1

Hej!

Sitter med beslutsångest i funderingar på att sänka framvagnen på min 67:a och behöver lite goda råd, med följande förutsättningar:

- sänka framvagnen med 3 - 4 cm
- jag vill behälla mina 5,5 tums plåtfälgar (idag ligger de strax innanför skärmkanten, eventuell får jag minska ner dem med ½")

- jag vill helst behålla 185/65, men funderar på 175/70
- har uteslutit sänkspindlar, det blir för mycket

Ska jag ta 2" kortare framvagn eller ska jag gå på okortat?

Hälsar
Christer

Ingenting är omöjligt - det är bara olika svårt....
---------------------------------------------------------------
1500 Kabriolet 1967
Mustang Coupe' 1966

2

hur mycket har du nu mellan skärmkant och däck då?
har du en 5 cm så lär de ju gå bra ändå?
men de lär bli på järsken.

58 busbil
60 dh-splitt
formel vee, snart på väg

3

Runt nío

1500 Kabriolet 1967
Mustang Coupe' 1966

4

Sänksatser räcker om du har så mycket ICQ/ab

Varför inte droppspindlar Default/hmm

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

5

2" kortnings syns knappt. Det blir ju bara 2,5cm per sida, så ska du ändå i med sänkningssatser i framvagnen så korta på än gång.

Bubbla -62
Buss -60

6 Senaste redigerad av rogga (2012-08-16 11:46:29)

SakLetare skrev:

2" kortnings syns knappt. Det blir ju bara 2,5cm per sida, så ska du ändå i med sänkningssatser i framvagnen så korta på än gång.

Exakt.... Det syns knappt... Men det är ju hela poängen med kortning... Att det inte skall synas... ICQ/ad

Smalna inte för mycket... Då ser bilen mongo ut....
ICQ/ag

7

rogga skrev:
SakLetare skrev:

Exakt.... Det syns knappt... Men det är ju hela poängen med kortning... Att det inte skall synas... ICQ/ad

Smalna inte för mycket... Då ser bilen mongo ut....
ICQ/ag

Tror vi har delade meningar där i kortningsfrågan hur vida det ska synas eller ej ICQ/ad Default/smile

Bubbla -62
Buss -60

8

För mycket kortad framvagn sabbar en bil helt å hållet.. tycker det ser helt sjukt illa ut. Smaken är ju som baken, men jag skulle satsat på en look så fälgarna ligger precis innanför skärmkanten, dvs man kan ana att det är kortat, men inte vara helt säker. Typ samma "stance" som originalplåtisarna ger.

9

Tackar för tipsen, det lutar åt två tum kortat och sänksatser. Ska räkna lite på fälgbredden, men jag tror att det ska bli bra. Personligen så vill jag att hjulen inte sitter långt inne i hjulhusen och jag vill inte ha 135 i fram. Lite som orignalutfyllnad fast lite lägre.

/christer

1500 Kabriolet 1967
Mustang Coupe' 1966

10

Varför inte korta orginalframvagnen och montera dropspindlar istället. Riktig fjädring och hjulen på rätt plats i hjulhusen. Just my two cent  ICQ/af

11

Ja det har varit ett alternativ och förvisso så blir fjädringen bättre, men jag är orolig för att spindlar droppar för mycket och så åker jag dit på att köra på smala däck och med spindlarna är sänkningen definitiv på 2,5". Jag har läst lite på Samba http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=143095om sänkning av kulbultsframvagn, men blir inte riktigt klok. Några andra ägare som jag pratat har påstått att det inte blivit alltför stötigt med en moderat sänkning med t ex kortare dämpare.

Så det man skulle vilja ha är några success-stories och bilder på lite sänkta bilar med riktiga framdäck, utan att toksänka.

Sedan måste jag tillstå att jag verkligen gillar det forumet. Det finns alltid kanonhjälp och vinklingar som får en att tänka till en gång extra innan man går till vedbon med sågen.

Tack

Christer

1500 Kabriolet 1967
Mustang Coupe' 1966

12

Jag har min 66a som är sänkt 10 cm
Typ orginal hjul fram. 165 lr 175.
Den tar i lite i skärmkanterna vid hjul utslag.

Men om man kortar 2" å sätter dit sänkspindlar så blir ju sänkningen "bara" ca 6.25 cm.
Så de borde gå fint.
Och som tidigare sagts så har du kvar full fjädringsväg å allt.

13

Bra råd, har du någon bild på hur det ser ut i fram?

/christer

1500 Kabriolet 1967
Mustang Coupe' 1966