Jepp, det var tanken, trevligt med supporters
![]()
Köra Husqvarnan på fredagen och KTM på lördagen, fullt upp den helgen![]()
Bör snart börja på med att renovera den så ja hinner lära mig köra på den, är inte direkt van med att ha bromsen på vänster sida och växelspaken på höger sida. Vill inte ta fel i stridens hetta
![]()
Största bekymret nu är dock att jag inte får nån gnista, har inte fått igång hojen sen jag provkörde den i höstas.
Har testat med olika stift men samma resultat...
Hur kan man mäta upp tändspolen så man vet om den funkar? Har summrat mellan den svarta kabeln på bilden och tändhatten/kabeln och där är det iaf ingen signal, men det kanske det inte ska vara heller ???![]()
Om den övre är en ordinär tändspole dvs den har en anslutningspunkt direkt för tändkabeln så skall den normalt innehålla två lindningar, den ena på ca 1ohm och den andra på någonstans 2kOhm-10kOhm. Bägge lindningarnas ena ända kopplade till jord (dvs brytarplattan). 1ohms lindningen går sedan till kondingen (svart ledare på bild?) som sedan ansluter vidare till brytaren.
kOhm lindningen ansluter i ena ändan till tändkabeln och den andra till jord.
Jag antar att den nedre spolen är för belysningen och ej har någon kontakt med brytaren (annat än via jord)
Brytaren skall kortsluta 1ohm lindningen när brytaren är sluten, när den är öppen skall alla isolerbrickor o plastbussningar etc se till att 1ohm kretsen är öppen, ingen eller trött isolation så blöder energin ur systemet=ingen gnista. Konding som läcker ström sabbar oxå festen.
Dassig magnetism kan oxå strula, om dina skruvmejslar, brickor och muttrar häftar vid på irriterande sätt så skall det iaf fungera (nåt sånär).
Prata med Bengt Karlström (Sala) han kan allt om dessa och kan möjligen hjälpa med någon del (om man inte är för påstridig ), om du inte vet vem det är (ohyggligt osannolikt!) fråga din far!
S