Det finns ju ett antal duktiga och kunniga motor killar här på forumet,tänkte höra
vilket som är det absolut högsta kompet man kan köra med i en gatmotor utan
att den går för varm och börjar tappa säten.Den ska utan problem kunna gå
ner till Tyskland och vända.
Det finns ju ett antal duktiga och kunniga motor killar här på forumet,tänkte höra
ner till Tyskland och vända.
Går ej att svara på.. 
Fredrik.S skrev:Det finns ju ett antal duktiga och kunniga motor killar här på forumet,tänkte höra
ner till Tyskland och vända.Går ej att svara på..
håller med stickan men man kan ge en fingervisning om du skriver mer info om motorn i övrigt...
Så här är tanken,044 CNC Ultra Mag Plus 44/37.5,94X84 2332cc,1:4 med FK8,Weber IDA 48
Den liknar min, dock har jag annan kam i min och insprutning. jag har lagt mig på 10.5:1 och fungerar bra på 95 okt utan minsta spikning eller varmgång.
Mina toppar har fått sig en liten handpåläggning och jag kör med "vanliga" CIMA/Mahle kolvar/cyl, letar du itne efter max effekt skulle jag säga 9.5-10:1 självklart beroeende på vad du har för vändhöjd på kolvarna och vad du tankar, m.m m.m. se till att du har alla tätlister och kylningen fungerar som den ska.
ska du långt med kallmotor är det kylsyst för motor o olja som är viktigast,kommp o cyltemp styrs mycke av avgasflöde o avgassystem
En faktor som man ofta bortser ifrån är att en motor byggd med lätta prylar i ventilmekanismen kräver mindre ventilfjädertryck och bygger därmed mycket m,indre värme.
Ali G
Runt 10 verkar var lagom,bra med effekt och hållbart.Min 1915 la jag på 10:1
och den har snurrat på bra.
Med så stor kubik är det inte nödvändigt att gå så högt i komp. Komp skapar värme och av erfarenhet brukar det vara rätt så varmt i Tyskland runt både bad camberg och Hessich Oldendorf. Med bra flöde i topparna kan du kompensera effektförlusten med sänkt komp. det finn flera jänkare som har bromsat sina 2275 runt 170-180 hk med 8,5 i komp. Sen tror jag att alla hästar över 150 är rätt så onödiga i en bil som skall rulla landsväg. Lägg kompet lågt och jag tror att du kommer att bli glatt överraskad över hur trevligt det är med stor kubik i snäll motor. Fk8 har även väldigt bra botten så du kommer inte att tappa så mycket i accet. Med tanke på alla dina projekt är det kanske bättre att du bygger en snäll motor som inte behöver så mycket service men å andra sidan så är väl tidsoptimism en vanlig sjukdom hos VW-fantaster. Lycka till och se till att få ut nåt snart.
Tidsoptimist är man nog
Den här motorn ligger lite längre fram i tiden.Kanske ska lägga
den lite lägre i komp.
Tidsoptimist är man nog
den lite lägre i komp.
Tidsoptimism var ett bra ord för den åkomma som dom flesta av oss lider av. 
Fredrik.S skrev:Tidsoptimist är man nog
den lite lägre i komp.Tidsoptimism var ett bra ord för den åkomma som dom flesta av oss lider av.
Hehe så är det,man behöver inte fundera vad man ska göra på fritiden,och fler vill man ha.
Det finns ett antal killar här på forumet som har runt 20 Vw bilar som ska på fötter.
Men det är bättre att ha några undanstoppade så man slipper börja jaga objekt,dom blir
ju bara dyrare vad tiden lider