1 Senaste redigerad av SevenEight (2019-04-24 20:37:30)

Edit.

2

Vad "man" kan göra är att ta en 1500:a motor, svarva av cylindrarna i överkant så de passar i 1200:a topparna....(har gjort!).
Alltså för att behålla utseendet (det plana insuget på topparna) - högre komp blir det på köpet.

Bara ett tips ?

3

Kul att här är fler 1200 trimmare ICQ/ag Mettis menar nog att ta 1500 cyl o kolvar o anpassa dom till 1200 topparna. Ett problem med det är väl kolvbulten 20mm på 34hk o 22 på 1500? Är det stor dome på kolvarna blir det mycke komp. Dom bigbore satser som finns har iaf 83mm o 20mm kolvbult. Hur passar 1500S insugen på 1200 topparna? skiljer det inte mycke i diameter o är det inte lite vinklat fäste mot toppen på dom? Är det runda eller fyrkantiga "bossar" för vipparmarna på dina toppar? är dom runda bör du göra om infästningen av pinnbulten som håller vipparmsaxeln på plats, kan lossna även på originalmaskiner o ska du trimma blir det väl hårdare fjädrar o mer varv.
Personligen tycker jag att du ska dela på blocket o kolla upp allt noga, även lågmila motorer kan va gonatt invändigt (been there...).
Nångång i vinter ska jag också komma igång med ett 34hk projekt mest pysslat med 3o hk innan. Lycka till o ös på med frågor.

4

Ngn bild på denna familjeklenod kanske? Oerhört kul att ha kvar bilen som du lärt dig köra i.
Själv fick jag i smyg övningsköra med min farbror i hans gamla Fiat på vägen upp till familjens jaktstuga. Ska följa detta.

Medlem i Halmstad Luftkühlers

5 Senaste redigerad av mettis (2012-08-07 19:02:20)

mettis skrev:

Vad "man" kan göra är att ta en 1500:a motor, svarva av cylindrarna i överkant så de passar i 1200:a topparna....(har gjort!).
Alltså för att behålla utseendet (det plana insuget på topparna) - högre komp blir det på köpet.

Bara ett tips ?

Jo, jag menar att man i princip bara använder 34Hkr toppar på en 1500-motor, skall man använda original insuget från en 34Hkr är det ingen ide att trimma vidare (med kam osv...) men man får ju bestycka om förgasaren (PICT 30) lite (PICT31 från 1303 passar ju även den på 1200:ans insug, men har "lite" dåligt rykte....)

Troligen kan man på detta vis öka effekten från 34 Hkr till 38-42Hkr, jämfört med 1500:ans 44 Hkr ?

Alternativet - en komplett 1500S eller 1600:a med enkelportstoppar och dubbla typ3 förgasare på dessa, ger ju original 54 Hkr......

6

Noen setter 1300 toppar på 1200, større ventiler og lettere med innsug/forgassare/eksos.
Ellers har en 1500S domade kolvar for høyere kompresjon.

Åker Oval- 8/55, en görtidlig 56a.

7

Byt till en 1600 och spar din 1200 motor.
Det går att pimpa 1600:an så att den ser äldre ut.Samtidigt spar ni en massa jobb  ICQ/ad

8

Har du kylplåtarna för att bygga om 1500:an? Om inte, leta efter en typ 1 1500/1600 och häng i. Enklast och billigast.

VW 1500 1963
Ghia 1968