Jag har ett problem får ej bort bussningen till hjälpstyrarmen hur göra?
Min press får ej plats. Kan vara så att jag fått tunnel seende så jag till bringade en jäkla lång tid med att knacka och slå den rör sig ej en mm.
Hur göra detta ???
Tack på förhand
Nu har jag löst problemet
En liten guide hur man byter hjälparmsbussning
1 Hissa upp bilen så lederna är minimalt spända.
2 Skruva bort hjälparmen och knacka försiktigt (hårt som få) så den lossar.
3 Lirka upp styrstoppet (pinnen med splines).
För att göra det trycker du uppåt och vinklar så du känner att det finns plats sedan viker du denna framåt vips borta skruva dit mutter och bricka så du vet vart dem är.
4 Skruva bort dem 3 bultar i hjulhuset 19mm tror jag så har du hjälparmsfestet i din hand med bussning och allt notera hur bussningen sitter viktigt vid montering.
5 Press är bra att ha tillhanda i detta läge har du ingen....
Så han du använda dig av en hylsa som passar lagom 24mm konisk hylsa använde jag placera denna med koniska sidan nedåt och spänn fast i skuvstädet på andra sidan bussningen kan 36hylsa användas så bussningen kan ta vägen någon stans. Använd 1/2m förlängare eller liknande för den sitter tokhårt har du ej detta.
Börja då med att slå loss innannätet gummit i bussningen nu har du bara ytterhanten på bussningen kvar droppa i en konisk 24mm hylsa eller liknande gå loss med slägga.
6 Nu bör du ha fått bort bussningen gör rent och smörj in hålet för bussningen.
7 Pressa i den nya med press eller eller skruvstäd va noga så du ej tar söner gummit och vänd bussningen åt rätt håll. Rekomenderar ej att slå i bussningen då dem lätt går sönder.