1

Efter att ha kommit till insikt om att jag inte tycker det är särskilt kul att tokskruva längre så prövar jag att sälja mitt raceprojekt.
Bilen är en 69 typ3 fastback i hyfsat skick. En del rost finnes men den har plåtskärmar runt om osv Frontplåten är bucklig ochn stygg men det medf en tom variantkaross som det sitter en bättre på.
Dom bakre yttre hjuhusen är bortkapade för bättre frigång och bakplåten är löstagbar. Större delen av motorrumsplåten är bortkapad. Stötfångare finnes och nästan alla kromlister

Då jag tänkt att ha den som gatbil så sitter det röda lågryggade orginalstolar med dom kromade sidoplåtarna. Gråa dörrsidor och paneler,slitet grått baksäte, inga golvmattor och en sk pigalle panelstoppninig. Ett knippe extrainstrument sitter monterade i askkoppen.
En bultbar bur av äldre modell står löst i bilen, ej godkänd för "klass dragracing"
Det medföljer även en summitracing plaststol utan överdrag och underrede,fyrpunktsbälte.

Bilen står på fyrbultade jpfälgar med fina 135or fram och MH gatslicks som håller en säsong till bak.
Medföljer även trummor för att kunna köra fembult. bromsok fram och backar bak saknas.

Motorn är en gammal rallycross rova på 2,8l som tidigare varit bromsad till 200+ och jag körde 12.49 på strippen med den i min gamla racebil, då som sugmotor.
Nu är den modifierad för att kunna köra med turbo.
Lite av receptet är: 105mm borr, JE kolvar, okänd vev och stakar,okänd kam, nya ventilfjädrar och grövre kolvbultar,maxportade toppar och insug, torrsump,porshefläkt,extra oljekylare, mm Toppar och cylindrar är  modif av fredde i västerås som skruvat ihop och satt komp till 8,5. Saknar slangar till torrsump/vevhusvent då jag tänktre göra nya stålomspunna.

Till turbobygget finns bla en kk 26/27 turbo god för ca 500 hästar,3"spjällhus,fuelrails,spridarhållare,haltech e6 sprut,ford edis spole,btr,wastegate,avgas, en del av tryckrören och plattor för bygge av tryckboxar mm
Motorn har med större spridare pontential för 400+ hästar.

Till bränslesytemet finns en rostfri fuelcell,bränslerör, spridare för ca 250+ hästar och en del AN kopplingar. Saknas gör bränslepump,kopplingar och slangar samt stora spridare.

Växellådan är en stöddig irs låda byggd av anders fridh
Rhinohus,förstärkta gavlar,spole,buss eller  porsche knutar,förstärkta drivaxlar av modif lastbilsämnen, typ1/3 hubbar.
utväx 1an 3:78  2an 2:21  3an 1:56  4an 1:19
Saknas gör bultarna till drivaxlarna
Byggkostnad ca 35000kr

Koppling= nytt 200mm svänghjul,ny superdisk lamell och beg stage 2 tryckplatta.

Övrigt: alla bussningar i bakvagnen bytta till solida i alu, justerbara konidämpare bak, Kabelhärva med kontakter till haltecet finnes och har tidigare varit monterat på en liknande motor, alla givare förutom triggergivaren finnes.

Sen finns massa mer delar och det saknas säkert en del oxå men vi börjar så här. Bilder finns i min projekttråd här på boxerville  http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=446

Priset är 60000kr (vill inte ens tänka på vad den kostat mig) delbyte av annan vw + pengar