1

Som inlägget lyder… motorkrångel

Motorn lägger av vid inbromsning och rycker till när jag ger den hela pedalen, annars accelererar den fint. Man kan även ana lite oro vid jämn körning på lägre varv. Tomgången ligger på ca 900 rpm och tändningen ligger ca 7,5° före och känns rätt ok.

Bilen är från US så jag vet inte så mycket om den mer än att blocket är AS1 med DP-toppar, Bocar 34 pict 3 förgasare. Innan jag bytte till vacumfördelare satt det en "noname" med endast ett lite JF4-märke på. Med den gick bilen ännu sämre. F.ö är tändkablarna och stift bytta.

Någon idé vad det kan vara?

Ghia 70, Typ1 64

2

dblmc skrev:

Som inlägget lyder… motorkrångel

Motorn lägger av vid inbromsning och rycker till när jag ger den hela pedalen, annars accelererar den fint. Man kan även ana lite oro vid jämn körning på lägre varv. Tomgången ligger på ca 900 rpm och tändningen ligger ca 7,5° före och känns rätt ok.

Bilen är från US så jag vet inte så mycket om den mer än att blocket är AS1 med DP-toppar, Bocar 34 pict 3 förgasare. Innan jag bytte till vacumfördelare satt det en "noname" med endast ett lite JF4-märke på. Med den gick bilen ännu sämre. F.ö är tändkablarna och stift bytta.

Någon idé vad det kan vara?

Det är viktigt att du har rätt fördelare till din 34PICT eftersom dom inte brukar funka ihop med andra fördelare.

3

stickan skrev:
dblmc skrev:

Som inlägget lyder… motorkrångel

Motorn lägger av vid inbromsning och rycker till när jag ger den hela pedalen, annars accelererar den fint. Man kan även ana lite oro vid jämn körning på lägre varv. Tomgången ligger på ca 900 rpm och tändningen ligger ca 7,5° före och känns rätt ok.

Bilen är från US så jag vet inte så mycket om den mer än att blocket är AS1 med DP-toppar, Bocar 34 pict 3 förgasare. Innan jag bytte till vacumfördelare satt det en "noname" med endast ett lite JF4-märke på. Med den gick bilen ännu sämre. F.ö är tändkablarna och stift bytta.

Någon idé vad det kan vara?

Det är viktigt att du har rätt fördelare till din 34PICT eftersom dom inte brukar funka ihop med andra fördelare.

Det är en JFU 4 - 0 231 170 034 / 043 905 205 med brytarlös tändmodul.

Ghia 70, Typ1 64

4

dblmc skrev:
stickan skrev:
dblmc skrev:

Som inlägget lyder… motorkrångel

Motorn lägger av vid inbromsning och rycker till när jag ger den hela pedalen, annars accelererar den fint. Man kan även ana lite oro vid jämn körning på lägre varv. Tomgången ligger på ca 900 rpm och tändningen ligger ca 7,5° före och känns rätt ok.

Bilen är från US så jag vet inte så mycket om den mer än att blocket är AS1 med DP-toppar, Bocar 34 pict 3 förgasare. Innan jag bytte till vacumfördelare satt det en "noname" med endast ett lite JF4-märke på. Med den gick bilen ännu sämre. F.ö är tändkablarna och stift bytta.

Någon idé vad det kan vara?

Det är viktigt att du har rätt fördelare till din 34PICT eftersom dom inte brukar funka ihop med andra fördelare.

Det är en JFU 4 - 0 231 170 034 / 043 905 205 med brytarlös tändmodul.

Den är inte rätt i Europa,men dom kan ju ha använt andra fördelare i USA...

5

Tog isär förgasaren...
Kan detta vara en bidragande orsak?    Default/yikes

https://lh5.googleusercontent.com/-558JpbktM0o/UCf0WNM9-9I/AAAAAAAAAdI/f3SCon-6KRQ/s640/bild.jpg

Ghia 70, Typ1 64

6

Det där såg ju trevligt ut... inte...  ICQ/ab  Har du inget bränslefilter? Gör nog gott att få rent det där!

VÄRMLAND VW DALSLAND

T1 1200 1963 med tummeliten campingvagn från 1963

7

wille skrev:

Det där såg ju trevligt ut... inte...  ICQ/ab  Har du inget bränslefilter? Gör nog gott att få rent det där!

Jorå, jag har 2st! Fram å bak, men det är tydlig att förre ägaren inte hade...

Ghia 70, Typ1 64

8

Efter att ha kört alla delar i utraljudstvätten och lite smörjning så funkar det klockrent!
Det är inte ofta praktiken stämmer med teorin, nu var det inga problem att justera enligt manualen.

Ghia 70, Typ1 64