1303S -73
Fodervärd VWHK:s buss

2

Blir trumman varm?

Only the dead fish follow the stream... Våga Vägra Mainstream

3 Senaste redigerad av wille (2012-08-29 11:20:21)

Är ett hjullager så dåligt så borde du höra det genom att snurra bara. Kanske hålla i drivaxelröret? Du borde också höra en viss skillnad om du svänger

VÄRMLAND VW DALSLAND

T1 1200 1963 med tummeliten campingvagn från 1963

4 Senaste redigerad av nisslars (2012-08-29 12:19:21)

Jag har inte känt om det blir varmt och när jag snurrar och försöker lyssna var det kommer från är det svårt att höra vad källan kan vara. Det är ett jämt malande i hela bakvagnen. Det är ingen skillnad när jag svänger. Det mesta talar emot att det ska vara ett bakhjulslager, men det skulle vara så mycket enklare.
Den 6-kantiga packningen på den sidogavel jag lossade på lådan mätte jag och har lagt i nya så jag fick samma tjocklek. Hur och vad påverkar det avståndet? 
Kan drivaxeln spänna eller dra mot diffen och skapa oljud?

Rainy 1200 -60
Sunny 1303LS -74
Rusty 1303S -73

5

nisslars skrev:

Jag har inte känt om det blir varmt och när jag snurrar och försöker lyssna var det kommer från är det svårt att höra vad källan kan vara. Det är ett jämt malande i hela bakvagnen. Det är ingen skillnad när jag svänger. Det mesta talar emot att det ska vara ett bakhjulslager, men det skulle vara så mycket enklare.
Den 6-kantiga packningen på den sidogavel jag lossade på lådan mätte jag och har lagt i nya så jag fick samma tjocklek. Hur och vad påverkar det avståndet? 
Kan drivaxeln spänna eller dra mot diffen och skapa oljud?

Nej.
-Den glider en bra bit ut-o-in i sina "halvmånar" inne i diffen.
Packningarna i plåtgavlarna shimsar man spelet emot plastlagringen. Man skall kunna släppa drivaxelrören, utan att de "fastnar". (med lös låda...)
Borde inte vara sådant oljud från ett bakhulslager, om det inte är skuret, eller paj kulhållare, och då rasar det på några km ?

Jag hade dåligt pinjonglager i min 66:a, lät som inne i en spårvagn (jo, jag bor i Norrköping;-) men körde i 8 år innan jag bytte låda.

6

När jag hade isär lådan kollade jag pinjonglagret när det satt kvar på axeln och det rullade utan något kännbart knastrande. Helt perfekt var det inte så det är mycket möjligt att ljudet och vibrationerna fortplantar sig och får det att låta värre än det är. Jag får väl köra i vinter och hoppas att dubbdäcken överröstar växellådan så får jag riva lådan igen nästa sommar.

Rainy 1200 -60
Sunny 1303LS -74
Rusty 1303S -73